Нено Димов: Дивите къмпингуващи оставят много отпадъци
България няма да забранява вноса на стари дизелови автомобили, каза още министърът на околната среда и водите
~ 3 мин.
Там, където има диво къмпингуване, след това има много отпадъци и кметовете са изключително притеснени. На градоначалниците се налага да взимат ресурс от хората, които плащат, за да покриват щетите от тези, които не плащат. Това заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов в сутрешния блок на „Нова телевизия“ по повод ветото на президента Румен Радев върху закона за дивото къмпингуване.
„Самите хора са различни групи. Законът регламентира точно това кои са онези минимални изисквания, за да може от една страна да се опазва, а друга страна да се къмпингува. Законът възлага на четири министерства за 6 месеца след влизането му в сила да разработят условията за къмпингуване. Естествено, трябва да има тоалетна, вода и ток и място, на което да събирате отпадъците си. Това трябва да бъде регламентирано“, обясни Димов.
Той каза още, че българското правителство няма да забрани вноса на дизелови автомобили с клас под Евро 4 от началото на 2021 г. По думите му в бъдеще може да има някаква допълнителна мярка спрямо по-неекологичните дизелови коли, която обаче може и да не бъде приложена. Със сигурност обаче не може да се говори за директна забрана на вноса на автомобили с дизелови двигатели, тъй като така ще бъде нарушено правото на свободно движение на стоки и услуги в ЕС.
„Директна забрана не може да има. Още миналата година събрах сериозна коалиция от една трета от европейските държави и възложихме на ЕК да реши този проблем на европейско ниво, защото като говорим, че не можем да нарушаваме основни принципи за свободно движение, ако това бъде намерено като решение на европейско ниво, принципът няма да бъде нарушен“, разказа Димов.
Според министъра да се забрани износът на по-старите дизелови коли и да се третират като отпадък ще се наложи, само ако основните мерки, свързани с икономиката, енергетиката, земеделието и промишлеността, не сработят.
Димов коментира и документа, насочен към ограничаването на фините прахови частици във въздуха - това е мащабен документ, говорещ средносрочно до 2030 г. „Успяхме да договорим с ЕК едни 400 млн. лв., които са вече на разположение на общините. Повече от 6 месеца отделихме, за да убедим ЕК, и процедурата за кандидатстване за електрификацията на транспорта се отваря буквално тези дни“, допълни той.
Според него е необходимо да се работи за въвеждането на електромобили у нас. „На Съвета на министрите получих подкрепата на една трета от държавите в ЕС за изграждане на фонд, който да подпомага инфраструктурата и електрификацията на страните от Съюза, така че това е процес, който ще продължа да развивам и да се опитам да направя максималното в тази посока”, каза министърът.
Димов каза, че решенията срещу замърсяването на въздуха в градовете трябва да се взимат от общините. „Годишният технически преглед дава възможност за различни видове стикери от гледна точка на категорията на колата, а местната власт е тази, която забранява влизането на някои категории автомобили. Тези зони, които трябва да бъдат направени в градовете, са въпрос на планиране на самите градове. Не случайно и проблемът с фините прахови частици, но и общо замърсяването на въздуха в градовете, е въпрос на планиране и на взимане на решения от местната власт”, обясни той.
„Самите хора са различни групи. Законът регламентира точно това кои са онези минимални изисквания, за да може от една страна да се опазва, а друга страна да се къмпингува. Законът възлага на четири министерства за 6 месеца след влизането му в сила да разработят условията за къмпингуване. Естествено, трябва да има тоалетна, вода и ток и място, на което да събирате отпадъците си. Това трябва да бъде регламентирано“, обясни Димов.
Той каза още, че българското правителство няма да забрани вноса на дизелови автомобили с клас под Евро 4 от началото на 2021 г. По думите му в бъдеще може да има някаква допълнителна мярка спрямо по-неекологичните дизелови коли, която обаче може и да не бъде приложена. Със сигурност обаче не може да се говори за директна забрана на вноса на автомобили с дизелови двигатели, тъй като така ще бъде нарушено правото на свободно движение на стоки и услуги в ЕС.
„Директна забрана не може да има. Още миналата година събрах сериозна коалиция от една трета от европейските държави и възложихме на ЕК да реши този проблем на европейско ниво, защото като говорим, че не можем да нарушаваме основни принципи за свободно движение, ако това бъде намерено като решение на европейско ниво, принципът няма да бъде нарушен“, разказа Димов.
Според министъра да се забрани износът на по-старите дизелови коли и да се третират като отпадък ще се наложи, само ако основните мерки, свързани с икономиката, енергетиката, земеделието и промишлеността, не сработят.
Димов коментира и документа, насочен към ограничаването на фините прахови частици във въздуха - това е мащабен документ, говорещ средносрочно до 2030 г. „Успяхме да договорим с ЕК едни 400 млн. лв., които са вече на разположение на общините. Повече от 6 месеца отделихме, за да убедим ЕК, и процедурата за кандидатстване за електрификацията на транспорта се отваря буквално тези дни“, допълни той.
Според него е необходимо да се работи за въвеждането на електромобили у нас. „На Съвета на министрите получих подкрепата на една трета от държавите в ЕС за изграждане на фонд, който да подпомага инфраструктурата и електрификацията на страните от Съюза, така че това е процес, който ще продължа да развивам и да се опитам да направя максималното в тази посока”, каза министърът.
Димов каза, че решенията срещу замърсяването на въздуха в градовете трябва да се взимат от общините. „Годишният технически преглед дава възможност за различни видове стикери от гледна точка на категорията на колата, а местната власт е тази, която забранява влизането на някои категории автомобили. Тези зони, които трябва да бъдат направени в градовете, са въпрос на планиране на самите градове. Не случайно и проблемът с фините прахови частици, но и общо замърсяването на въздуха в градовете, е въпрос на планиране и на взимане на решения от местната власт”, обясни той.