„Няма хора“: Ритейлът в България търси кадри отвън и се дигитализира
Решение може да се намери при младите, които не учат и не работят, както и с интеграция на ромското малцинство
Демографската криза е дълбок процес, който започва още през 1961 г., когато бе отчетен последният естествен прираст на населението в България. От 1984 г. насам в България има само отрицателен, а милиони хора потърсиха нов път за себе си в Западна Европа и САЩ.
Така днес недостигът на квалифицирани кадри в България е видим навсякъде. Изключение не прави и ритейлът, който е свързан именно с работата с клиенти.
Няма хора“, обобщи изпълнителният директор на „Доверие Брико“, който стои зад веригата Mr. Bricolage, Андрей Евтимов.
По данни на Сдружението за модерна търговия, който обединява някои от най-големите вериги хранителни и нехранителни магазини в България, търговията на дребно в страната е втори най-голям работодател в страната и в топ 3 с най-много отворени позиции в момента.
В опит да попълнят празните си позиции ритейлът започва да внася кадри отвън – Узбекистан, Пакистан и други. Заради езиковата бариера обаче те попълват позиции, които не изискват контакт с клиенти – зареждачи, складови работници.
Ритейлът се развива интензивно. Всяка година се откриват нови и нови магазини и се изисква хора да работят в тях“, обясни Евтимов.
Той вижда няколко решения към момента – работа със специфичната група на младото население, което нито учи, нито работи, както и интеграция на ромското малцинство в градове като Сливен, Пловдив. Бизнесът сключва договори и с училища и университети.
Основният начин, по който се справя с липсата на кадри, е дигитализацията и внедряването на иновации. Касите на самообслужване са такъв пример, който главният изпълнителен директор на „Кауфланд“ Иван Чернев посочва, че ще продължават да развиват.
Хората от касите ще отидат на витрина. Технологията ни дава възможност да продължаваме да инвестираме, да отваряме нови магазини“, споделя той.
Подобно на това „Доверие Брико“ инвестират в дигитални етикети, за да не се налага през определен период от време някой да минава и ръчно да ги сменя.
При първия ни магазин в София през 2000 г. нямахме проблем с кадрите – имахме по няколко кандидати за 1 работно място. 40% от продавачите бяха с висше образование. Сега това е мечта“, посочва Евтимов.
А Чернев допълва, че само в 16-те си магазина в София веригата има нужда от 200 нови служители.