НКЖИ започва реконструкцията на Бетонния мост в Пловдив
Предстои допълнителен транспортен хаос за града, който така или иначе е разкопан
От днес, 15 юли Национална компания „Железопътна инфраструктура“ започва реконструкцията на т.нар. Бетонен мост в Пловдив. Тя ще продължи 6 месеца, като през това време се предвижда мостът да бъде съборен и изграден наново, така че да бъде достатъчно висок за новата контактна мрежа на влаковете, които ще минават под него.
Новият ремонт се очаква да предизвика хаос в града, тъй като съоръжението свърза центъра на града с район „Южен“. Също от 15 юли общината въвежда и временна организация на движението и промяна в маршрутите на няколко автобусни линии с номера 1, 11, 27 и 36. В средата на юни пък ще бъде спряно напълно и движението на влаковете под моста за 40 дни.
Освен моста и контактната мрежа, ще бъдат подменени и релсите под него. Реконструкцията на съоръжението е част от проекта за „Развитие на жп възел Пловдив“, който се финансира със средства от Механизъм за свързване на Европа.
Разрешението за строеж е в сила от 9 май, посочват от НКЖИ, и е издадено от главния архитект на община Пловдив. То е „Комуникационно-транспортно решение за връзка на бул. „Христо Ботев“ и ул. „Македония“ при пресичането на жп ареала на гара Пловдив, при съществуващия Бетонен мост.
Срокът за изграждане на конструкцията на съоръжението и привързване към съществуващите рампи е до 6 месеца от датата на въвеждане на временната организация за движение, посочват още от НКЖИ.
График на дейностите
В периода от 15 до 25 юни ще се изпълняват основно дейности по демонтаж и реконструкция на съществуваща мрежа на техническата инфраструктура, тролейбусна контактна мрежа и улично осветление, захранващи фидери, разчистване на зоната от растителност, отстраняване на тротоарна настилка и изграждане на изливни пилоти при двата устоя на моста.
От 17 юни ще бъде възстановено движението на влаковете в гара Пловдив по челните коловози, чрез което ще се възстанови железопътната връзка на гара Филипово с гара Пловдив и ще бъде преустановено трансбордирането на пътниците в участъка.
След 25 юни в условията на пълно преустановяване на движението на влакове под Бетоновия мост в гара Пловдив, за срок от 40 дни ще започне демонтажът на връхната конструкция на съоръжението и строително-ремонтни работи по железопътната инфраструктура, включващи изграждане на нов железен път, изграждане на нова контактна мрежа, системи за сигнализация и телекомуникации, дренажни системи.
За удобство на пътниците ще бъде изграден временен експлоатационен пункт с перон в района на пешеходното пресичане на ул. „Аксентий Велешки“, от и до който ще заминават/пристигат влаковете по направленията Пловдив-Асеновград-Пловдив и Пловдив-Свиленград-Пловдив. Влаковете по направление Пловдив-Бургас/Варна-Пловдив ще се движат през гара Филипово, с което времето за пътуване ще бъде намалено средно с 15 минути.
За изграждането на Комуникационно-транспортния пробив под жп гарата е въведена временна организация на движение в района на кръговото кръстовище на площад „Гарата“ и се изграждат покривните плочи на съоръжението. В началото на месец юли предстои завършване на последната такава и стартиране на изкопа от северната страна.
От южната страна по ул. „Димитър Талев“ е въведена временна организация и се изпълняват изкопните дейности под покривна плоча. Подменени са водопроводните и канализационните колектори с нови по бул. „Васил Априлов“- запад и ул. „Д-р Никола Ковачев“.
В момента се подменят част от водопроводната и канализационна мрежа в зоната на локалното платно на бул. „Христо Ботев“, за осигуряване връзките на кръговото кръстовище. През месец юли ще бъде реконструирана топлопроводната мрежа между ул. „Радецки“ и ул. „Тракия“.
В края на месец август се очаква да бъде възстановено движението по кръговото кръстовище и ще остане затворен за движение само бул. „Васил Априлов“. Строителните дейности в района на гара Пловдив се очаква да приключат през първата половина на 2025 г.