Нов срок за концесията на Летище Пловдив заради липса на интерес
Сегашният вече изтече, но с удължаването фирмите ще могат да подават оферти до октомври
Срокът за кандидатстване по концесията на Летище Пловдив се удължава с още три месеца, съобщи министърът на транспорта и информационните технологии Росен Желязков, цитиран от „24 часа“. Това е поредното удължаване на срока за кандидатстване, след като няколко пъти не се появи нито един кандидат. Срокът за кандидатстване изтече на 10 юли, но с новото тримесечно удължаване фирмите, които имат интерес към Летище Пловдив, могат да кандидатстват за това до месец октомври.
„Разчитаме на инвестиционен интерес, който е важен в контекста на затрудненията, които изпитва авиацията заради пандемията. Имаме силно намалял трафик на въздухоплавателни средства и пътникопоток. Така че ние удължаваме срока, за да можем по по-добър начин да рекламираме тази концесия, за да имаме инвеститор“, подчерта министър Желязков.
Според него интерес към летището ще се появи в момент, в който и отговорните институции в авиацията, а също и здравните органи и банките дадат увереност за плана на възстановяване и сроковете за неговото изпълнение.
„Пловдив е привлекателен не само като дестинация за пътници, но и като карго дестинация с възможностите, които дават индустриалната зона и с потенциала за създаването на голям хъб“, каза още транспортният министър.
От инвеститора се изисква да вложи над 100 млн. лв. като изгради нов модерен карго терминал и създаде предпоставки за допълнително развитие на летищната инфраструктура, за да може да се обслужват съвременни самолети с голям полезен товар.
Припомняме, че повече от година след като правителството прекрати концесията на летище Пловдив, през февруари стана ясно, че процедурата се открива отново. През 2018 г. за концесионер за срок от 35 години бе избран консорциум между китайската компания „Хайнан“ и българската „Пловдив еърпорт инвест“. Обещанието бе за инвестиции в размер на 79 млн. евро и фиксирано концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. на година. Плюс 6% от приходите.
Консорциумът обаче отказа да подпише договор с Министерството на транспорта и не подаде в срок нужните документи за това. Тогава договор можеше да бъде подписан с втория кандидат – обединение между „Тракия икономическа зона“ и транспортната компания ПИМК. Причината да не се избере вторият участник беше голямата разлика в офертата му спрямо първия кандидат. В крайна сметка през октомври 2018 г. правителството взе решение за прекратяване на концесионната процедура.
Министърът на транспорта присъства днес в Пловдив на подписването на договора за модернизация на железопътен възел Пловдив, между Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и изпълнителят на модернизацията „Геострой Лантания“ ДЗЗД.
„В рамките на този проект е поет ангажиментът и пред гражданите на Пловдив, и в национален аспект, да се инвестират близо 250 млн. лв.“, добави министър Желязков. По думите му това ще позволи не само модернизацията на жп възел Пловдив, гара „Разпределителна“, Централна гара, железния път, системите за безопастност, телекомуникации и сигнализации.
„Това са елементи от обновяването на инфраструктурата на нашата страна и ангажименти, които заедно с нашите партньори от Европа, които финансират по Механизма за свързана Европа, сме поели и ясно изпълняваме“, добави той.