Новата желязна завеса: Най-голямото разместване на петролни потоци от половин век насам
„Черното злато“ тръгва по нови глобални маршрути
В ход е най-голямото разместване на потоците за търговия с петрол след арабското петролно ембарго от 70-те години на миналия век – и нещата може никога да не се върнат към нормалното, пише Oilprice в свой анализ. Руската инвазия в Украйна и санкциите срещу руския износ на петрол променят глобалните търговски маршрути. През последните близо пет десетилетия нефтът течеше повече или по-малко свободно от всеки доставчик към всеки клиент в света, с изключение на санкциите срещу Иран и Венецуела през последните години.
Тази свободна търговия с енергия приключи след руската агресия и последвалите западни санкции. В добавка на това е необратимото решение на Европа да прекъсне зависимостта си от руската енергия на всяка цена.
Нова Студена война на петролния пазар
Нова желязна завеса сега преобръща петролните потоци, тъй като Европа започва да гледа към САЩ, Близкия изток и Африка за доставки на петрол. ЕС прие миналата седмица пакет от санкции, с които да спре вноса на руски суров петрол по море в рамките на шест месеца и руски петролни продукти в рамките на осем месеца.
В още по-широк контекст, в пакета от санкции на ЕС също така е заложена забрана на операторите от ЕС да застраховат и финансират доставката на руски петрол до трети страни след шестмесечния период на прекратяване.
Обединеното кралство също е готово да се присъедини към забраната за застраховане, става ясно от съобщение, според което Лондон и Брюксел са се споразумели съвместно да затворят достъпа на Русия до застраховка на петролни товари. Тук е важно да се отбележи, че Великобритания е дом на клуб на застрахователите, който покрива 95% от световния пазар за застраховане на петролни превози.
Очаква се този ход да направи доставките на руски петрол до страни, които все още го търсят – предимно в Азия, по-трудни за организиране по отношение на покритието на отговорността. Очаква се, че това може да накара купувачите в Индия и Китай да поискат още по-високи отстъпки на руския петрол. Водещият сорт Urals се продава с повече от 30 долара отстъпка спрямо Brent тези дни.
Смяна на търговските пътища
До края на тази година Европа очаква ефективно да забрани 90% от целия си внос на руски петрол. Ембаргото и санкциите вече пречат на световния трафик на петролни танкери. Вместо да пътуват две или три седмици от балтийските пристанища на Русия до Хамбург или Ротердам, танкерите с руски петрол сега пътуват два или три месеца, за да стигнат до Индия и Китай.
И обратно, суровият петрол от Близкия изток вече ще пътува на по-дълги разстояния до европейските пристанища в сравнение с по-кратките маршрути до Индия и Китай.
„Тези промени в петролните потоци ще доведат до по-високи разходи за застраховка, доставка и финансиране на товари“, каза Золтан Позсар, глобален ръководител на краткосрочната лихвена стратегия в Credit Suisse и бивш служител на Министерството на финансите на САЩ, пред The Wall Street Journal. По-скъпата търговия с енергия може да постави стоките в центъра на следващата глобална икономическа криза, смята още той.
Победители и губещи
Разбира се, Русия все повече използва трансфери от кораб на кораб за товарене на суров петрол от по-малки танкери в супертанкери. Очаква се също така да пренасочи част от своите доставки на суров петрол, така както Иран прави след повторното налагане на санкциите на САЩ върху неговия износ на „черно злато“ през 2018 г. Все пак Азия няма да може да поеме целия руски петрол, който преди това е бил за Европа, клиент номер едно на Русия преди войната.
Индия, която традиционно купува петрол предимно от Близкия изток, засилва покупките на руски петрол, като се възползва от евтиния руски суров нефт. Близкоизточните производители от своя страна се очаква да доставят повече петрол за Европа, както и африканските производители и Съединените щати.
Индия и Китай са шансът на Русия да продължи да продава суровината си. Въпреки че Москва публично изразява увереност, че ще има „нови пазари“ за своята енергия, анализаторите се съмняват, че целият петрол, който щеше да отиде в Европа, може да намери купувачи в Азия, включително заради проблеми с покритието на отговорността и променящите се маршрути за търговия с петрол.
За Европа изборът на доставка на петрол сега е политически и тя ще бъде готова да плати премия за набавяне на неруски петрол. Това ще затегне възможностите за доставки и ще продължи да поддържа повишените цени на петрола през следващите месеци.
Коментирайки ембаргото на ЕС върху руския морски внос на петрол, Fitch Ratings каза миналата седмица: „Тази забрана ще има значително въздействие върху глобалните търговски потоци на петрол, като около 30% от вноса на ЕС се нуждае от замяна от други региони, включително Близкия изток (като Саудитска Арабия и ОАЕ), Африка и САЩ.“
Въпреки това според Fitch пренасочването на всички количества руски петрол и продукти може да не е възможно поради инфраструктурни ограничения, самоограничения на купувачите и логистични усложнения, като потенциални ограничения за предоставяне на застраховка на товари, превозващи руски петрол.
В резултат на това оценяваме, че около 2MMbpd-3MMbpd от износа на петрол от Русия, или около една четвърт от производството на петрол в страната, може да изчезне от световния пазар до края на 2022 г.“, отбеляза Fitch.
В този нов световен ред за търговските потоци на петрол има два ключови въпроса, които пазарът и политиците в Съединените щати и Европа ще разгледат в близко бъдеще. Това са дали светът има достатъчно свободен капацитет, за да замени руския внос от ЕС и доколко са склонни притежателите на свободен капацитет – Саудитска Арабия и ОАЕ – да се възползват от него. Съгласно сделката на ОПЕК+, целевият добив на Саудитска Арабия за юли е 10.833 милиона барела на ден, но Кралството много рядко е тествало устойчив дневен добив от 11 милиона барела, въпреки че претендира за капацитет от 12 милиона барела на ден.