Новата мода при магазините: малко на брой, но с огромна квадратура
Zara и H&M добавят козметични салони и нови дигитални функции към физическите си локации, за да повишат привлекателността им
Модните марки променят начина, по който привличат клиенти към магазините си – те вече залагат повече на модела магазините, използван от Apple, пише Wall Street Journal.
Марки като H&M и Zara затвориха стотици физически обекти през последните години, за да намалят разходите си, тъй като повече купувачи се насочват към електронната търговия. Сега те инвестират в оставащите си обекти, за да привличат клиенти по начини, които сa невъзможни онлайн.
Как изглеждат новите магазини?
Магазините с новия дизайн обичайно са по-големи и по-просторни, предлагат услуги като козметични салони, пунктове за поправка и кафенета и позволяват нови дигитални функции, като приложения, чрез които купувачите могат да се разхождат виртуално в обекта.
Целта сега е да сме ангажирани с клиентите и да им предоставяме преживявания“, казва Хенрик Нордвал, ръководител на британския бизнес на H&M.
В преустроения неотдавна магазин на компанията на „Риджънт стрийт“ в Лондон посещаемостта е по-важна от данните за продажбите, казва Нордвал. Макар че продажбите в магазините все още са силни, много клиенти прекарват време там, за да развият влечение към марката, и по-късно купуват дрехи онлайн, допълва той.
В преустроения магазин има телевизионен екран от пода до тавана, който според компанията е най-големият в магазин в Европа, козметичен салон за клиентки, които могат да резервират часове за маникюр и мигли, и площ за дрехи под наем, където купувачите могат да заемат избрани модели, особено относително скъпи дрехи, плод на работата на H&M с дизайнери.
След промените средното времетраене на клиентско посещение е нараснало значително", казва Нордвал, който отказва да посочи конкретни цифри.
С превръщането на магазините си в дестинации, които купувачите активно търсят и прекарват време в тях – модел, който Apple усъвършенства с просторните си емблематични магазини, пълни с джаджи, които клиентите могат да изпробват – веригите магазини за дрехи предефинират обектите си за дигиталната ера.
Преди време търговците на дребно се нуждаеха от широка мрежа от магазини, за да стигат до хората, но сега те имат интернет за тази цел“, казва Патрисия Чифуентес, анализатор в компанията за управление на активи Bestinver.
Сега магазините са за имиджа на бранда. Те са като туристически дестинации“, допълва тя.
Не всички търговци на дребно следват подхода на големите глобални модни брандове. Macy’s, например, отваря по-малки магазини, за да пренесе марката си на места, където клиентите вършат ежедневните си задачи. Веригата електроника Best Buy затваря по-големи локации и открива вместо това малки магазини.
Но при глобалните вериги за дрехи преходът към по-малко и по-добри магазини тече с пълна сила. Макар че инвестицията може да се окаже неоправдана, ако магазините не привлекат значителен трафик, засега стратегията изглежда работи.
Промяна на модела
Inditex, компанията майка на Zara, затвори една четвърт от магазините си спрямо 2018 г. и сега има 5745 локации, които включват още Bershka и Massimo Dutti. Въпреки това общите приходи на испанския холдинг нарасна с 8% през 2022 г. спрямо четири години по-рано, като всеки магазин продава средно с 30% повече, казва главният изпълнителен директор Оскар Гарсия Масейрас при представянето неотдавна на резултатите на компанията.
След като затворихме по-слабите локации и подобрихме другите, останахме с мрежа от по-големи, по-добри и по-хубави магазини на най-добрите дестинации за търговия в света“, отбелязва Гарсия.
Макар че оперира по-малък общ брой магазини, Inditex увеличи бюджета си за инвестиции през 2023 г. с 14% до 1.6 млрд. евро, половината от които са заделени за подобрения на магазините.
Голяма част от средствата се използват за създаването на нов дизайн на магазините на Zara, включително нова локация в Батън Руж и в Сан Антонио в САЩ, който да направи преживяването при пазаруване по-приятно.
От основно значение е магазините да станат по-просторни с отворени пространства между витрините, за да не се чувстват притиснати клиентите. Така в обектите все повече ще има дискретни магазини в магазините, отредени за отделни колекции.
Zara има вътрешен екип от архитекти, които проектират магазините ѝ, и използва пилотни магазини на централните си локации в Испания, за да експериментира с нови разпределения на площите.