Новите автомобили са все по-опасни, алармират експерти
Технологиите за информация и забавление в колите отвличат вниманието на шофьорите
~ 3 мин.
Системите за информация и забавление в автомобилите все повече отвличат вниманието на шофьорите от пътя, сочат данни от актуалното изследване ААА за безопасност на движението.
Надпреварата между автомобилните производители за това кой как ще успее да привлече повече клиенти ги провокира да внедряват нови и нови екстри в колите. Таблото за управление на тези развлекателни функционалности става все по-привличащо вниманието на шофьорите не само от потребителска гледна точка, но и буквално, когато стоят зад волана. Тази технология обаче все повече влошава концентрацията им на пътя, алармират експертите.
Проучването е направено от екип в Университета в Юта, където начело с професор Дейвид Щрайер учените са изследвали въздействието на въпросните информационни и ентъртеймънт системи върху безопасността на движението по пътищата. Новите данни сочат, че бурното развитие на технологиите влошава още повече нещата, предава CNBC.
Една от причините за това е, че системите, в които се внедряват опции за използване на социални медии, електронии пощи, чатене, гледане на видеа, стават все по-сложни и за управление. В резултат на това броят на бутоните в някои автомобили достига до десетки само на волана и на таблото. Наред с това има сензорни и гласови команди, падове за писане, огледала с 3D изображения и пр.
„Това добавя все повече и повече нива на сложност и информация на върха на пръстите на водачите“, коментира Щрайер, който обяснява, че всичко това увеличава времето, в което те се концентрират върху тях, вместо върху пътя.
В своя защита представителите на автомобилната индустрия изтъкват, че новите системи са много по-добра алтернатива за водачите, отколкото отвличането на вниманието с мобилни телефони.
„Системите, интегрирани в превозното средство, са проектирани да се използват в условия на шофиране и изискват от водачите същото внимание, което е необходимо за настройване на радиото или климатика, което винаги е било в рамките на приемливото“, казва Уейд Нютън, говорител на Алиансът на автомобилните производители.
Резултатите от направените тест-драйв на нови автомобили в рамките на тазгодишното проучване сочат, че водачите на всеки от тях е отклонил вниманието си от пътя, за да го насочи към системите за управление на технологиите в колата, коментира Джейк Нелсън от ААА. Според него е очевидно, че производителите не са работили достатъчно, за да ги направят бързи и лесни за ползване.
Изследователите са оценили 23 от общо 30-те автомобила с „много високи“ или „високи“ нива по отношение на вниманието, което изискват от шофьорите. Седем са били оценени като „умерени“ и нито един според тях не е изисквал „малко внимание“.
Най-разсейващата дейност е тази за настройване на GPS навигационната система, сочи проучването. Средно това действие отнема по 40 секунди на шофьорите. Междувременно е изчислено, че е достатъчно човек да се разсее само за две секунди, за да се удвои рискът от катастрофа.
Според насоките на Националната администрация по безопасност на движението по пътищата в САЩ на автомобилните производители е било препоръчано да блокират възможността за програмиране на навигационната система по време на движение. Въпреки това тази опция е била налична в 12 превозни средства от 30-те влезли в проучването.
В насоките се препоръчва също водачите да не изпращат текстови съобщения докато шофират, но три-четвърти от тестваните коли позволяват на писането на такива в режим на движение. Това са счита за второто най-разсейващо занимание по време на каране.
Експериментът сочи, че хората отвличат по-малко от вниманието си, ако подават гласови команди.
Според авторите на проучването ААА водачите трябва да могат да използват информационните и ентъртеймънт технологии „само за легитимни извънредни или спешни ситуации, свързани с целите на шофиране". Те са категорични, че производителите на автомобили трябва да проектират системите така, че използването им да не изисква повече внимание, отколкото слушането на радио например.
Същевременно все повече хора искат нови технологии в своите коли, като в САЩ техният дял е 70%. Любопитното обаче е, че едва 24% от тях смятат, че технологиите вече са на достатъчно високо ниво, че да работят перфектно.