Летящите коли излитат скоро
България може да е сред лидерите в процеса, вместо да е сред догонващите тази технологична вълна
Летящите коли вече не са фантастика, а съвсем скоро ще са превозно средство в реалния живот. Около 200 компании по цял свят са в трескава надпревара за разработването на новите летящи машини, направени са прототипи, извършват се тестове и дори са осъществени полети с хора в тях.
Концепцията неизменно е те са да с вертикално излитане и кацане, без да е нужна писта, за разлика от самолетите. Къде е Европа в този процес, има ли визия страната ни как да стане част от задалата се вълна? Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия, ни въвежда в темата:
Сертификацията в отделните континенти върви по различен начин. Напредъкът в Европа е най-бавен, тъй като сме най-стриктни на тема безопасност. Китай е твърде напред в развитието на тези возила. Три са концепциите за захранване – с електрически батерии, хибриди, или с водород. Регулациите са в напреднал стадий. Развиват се технологиите за производство на eVTOLs (Electrical Vertical Take off and Landing) колите, има напредък и в това как ще се лети, какви да са изискванията за пилотите, как да се определят зоните за летене.
Инвестициите
за разработването на такива превозни средства са изключително високи, затова някои от компаниите фалират, но се появяват и нови ентусиасти. Всяка година забавяне на сертифицирането и регулациите води до забавяне на възвръщаемостта на инвестицията. В някои от компаниите работят стотици хора и не излязат ли скоро на пазара, те са обречени. Затова разработчици, които са в напреднал стадий, се насочват към Близкия Изток, където Саудитска Арабия и ОАЕ са широко отворени към такива технологии. Те имат капитали и се ориентират към развитие на туризма и високите технологии, тъй като отчитат зелената трансформация и разбират, че не бива да разчитат само на петрола. В някои китайски градове тестово се пускат летящи коли и се очаква
първият сертифициран превоз на пътници
да е през 2025 г. В Дубай имат намерение през 2026 г. да бъдат пуснати въздушни таксита. Американската администрация FAA вече е започнала да сертифицира такива превозни средства на своя територия. Очаква се най-късно през 2026 г. в Америка да има полети с летящи коли. Toyota инвестира в Joby Aviation и постига напредък в нововъзникващата област на градската въздушна мобилност. Toyota се стреми да затвърди позицията си на основен играч в разработването на електрически летящи коли.
Човечеството бърза. Затова и
Летище София крои планове
за въздушни таксита през 2030 г. Това показват оповестени намерения за строителство на портове за летящи коли на новия трети терминал на аеропорта. Но те трябва да имат и къде да кацат. Ето защо общинските власти е належащо да се включат в процеса на изграждане на нужната инфраструктура, след което тя трябва и да се сертифицира. Общините и държавата няма как да не са част от целия този нов процес. Иде ред при проектирането на сгради архитектите да предвиждат „вертипорт“ за летящи превозни средства. Софтуер и цялостна система за достъп и управление на полетите ще ги регулира по подобие на РВД. Очаква се да има коли с пилоти, но също ще има и безпилотни таксита. Ще се определят най-безопасните коридори за летене, за да се гарантира минимум на пострадалите, ако се случи инцидент.
Мобилните оператори също ще са част от новата летателна мода. Пилотите ще трябва да са добре обучени, а после и контролирани. Киберсигурността естествено ще бъде заложена и наложена като задължителна. Застрахователите неизменно ще имат своя роля.
Интересът
към тези превозни средства е главно заради спестяването на време за придвижване, но и с цел опазване на природата. Електрическите коли се оказаха надценени в екологичните им ползи, тъй като рециклирането на батериите и на самите коли е доста натоварващ процес. Сега голямото предизвикателство е да се намерят по-леки батерии. Ще е нужно да се намали времето за тяхното зареждане. Търсят се леки материали, от които да се изработват колите на бъдещето. Финансирането е важна част от реализирането на тази нова вълна. Големите компании, които разработват новите возила, трябва да имат солидна визия и реалистични планове, за да привличат финансиране.
Министерството на транспорта се е заело с въвеждането на нужните регулации, които ще са общи в цяла Европа. Комисията по транспорт в парламента, министерствата на икономиката и на иновациите е належащо да включат в своя дневен ред
ангажираността си към тази новост
в обществения живот, която става все по-близка като реализация. Държавата и общините е време да съдействат за навлизането на новата технология и да не чакат чудото само да стане. Нека да си дадат сметка, че далечната 2030 г. е утре.
България може да стане център за производство на такива коли, тъй като разполагаме с потенциал. Има чуждестранни инвеститори, които обмислят къде и как в страната да организират създаването на завод. Те имат нужда да получат съответни дълготрайни гаранции на държавно и общинско ниво. Бързината може да даде на България
конкурентно предимство
пред цяла Европа.
Трафикът в градовете е натоварен, времето е ценно, борбата за опазване на природата и мобилността са все фактори, които тласкат създаването и навлизането на летящите коли. Няма връщане назад от тази все по-близка картина на бъдещето. Липсата на работна ръка в авиацията, а и изцяло в транспорта, както и развитието на технологиите ще насочват колите към безпилотно придвижване по суша и по въздух. Това също е все по-близка реалност.
Появата на летящите коли вече изглежда неизбежна. По-добре да сме сред лидерите в процеса, отколкото да сме догонващи.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.