Новите по-високи тол такси влизат в сила от 1 юли
Превозвачите вече ще трябва да плащат и за използването на второкласната пътна мрежа
От 1 юли ще влязат в сила новите по-високи тол такси. Въпреки че чисто технологично системата няма да бъде разширявана, превозвачите вече ще трябва да плащат и за използването на второкласна пътна мрежа. В момента тол системата обхваща тези пътища, но таксата е 0 ст./км. При първокласните пътища и магистралите цената на километър се вдига 2 – 3 пъти. Това стана ясно от втората среща между превозвачите и регионалния министър Гроздан Караджов.
Знам, че няма да харесате предложенията ми, но проблемите на инфраструктурата ще продължават да се задълбочават, ако ние се снишаваме", заяви Караджов.
Превозвачите не са съгласни с предложените цени и заявиха, че те ще бъдат платени от обикновените граждани – чрез вдигането на цените на билетите и стоките.
Ресорният министър заяви, че ведомството е разгледало всички предложения и критики на сектора, предложени на първата среща. Анализът показва, че по някои въпроси може да се намери компромисен вариант, а по други – не.
Екипът на Караджов например е взел под внимание проблемите с неработещите бордови устройства или маршрутни карти. С промени в Закона за пътищата се предлага, когато бордовото устройство не е обявено за неработещо и в рамките на деня има липси в декларирани сегменти, превозвачът да заплати 50% от максималната тол такса за деня. Ако няма подадени никакви данни, плаща като санкция 100% от максималната тол такса за деня.
Председателят на КАПБ Димитър Димитров обаче заяви, че ще скочи и максималната тол такса за деня. Така, дори с възможността за плащане на 50%, по новите цени максималният тол за деня ще надмине сегашната цена. Същото ще важи и за компенсаторните такси, които към момента са около 750 лв.
Относно предложението на превозвачите АПИ да поеме сама събирането на пътните такси или да се създаде държавно дружество, което да изпълнява тези дейности вместо националните доставчици на услугата, Караджов обясни, че това не е добра идея. Той обаче каза, че ще има промяна в размера на възнагражденията на посредниците. Към момента те получават около 7% от таксите.
Нито един проблем не е решен с нова държавна фирма, напротив – услугата се влошава и поскъпва. Другите страни от ЕС също ползват такива доставчици. Ще има промяна на възнагражденията им. Говорим за договори, сключени преди нас, ще приложим всички възможности и ще намалим процента, който се прилага като размер на възнагражденията им", заяви министърът.
Превозвачите се оплакваха многократно, че по границите са изнудвани да плащат компенсаторни такси, без да им се съставя нарушение, което е в пъти по-малко от въпросната компенсаторна такса. Според Караджов обаче това са изолирани случаи. Въпреки това Агенция "Митници" и контролното звено на Тол управлението са уведомени, че такива действия са "недопустими".
Относно предложението транзитният трафик да се ограничава и да се насочва по автомагистрали и първи клас пътища, Караджов заяви, че на база на правно проучване ведомството е стигнало да извода, че подобна мярка не може да се приложи, защото ще противоречи на правните норми на ЕС и ще възпрепятства конкуренцията на превозвачите от другите страни.
Караджов припомни, че две работни групи анализират договорите на АПИ с "Капш" за изграждане и поддръжка на тол системата, но все още не може да даде данни.
Работата на групите продължава, очаквам докладите им. Ще ви информирам за тях и ще предприемем съответните действия", заяви министърът.
Той допълни, че предложените по-високи цени са разработени на база доклад от Световната банка и съгласуван от ЕК, който е бил представен още при въвеждането на системата. Според Караджов, заложената нулева ставка за втори клас пътища е било "лошо планиране".
Сега всякакво увеличение от 0 ще е три пъти повече. Тогава е било планирано правилно от Световната банка и е трябвало да влезе тогава. Сега, това ще е връщане към доброто планиране", изтъкна Караджов.
Прогнозите са, че за една календарна година ще можем да съберем около 485 млн. лв. от тол такси и маршрутни карти. А това е сума, която ще отиде за поддръжката на пътната мрежа, така че тя да бъде в това състояние, в което всички искаме да бъде, обясни ефектът от промяната министър Караджов.
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи заяви, че предложените цени не са актуални. Превозвачите изпитват затруднения от високите цени на горивата, войната в Украйна, но и трудно се възстановяват от корона кризата. Арабаджиев даде пример с други държави, чиито правителства подпомагат сектора и предложи българското правителство да помисли за намаление на акциза на горивата.
Караджов заяви, че България няма как да го направи, тъй като според европейски регламент, държавите в ЕС свалят акциза до нивото на най-ниския такъв в рамките на Блока.
"Ние имаме най-ниския акциз. Няма накъде да го сваляме повече. Другите държави свалят към нивата на нашия", посочи Караджов.
Веселин Стоянов от Българска търговско-промишлена палата заяви, че увеличение на таксите с такива големи крачки показва лошо планиране.
Транспортните компании не са фирми инкасо. Не може случайно и изведнъж да префактурираме. Ще създадем допълнителна инфлация", заяви Стоянов.
Според него разходите за обслужване, които генерира тол системата, са големи, а АПИ няма план за оптимизацията им. Стоянов напомни за разследването на прокуратурата и заяви, че всяка една стотинка повече ще доведе до още по-големи злоупотреби. Той коментира и тезата на министъра, че тежкотоварният трафик най-много уврежда пътищата.
Има стандарти за пътната настилка. Нека направените лоши пътища да не са за сметка на превозвачите. Ако се правят по стандарт, ще се счупят след 30 години, а при нас - за 5 години", заяви Стоянов.
Превозвачите се оплакаха от лошото състояние на пътищата, но и отново бяха недоволни, че на срещата няма представител на Министерство на транспорта. Браншът поиска анализ и точни данни за броят на преминалите превозни средства през толувани пътища, за да стане ясно дали парите от системата "не потъват". Предложиха и увеличението да влезе в сила след 6 месеца, а не след 2.
За разлика от първите преговори, които вървяха трудно, в момента бизнесът и Караджов обсъждат проблемите много по-спокойно. На срещата присъства и омбудсманът Диана Ковачева, която още в началото на разговорите поиска да вземе отношение по въпроса с винетките. В предложените промени от МРРБ в Закона за пътища се предвижда, ако водачите имат неплатени задължения или глоби, да не могат да минават технически прегледи. Ковачева поиска това условие да отпадне.
Бройте го за отпаднало", заяви министърът.
Предложените нови тарифи, източник: Официална страница на Гроздан Караджов