Общините скоро ще могат да глобяват шофьори
С промени в Закона за движение по пътищата се предлага и отпадането на лепенето на стикери за гражданска отговорност
На първо четене в зала:
Общините ще имат права да глобяват шофьори, които извършват нарушения, но само ако те са установени с камери на местните власти. Ако условието е на лице, то 70% от приходите от нарушенията ще отиват в бюджетите на общините. Промените в Закона за движение по пътищата, предложени от ГЕРБ, бяха приети на първо четене в парламента, но със заявка за прекрояване между двете гласувания.
Освен това депутатите приеха и предложения за изменения на „Продължаваме промяната – Демократична България“, свързани с премахването на стикери от предните стъкла на колите, по-строги правила за младите шофьори, както и по-високи санкции за нерегламентирано преминаване през жп прелези.
Приемането на текстовете на първо гласуване се случва почти 3 месеца след като те бяха входирани и обсъдени в Транспортна комисия в парламента. Това даде основание на Тошко Йорданов („Има такъв народ“) да заподозре управляващата коалиция, че прави опит да се възползва от трагичните инциденти, при които млади хора, включително и дете загубиха животите си през последните месеци в София.
Тези предложения отлежават не знам колко време и ги вкарвате сега, защото се случиха трагедиите и грозно яхвате страданието на хората, но няма да решат проблемите“, заяви Йорданов.
Повече правомощия за общините
Промените, внесени от Александър Ненков и група народни представители от ГЕРБ – СДС, предвиждат местните власти да закупуват камери, с които да следят нарушенията на тяхна територия. Санкции отново ще налага МВР, но ако нарушението е заснето с общинска камера, то 70% от парите ще отиват в бюджетите на общините.
В текстовете обаче не е изрично посочено, че средствата ще могат да се използват само за мерки, свързани с подобряване на пътната безопасност. Ненков посочи, че това търпи критика и ще се конкретизира между първо и второ гласуване.
Дали ще може да се харчат за асфалтиране на улици? Не, няма. Целта е да се използват само за пътна безопасност.“
Общините няма да бъдат задължени да закупуват въпросните камери. Това ще е инициатива само на тези, които искат. София вече има разположени камери по булеварди, но те не са настроени да следят за скорост.
Припомняме, че преди месеци председателят на Столични общински съвет Георги Георгиев пръв анонсира идеята. След това ГЕРБ входираха промените в рамките на 48-ото Народно събрание, но заради краткия му живот те така и не бяха приети.
Промените сега предвиждат и органите на МВР да проверяват документите не само на водача на колата, но и на неговите пътници, както и да им връчват невръчени електронни фишове за нарушения. Същото ще се случва и в общините при извършването на административни услуги – на място ще се издават и връчват фишовете.
Над 500 хил. са невръчените фишове по статистика. Ние не гоним приходи. В началото ще има сериозен приход, но идеята е да намаляват“, обясни Ненков.
Георги Свиленски (БСП) коментира, че контролът, изпълнението и налагането на глоби, фишове и актове трябва да остане само в МВР, т.е. министерството да събира глобите, а след това да връща 70% от тях в общините.
Да се преотстъпи дейността на кметовете не е добре. Не е тяхна работа да издават постановления, актове и фишове.“
Тошко Йорданов („Има такъв народ“) заяви, че „при положение, че кметовете на ГЕРБ са печално известни с усвояването на допълнителни пари, тук ще се получи нещо такова.“ Той не подкрепя и идеята МВР да връчва фишове и на пътниците в колите, освен на водачите.
А защо не и на пешеходците на случаен принцип?“
Относно камерите Йорданов заяви, че те „ще са уникална форма на корупция“ особено в малките населени места, където кметове може да си затварят очите за нарушения на близки хора, а да репресират други.
70 процента да отиват в общините, а сигурно 40 процента ще ходят по приятели в общините“, посочи Йорданов.
Предложените промени от ГЕРБ бяха приети със 185 гласа „за“, 0 – „против“ и 8 – „въздържали се“ от ИТН.
Премахването на стикерите
Божидар Божанов и група народни представители от „Продължаваме промяната – Демократична промяна“ правят предложение за отпадането на всички стикери от предното стъкло на автомобилите. Целта е всички справки да се правят в централизираните регистри на МВР.
Припомняме, че такава идея имаше и бившият транспортен министър Николай Събев от кабинета „Петков“, но промените така и не станаха факт.
При обсъждането на промените в Транспортна комисия институциите, в лицето на Министерство на транспорта и „Автомобилна администрация“ (ИААА), изказаха мнение, че стикерите са необходими и са признати в целия Европейски съюз с различни директиви. Шефът на ИААА Бойко Рановски защити и екостикерите, като средство, което позволява въвеждането на нискоемисионните зони в градовете. Той допълни, че единствено може да се помисли за промяна на мястото на стикерите.
До момента само София въвежда такива зони от 1 декември тази година.
Вносителят Божидар Божанов днес даде да се разбере, че ще отпадне единствено стикерът за гражданска отговорност, който при наличието на регистър е излишен. Засега няма да отпадне стикерът, който се поставя при преминат технически преглед.
Разговорът за техническия преглед е много дълъг и ще го водим тепърва“, заяви Божанов.
Преди това Георги Свиленски (БСП) заяви, че премахването на стикерите от предните стъкла не би трябвало да е тема на днешния разговор и допълни, че БСП няма да подкрепят предложението, тъй като противоречи на европейски директиви.
Защо не трябва да ги има стикерите? За да е по-чисто стъклото ли?“, иронично попита Свиленски.
По-късно в дебата се включи и Тошко Йорданов, който заяви, че стикерите са безсмислени, но попита БСП „коя фирма прави стикерите? Не е ли един ваш човек Петър Кънев, та ревете за стикерите?“
Промените, внесени от Божанов, предвиждат и мерки срещу честите нарушители на пътя. Идеята е водачи с 5 или повече фишове, да се спират принудително от органите за контрол, за да бъдат санкционирани.
Законопроектът бе приет със 175 гласа „за“, един „против“ от ПП-ДБ, както и 20 въздържали се.
Промените за младите шофьори
Въпреки, че Транспортна комисия отхвърли предложенията на Настимир Ананиев и група народно представители от ПП-ДБ, то в зала те днес бяха приети със 112 гласа „за“, 45 – „против“ и 38 – въздържали се.
Ананиев предлага на нов водач да управлява МПС с мощност над 90 Kw през първите 12 месеца от придобиването на книжката. Освен това се забранява да шофира между 22 и 6 часа, както и да управлява кола с концентрация на алкохол в кръвта над 0.1 промила или след употреба на наркотични вещества. Предлага се и контролните точки за новите водачи да са намалени наполовина.
Ананиев коментира в зала, че за шофирането във вечерните часове може и да се направят промени, като например младите водачи да карат с придружител или пък тези, които работят, да се мисли в посока да могат да използват автомобил в този часови пояс.
Според Георги Свиленски (БСП) посоката е правилна, но трябва да има по-широк дебат. Тошко Йорданов (ИТН) обаче бе по-критичен и заяви, че промените се предлагат от хора, които не са шофирали никога в живота си.
За нови водачи 0.1 промила, значи старите да си къркат до 0.5“, коментира Йорданов.
По думите му, ако се забрани шофирането между 22 и 6 часа, новите водачи никога няма да свикнат с обстановката на пътя през нощта. Коментира, че ако има съмнения за подготовката на новите водачи, то „курсовете за нищо не стават – няма полигони, няма нощно шофиране, няма извънградско.“
Вместо тия неща да се оправят и младите шофьори да излизат с добри умения и евентуално да имат придружител, ние наказваме шофьорите.“
ЖП прелезите
Димитър Найденов от ДБ пък предлага водач, който нарушава правилата за преминаване през жп прелез, да се наказва с лишаване от правото да управлява МПС за 12 месеца и глоба от 3 хил. лв. За повторно нарушение водачите ще остават без книжка за 3 години и ще бъдат глобявани с 5 хил. лв.
Промените бяха приети със 157 гласа „за“, 1 – „против“ и 42 въздържали се.
По думите на Тошко Йорданов (ИТН) би трябвало да има камери по жп превозите, за да се доказва вината на водачите. Георги Свиленски (БСП) пък отново, както и в Транспортна комисия, се пошегува, че „няма по-голяма санкция от това да те удари влака.“