Оценката на Tesla олекна с $24 млрд. въпреки обещанието за по-евтини коли
Илон Мъск обеща на акционерите, че до три години компанията ще продава автомобили по 25 000 долара
Пазарната капитализация на Tesla се сви с близо 24 млрд. долара за ден, въпреки че главният изпълнителен директор на компанията – Илон Мъск, обеща значително по-евтини електрически коли до три години.
Вчера той събра акционери, за да им представи новата стратегия за батериите и производството на електромобили на марката. По думите му тя ще допринесе за поевтиняването им, така че след три години цената им да падне до 25 000 долара.
Акциите на Tesla затвориха с 5.6% надолу и продължиха да падат в късната търговия. Така пазарната капитализация на компанията, чието представяне на борсата тази година бе повече от експлозивно, в момента се равнява на 396 млрд. долара, по данни на Yahoo Chart. Ден по-рано производителят се оценяваше на 419.5 млрд. долара.
„Денят на батерията“
Събитието се чака с интерес от инвеститорите, които очакваха да чуят важни анонси – технология за батерия с капацитет „милион мили“, която да е годна за 10 и повече години, както и конкретна цел за намаляване на разходите, изразена в долари за киловатчас. Надеждата е подобни подобрения да допринесат за поевтиняване на е-колата под нивата на бензиновите автомобили.
Мъск не предложи нито едното, нито другото, пише Reuters. Вместо това той обеща през следващите няколко години да намали наполовина разходите за батерията с нови технологии и процеси и да достави „достъпен” електрически автомобил.
„След три години… можем да направим автомобил на стойност 25 000 долара, който по принцип ще бъде наравно или може би малко по-добър от сравним бензинов автомобил“, каза Мъск.
Намаляването на цената на превозното средство ще стане с внедряването на ново поколение батерии, които ще бъдат по-мощни, по-дълготрайни и наполовина по-евтини от сегашните, обясни той. Новите по-големи цилиндрични батерии на Tesla ще осигурят пет пъти повече енергия, шест пъти повече мощност и далеч по-голям пробег.
За да спомогне за намаляване на разходите, Tesla планира още да рециклира клетките на батериите в своята „гигафабрика“ в Невада, като същевременно редуцира кобалта – един от най-скъпите материали за батерии – почти до нула. Той също така планира да произвежда собствени акумулаторни клетки в няколко високо автоматизирани фабрики по целия свят.
Относно един от традиционните проблеми за Tesla – този с производствените цели и тяхното изпълнение, Мъск посочи, че очаква компанията да прави до 20 млн. електрически автомобила годишно.
Изграждането на достъпна електрическа кола „винаги е била нашата мечта от самото начало на компанията“, каза Мъск пред онлайн аудитория.
Tesla във вторник представи и нов Model S Plaid, седан с обхват 836 км, който може да достигне максимална скорост до 320 км в час, чиито доставките започват през 2021 г. Цента на модела е близо 140 000 долара.