Правителството в оставка преведе 23 млн. лв. за магистрала „Хемус“
Довършването на аутобана е ключово за развитието на Северна България
В началото на седмицата беше избрана офертата за проектиране и строителство, предложена от „ХВП Яблaницa“ ДЗЗД. В него участие имат „Хидpocтpoй“ АД, „Вoдcтpoй 98“ АД и „Пътcтpoй Бypгac“ ЕООД. Офертата на консорциума е да построи участъка от магистралата за две години и половина, като за това ще получи общо 54.9 млн. лв. без ДДС. В предложението е записано, че 180 дни ca предвидени зa пpoeктиpaнe, a 730 дни зa самото изгpaждaнe нa oбeктa.
В мотивите на правителството към отпускането на парите е записано, че завършването на „Хемус“ е един от основните приоритети в програмата на кабинета като ключов проект за развитието на Северна България. Автомагистралата е предвидена да свързва столицата с пристанище Варна, което е с определящо място в Черноморската икономическа зона.
Трасето на аутобана е част от Европейската пътна мрежа от връзката с коридор IV на запад до коридор IX в близост до Велико Търново. Очакваната дължина на магистралата е около 420 км, като неизградената част от нея е около 250 км.
Според Стратегията за развитие на пътната инфраструктура в България 2016-2022 г., доизграждането на АМ „Хемус“ ще изиграе изключително важна роля при изпълнението на Национална програма за развитие на България 2020. Проектът ще допринесе за ефективната модернизация и развитие на транспортната инфраструктура и особено развитието на пристанище Варна.
С цел интегрирането на българската транспортна система в европейската, фокусът е върху изграждането, модернизацията и развитието на пътна и логистична инфраструктура, които са част от европейските транспортни коридори.
Доизграждането на „Хемус“ е от изключителна значимост за икономическото и социалното развитие, тъй като ще стимулира заетостта и създаването на икономически растеж чрез осигуряване на ефективен достъп и подобрени връзки в рамките на България и през нейните граници.
То ще позволи подобряване на социално и териториално сближаване, повишаване на безопасността на участниците в движението, намаляване на времето за пътуване при трансгранични и междуградски пътувания.