Основен инвеститор в Tesla постепенно излиза от компанията
Петият по големина собственик е продал повече от половината си акции в производителя на електрически автомобили
Един от основните инвеститори на Tesla – шотландският фонд Baillie Gifford & Co, рязко намали дела си в компанията на Илон Мъск. Само за първото тримесечие той е продал 11.1 млн. акции, разделяйки се с 40% от ценните книжа, които притежаваше в производителя към 31 декември 2020 г. Продадените акции представляват около 1.2% от всички налични на Tesla на пазарите.
Фондът все още държи 1.7% дял от Tesla и е петият по големина институционален инвеститор. Ходът обаче бележи второ поредно тримесечие, в което Baillie Gifford & Co се отказва от значителен обем акции на компанията, след като през последните три месеца на 2020 г. продаде други 7.4 млн. ценни книги. Това означава, че от края на септември досега се е разделил с повече от половината си акции в производителя.
Цената на продадените книжа не се посочва, нито точната дата на сделките. Tesla удари рекорд от 883 долара за акция на 26 януари. Оттогава цената им падна с около 25%, а на годишна база са със 7% надолу. Все пак миналата година те скочиха със 743%, което ги направи най-добре представящите се сред водещите акции на борсата. Пазарната капитализация на компанията в момента надминава тази на шестте най-големи автомобилни производителя взети заедно.
Според анализ на CNN шотландският фонд не е единственият, който продава акции на Tesla в голям обем.
Компанията отчете рекордна печалба за първото тримесечие, достигайки 1 млрд. долара коригирана печалба за първи път в историята си. Тя продаде 500 хил. коли миналата година и обяви, че ще продаде още 750 хиляди през 2021 г., като ще продължи да увеличава продажбите с по 50% годишно е следващите няколко години. Tesla строи и два нови завода – един в близост до Берлин, който е почти готов, и един в Остин, Тексас. И двете фабрики ще бъдат готови до края на тази година, но няма да започнат масово производство поне до следващата година.
Компанията среща и засилена конкуренция от утвърдени автомобилни производители като Volkswagen и General Motors, които ускоряват плановете си за създаване на електрически автомобили. Промяната се задвижва както от по-строгите и по-скъпи екологични изисквания, така и от нарастващото търсене на електромобили от купувачите.