55% от хората без собствено жилище планират покупка
Резултатите са от национално представително проучване на Gemius България по поръчка на Пощенска банка
~ 3 мин.
55% от хората, които не живеят в собствено жилище, възнамеряват да закупят такова,
като близо половината от тях посочват жилищния кредит като основно средство за
финансирането му. Данните са от национално представително онлайн проучване у
нас, направено от Gemius България по поръчка на Пощенска банка.
На второ място се
нарежда възможността за финансиране на покупката със собствени средства, посочена
от 25% от анкетираните, 2% от тях биха ползвали заем от приятел/роднина, а
останалите 25% – комбинация от жилищен и потребителски кредит или чрез
собствени средства и жилищен/потребителски кредит.
Експертите на Пощенска банка отчитат съществен ръст в запитванията за
жилищно кредитиране от началото на годината. Над 50% е увеличението на
исканията за нови жилищни кредити, получени в институцията, спрямо същия период
на миналата година. Най-активно продължава да е търсенето на жилища в големите
градове – София, Пловдив, Варна и Бургас, които формират около 75% от новите
заявления за ипотечен кредит в банката.
Средният размер на кредита също бележи ръст,
като за първите 5 месеца на 2019 г. достига до 56 500 евро, спрямо 51 200 евро
за същия период миналата година.
46% от хората, участвали
в проучването, които вече са изтеглили жилищен кредит, споделят, че инвестицията
в недвижим имот осигурява сигурност и спокойствие за бъдещето. Останалите
причини, които те посочват за вземането на кредит, са нуждата от жилище в
конкретно населено място (44%), желанието за самостоятелност (37%), увеличение
на членовете на семейството (30%), възможност да осигурят дом за децата си (30%).
Изследването показва още, че най-често жилищен
кредит ползват хора с висше образование, на възраст между 30 и 40 години,
семейни и със среден доход от 900 до 2 000 лева на месец.
Въпреки ясната тенденция към дигитализация и все
по-честото използване на онлайн услуги, проучването сочи, че потребителите
(88%) все още предпочитат банковия офис като най-често използваното място за
кандидатстване за кредит, а личната консултация с банков експерт – като основен източник на информация.
С цел предоставяне на цялостна експертна
консултация и финансови решения, които да са все по-лесно достъпни за
клиентите, Пощенска банка разполага с 30
специализирани центъра за жилищно
кредитиране, като само за 2018 г. финансовата институция откри 5 нови – 3 в София и по един във Варна и
Плевен.
„Стремежът ни
е да сме максимално полезни на нашите клиенти при покупката на нов дом. Знаем,
че те имат нужда от надеждна консултация за избора на подходящ продукт, от
допълнителна информация и съдействие в процеса на кандидатстване и усвояването
на кредита, както и от гъвкави финансови решения, които отговарят максимално на
техните потребности. Клиентите ни търсят повече сигурност при взимане на
решение за дългосрочна инвестиция като жилищния кредит. В отговор на техните
очаквания стартирахме предлагането на нов жилищен кредит с 1 и 3 години
фиксирана лихва. Така можем да гарантираме на своите клиенти, че вноската им
няма да се повиши в първоначалния период на кредита. Това е особено важно за
тях, защото най-големите разходи, свързани с новия дом, са именно в началото на
срока на кредита“, коментират от Пощенска банка.
Към жилищния
кредит има и допълнителни предимства като възможности за отстъпки, парични бонуси
чрез иновативната сметка за заплата „Супер сметк@” и пакетни
програми за комплексно банково обслужване, застрахователните пакети „Живот“ и
др. Потребителите могат да заявят и уникалния за пазара „Спестовен жилищен кредит“, с
който да получат повече от своите спестявания, без да губят възможността по
всяко време да ги ползват за други свои нужди.