Отвъд рамката на стандартните неща
Един урок от Десислава Авджиева как да развиваме своя личен бранд в полза на компанията
Личният бранд е какви сме ние и как другите говорят за нас, когато излезем от стаята, но и за какво ще ни потърсят, когато имат нужда. Магическата формула за успеха на бранда е хората, свързани с него, да разказват позитивни истории и ефектът ще дойде. Една от тайните съставки е „щипка“ стратегия, която понякога дава много бърз резултат, но и търпението е необходимо условие за постигането на всеки успех. Това твърди Десислава Авджиева, основател на „Алтърнатив Адвъртайзинг” и съосновател на академията за обучения BrandSuccess.
Вярвате ли, че изграждането на личния бранд на служителя може значително да допринася за успеха на корпоративния бранд? Авторитарните работодатели може да си помислят, че някой в компанията им ще си прави ПР на техен гръб, но тук не става дума за нещо такова. Малкият и средният бизнес започва да осъзнава колко е важно да привлича повече внимание към себе си. Дошло е времето за
нов тип поведение,
тъй като се променя психологията на хората в работоспособна възраст. Когато от уста на уста се говори вдъхновяващо за дадена компания, това увеличава нейните шансове по-лесно да намира нови кадри и клиенти и с лекота да разширява обхвата си.
През 2018 г. Десислава Авджиева е поканена да говори пред бизнес аудитория за брандовете. Тогава тя предлага да ги запознае със своето виждане как личността, развила себе си като личен бранд, може с още по-голяма сила от анонимния служител да допринася за компанията. Това обаче е посрещнато със скептицизъм. Но четири години по-късно темата, пречупена през нейния богат опит, вече се радва на силен интерес. Само преди 4 г. самата тя е разпознаваема като организатор на събития и експерт по брандинг, а личният ѝ ореол допринася за управляваната от нея компания „Алтърнатив Адвъртайзинг”, на която е едноличен собственик вече 14 години. Като
предприемач със силна харизма
Десислава е развила личния си бранд в по-голяма степен от корпоративния, ето защо се заема да компенсира този дисбаланс. Опитът в маркетинг, ПР и реклама, който е натрупала за 20 години, ѝ помага много в нейната работа. Тя вече е разбрала защо големите компании стават още по-големи. Създала е работещи принципи, базирани на психологията на потреблението и настройката на клиента, които дават резултат. В ролята на ментор основателката на „Алтърнатив Адвъртайзинг” учи предприемачи и мениджъри да мислят глобално, дори когато управляват малък бизнес, и да създават единство на нещата, които правят. Съветва ги умело да показват, че добре разбират от своя бизнес. Така стават разпознаваеми като бранд, на който може да се довериш за определени услуги. И са възприемани като ценен партньор, а не просто като производител на нещо или продавач на услуга.
Десислава Авджиева - Личен архив
„По-добре ние
да разказваме истории за себе си,
отколкото друг да говори за нас нещо, което не искаме да чуем. Хората обикновено споделят през призмата на своята гледна точка. Когато самите ние разказваме за себе си, излъчваме послание от свое име – например, че сме експерти в професионалната си сфера, че обичаме работата си. Ако посланието е било въздействащо, когато някой има нужда от такъв специалист, ще се сети за нас“, твърди Десислава Авджиева. Тя вярва, че разказването на истории отключва сърцата на потребители, партньори, както и на всеки, до който добрият разказ стигне. И ето още на какво учи тя: „Развитието на поколенията и на мисленето прави успеха на корпоративния бранд по-силен, когато личният бранд на всеки работи в името на компанията. Младите хора искат през личността си да демонстрират качества, характер, умения и знания. Компаниите влагат средства да привличат по-качествени кадри, рекламират, за да имат повече клиенти. Често служителите на фирмата не излъчват послания какво точно правят в своята работа. Споделеното от тях обаче има по-силен ефект от всяко рекламно послание, което организацията пуска за себе си. Грешка е компаниите да използва прототипи на свои служители, които да представят продуктите вместо Иван и Мария, които от години работят във фирмата и добре познават всичко, което ще се рекламира. Ако служител от компанията излъчва автентични послания, доверието ще е далеч по-високо“. Разбира се, недопустимо е някой служител да се самозабрави и да се изживява като отделна единица, не като част от общото.
Десислава предлага на бизнеса разработването на персонална
стратегия за развитие на бранда
Има случай, при който още след първата седмица от прилагането на такава стратегия е привлечен мечтан клиент. Предприемачът не вярвал, че подобен успех е възможен, но бил добронамерен и получил бърз резултат. Дава пример и от своя личен опит като ръководител: За да не е самата тя незаменимият човек, който трябва да свърши всичко в двете компании, които управлява, прилага онова, на което учи другите – структуриране на бизнес процеси и създаване на вътрешни правила, написани заедно с предприемача, и приети от екипа. „Насърчавам служителите да мислят и да действат, да са активни и креативни. Толерантност към другите, разбиране и сплотеност на екипа – е необходимо условие за успеха на всяка компания“.
Добрият ментор учи другите само на неща, които са имали отличен резултат в неговата работа. Към това се придържа и Десислава Авджиева, която смело се е хвърляла в най-различни сфери и е развивала своя професионализъм дори като водеща на различни събития. Виждаме я да помага на предприемачи да начертаят своята стратегия за развитие, учи ги как да популяризират своя бранд,
организира събития по различни теми и поводи
– от Деня на жената предприемач до Бизнес форум в Португалия. Обича да влиза в дълбочината на всеки проблем и на всяка идея и е лектор дори по темата „Как да използваме българските обичаи и традиции и да ги влагаме в съвременни събития“. За да покаже на практика как става това, наскоро получила поръчка да организира такова събитие за компания, като са ѝ дали срок от две години да го подготви.
Всяко събитие трябва да създаде преживяване, което да остави незабравим спомен у всеки от участниците, но е важно да има и кауза - това за Десислава Авджиева е квинтесенция за събитийната индустрия. И на финала на тази среща ни дава следната формула за действие: Мисли алтернативно, действай автентично и не се отказвай. Гледай на всичко отвъд рамката на стандартните неща. Създавай емоция за другите и за себе си.