Пенсионери под прикритие дебнат за фалшиви промоции
Те помагат при проверките на Комисията за защита на потребителите
Пенсионери „под прикритие” помагат в проверките на Комисията за защита на потребителите.
През миналата година КЗП е уловила около 200 нелоялни търговски практики. Голяма част от тях са успели да подмамят именно хората от третата възраст. Затова комисията започна специална кампания съвместно с пенсионерите, от които се очаква да подават масово сигнали, включително да участват „под прикритие” в проверки на комисията.
Двама от тях са Михаил и Мария, които са женени от 10 години. Михаил е от Беларус. Преди време Михаил сключва срочен договор с един от мобилните оператори. Но бързо решава да го прекрати. Недоумява защо дължи неустойка в размер на всички месечни такси за оставащия период от договора.
Семейството подава жалби на много места, включително до КЗП. Оттам заявиха, че единият от мобилните оператори вече е променил тези клаузи в договорите си, вторият – предстои да го направи. А срещу третият се очаква решението на съда по колективния иск на комисията.
„Независимо колко е оставащият период, дори да е 2-годишен договорът, вие заплащате максимум 3 такси неустойка”, напомня Димитър Маргаритов, председател на КЗП.
Освен на мобилните оператори, възрастните хора често стават жертва и на големите вериги, твърдят от комисията. Примамват ги с брошури за намалени стоки, които изобщо не са налични. Затова комисията „предизвиква” пенсионерите да подават сигнали, дори да участват „под прикритие” в проверките.
На сайта на КЗП ще има специална рубрика, в която ще се публикуват конкретни случаи на измами и съвети към възрастните как да се пазят. Санкциите за нелоялни търговски практики са до 30 хил. лв. При повторно нарушения – до 50 хил.