Петролният бранш не се притеснява от държавна компания на пазара
Според Живодар Терзиев не бива да има политика в търговски операции в либералния пазар
Петролният бранш
в България не се притеснява от навлизането на нов играч на пазара в лицето на
държавата. Това стана ясно то думите на председателя на Българска петролна и
газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев, който коментира темата пред Economic.bg. Припомняме, че идеята да има държавни
бензиностанции се появи тази сутрин, а следобед вече стана ясно, че по нея се подготвя
законопроект, чиято цел е да подобри конкуренцията на пазара на горива у нас. За принципал е предложен министърът на икономиката.
„Решили са, ще го направят, ние ще ги приветстваме и ще направим така че да изсветлим още повече бизнеса“, каза той. „Не знам дали е за добро или за лошо. Практиката показва, че каквото са решили, това са направили в държавата. Опитвам се да намеря позитива“, каза още Терзиев.
Той смята, че в по-добра кондиция пазарът ще се развива по-добре, но как ще се впише тази държавна компания на конкурентния пазар, ще стане видно като стартира. Засега има много неизвестни, обясни управителят на дружеството за търговия с петролни продукти „ЗАРА-Е” ООД.
„Това, което прочетох като изявление на Министерство на финансите беше сравнително в стил факсимиле, без аргументи и без подробности и все още не мога да взема отношение“, добави той.
„Не мога да изразя становище на колегите, в личен план ще кажа, че няма ограничение за влизане в сектора и второ, може би това ще донесе допълнителни екстри и придобивки за потребителите, не ценови. Цената е само едната страна“, коментира председателят на БПГА.
Според него тази държавна компания може да даде цени по себестойност или да изгради бензиностанции на места, където сега няма.
„Аз ще адмирирам всеки един нов участник, готов съм да подпиша неговото участие и членство в БПГА, но след като се отговори на въпроса какви са задачите, защото те определят различен прочит на това присъствие“, каза Терзиев и пак обясни, че трябва да се прочетат аргументите и „ще ги подкрепим, ако това е за добро на пазара“.
Според него притеснителен би могъл да бъде фактът, че цялата държава чрез регулациите си в последните няколко години в сектора е наясно с покупните и доставни цени, цени на внос и логистика и всички тези данни са в Министерството на финансите и Министерството на икономиката и така целият бранш ще трябва да се отчита като количества и цени към един играч, който ще бъде главен акционер в новото дружество. „Това трябва да бъде обсъдено и предстои да го коментираме в по-широка аудитория“, добави Терзиев.
На въпрос, ако такава държавна компания в действителност се появи и предлага много ниски цени, това ще принуди ли и останалите да ги свалят, експертът каза, че „пазарът не върви по линия на принудата, а по линия на конкурентното предимство“. „Който има по-добри доставни цени, по-добра възможност за ползване на логистика и ресурс, съответно предлага по-ниски цени“.
Държавата е показала, че е най-силният играч на пазара, например в строителството като възложител на поръчките и няма кой да я спре, каза Терзиев.
На въпрос дали има повече политика, отколкото икономика и пазар в това действие, Терзиев обясни, че се надява това да не е така и държавата да има сериозни аргументи. „Не бива да има политика в търговски операции в либералния пазар“, каза той.
„Към настоящия момент нямаме държавни аптеки или авиопревозвач, имаме държавен жп превозвач, за който не искам да давам оценка как се справя, но времето ще покаже какво ще се случи с веригата“, допълни той.
От Асоциацията в момента разглеждат дали има подобни примери в други европейски страни и как функционират те. „Държавата има участие в рафинерии, в компании, но не са държавни по смисъла на принципал, а просто участие под някаква форма. Това не пречи да сме първите, но трябва да има аргументи, причини и резултат. Но ние ще помогнем ако това е необходимо“.
„Темата е достатъчно нова и непонятна за либералния търговец, че да можем лесно да я оценим“, заключи Терзиев.
Относно последните промени в сектора, приети през Закона за здравето, Терзиев коментира, че вече тече срокът за изпълнението им и прелицензирането на складове и все още има опасения, че времето е много малко и няма да могат да се изпълнят.
Агенция „Митници" прави всичко възможно това да се случи безпроблемен начин и времето ще покаже, но не сме далеч от хипотезата, че може да има затруднение на доставките в разгара на земеделския сезон и края на карантината, посочи експертът. „Колегите от „Лукойл България“ и „Лукойл Нефтохим“ правят всичко възможно да изпълнят този каприз на държавата“.