По-по-AI: Как ChatGPT пробуди призрака на дот-ком балона
Чатботовете с изкуствен интелект привличат милиардни инвестиции, но признаците за отслабване на потребителския интерес вече са налице
„За 20 години следене на интернет пространството не можем да си спомним по-бърз скок на потребителско приложение.“ Това написаха анализаторите на UBS в свой доклад по-рано тази година, визирайки нашумелия ChatGPT и скоростното му достигане на 100 млн. месечни потребители само за три месеца след публичния му дебют.
Въпреки че бройката се основава на анализ на посещенията на уебсайтове, а не на официални данни за месечните активни потребители от самата OpenAI – които биха били сравними със статистиката на предишните рекордьори TikTok и Instagram – докладът спомогна за разпалването на треска за изкуствен интелект.
Избухналата мания по технологията се разпространява в Силициевата долина вече близо година, а гиганти като Google и Microsoft се конкурират активно в сферата и вдигат още повече залога. Фондовете за рисков капитал вложиха милиарди долари в компании за изкуствен интелект, а в разговорите за финансови резултати през последните седмици изпълнителните директори на технологичните фирми посочват AI като ключова област за растеж.
Но все още не е ясно как и кога тази технология ще стане печеливша – и дали изобщо ще стане. Вече има съобщения, че използването на ChatGPT например намалява. А изграждането и експлоатацията на генеративен изкуствен интелект са изключително скъпи – заради компоненти от специализираните чипове до изчислителната мощност на сървърите за данни и скъпите инженери.
„Всеки добавя някаква технология за изкуствен интелект към своя стартъп, за да привлече вниманието на рисковите капиталисти“, посочва Алис Денг, съосновател на стартъпа за плащания Slope, пред The Washington Post.
Просто се притеснявам, че толкова много шум ще доведе дотам, че да се спука този балон и изведнъж никой да не се интересува повече“, казва Денг.
През последните десетилетия Силициевата долина преживява вълна след вълна от цикли на надуване – с променлив успех. По време на прословутия дот-ком балон компаниите излизат на борсата и прибират стотици милиони долари от инвеститори на дребно само заради това, че в името им има „.com“. Безброй компании за социални медии се бореха за надмощие, но малцина помнят имена като FriendFeed и Yik Yak.
Междувременно милиарди долари бяха вложени в създаването на самоуправляващи се автомобили, но след години на разработка технологията все още не е готова за масово внедряване въпреки светлите технологични прогнози за широко разпространение до средата на 2020-те години. Криптовалутите преживяха свои собствени цикли на вълнение – последният балон се спука в края на 2021 г., което доведе до загубата на пари от милиони хора.
Що се отнася до изкуствения интелект, историята помни и друга вълна на раздвижване на рисковия капитал. В средата на миналото десетилетие научните пробиви в разпознаването на изображения, преводът и други разработки в областта на AI доведоха до взрив от стартиращи предприятия в тази област. Впоследствие много от тях бяха придобити от големи технологични компании.
В най-новата итерация технологиите, които стоят зад чатботове като ChatGPT и Bard на Google, се обучават върху огромни количества данни, извлечени от отворения интернет. Това означава големи нужди от енергия и компютри. Nvidia, компанията, която произвежда компютърните чипове и софтуера, най-подходящи за изкуствения интелект, отбеляза рязко нарастване на стойността си през последната година, което я превърна в шестата най-ценна компания в света с капитализация от над 1 трилион долара.
Чатботовете също така създават фалшива информация и я представят за истинска – проблем, който компаниите се опитват да решат, но според някои изследователи на AI това може да не е възможно.
Компаниите за изкуствен интелект също така са подложени на атаки от страна на артисти, режисьори и музиканти заради използването на техни произведения, защитени с авторски права, за обучение на модели на изкуствен интелект без разрешение или заплащане. Все по-голям брой съдебни дела целят да спрат компаниите да използват данни от отворената мрежа, което е ключова част от работата на ботовете.
Предишните вълни от технологии, насочени към потребителите – като социалните медии или електронната търговия – бяха възможни благодарение на сравнително евтиния достъп до онлайн реклама и съхранение в облака. AI е по-скъп, което затруднява успеха на компаниите, особено ако те все още не са измислили своите бизнес модели.
В крайна сметка AI е просто софтуер, при това скъп софтуер“, казва Андрю Харисън, главен изпълнителен директор на фирмата за рисков капитал Section 32. „Това е софтуер с нисък марж, освен ако не прави нещо, което е 10 пъти по-добро.“
Докладът на UBS за ChatGPT предизвика огромен шум, а графики, сравняващи чатбота с мултимилиардни приложения като Instagram, Spotify, Uber и TikTok, заляха социалните мрежи. Репортерите започнаха да цитират бройката 100 милиона в статиите си като факт, без да обясняват откъде идва тя. Говорители я изтъкваха на конференции като доказателство, че AI ще бъде толкова ключов за обществото, колкото и появата на интернет или електричеството.
OpenAI не разкрива колко души действително използват ChatGPT.
Google също не е разкрила цифри за своя Bard, нито за това колко хора използват версията на нейната търсачка, която отговаря на запитвания с отговори, генерирани от изкуствен интелект. Около 750 000 потребители на нейните инструменти за продуктивност са получили достъп до инструменти за генериране на AI, но компанията не е съобщила колко от тях ги използват активно.
През юли Microsoft обяви цени за някои от новите си продукти с генеративен AI, включително инструмент, който помага на специалистите по киберсигурност да разберат с какви видове хакерски атаки може да се сблъска тяхната компания. Но и тя не е казала колко души използват инструментите.
Говорителите на Google и Microsoft не отговориха на запитванията за коментар, допълва WP.
През последните шест месеца обаче изкуственият интелект допринесе за повишаване на оценките на големите технологични компании след година на лоши новини, включително съкращения и намаляване на приходите от реклама. Но въпреки че изпълнителните директори на хай-тек фирмите многократно цитираха стойността на генеративния AI за своите бизнеси по време на разговорите за печалби през последните две седмици, все още има малко подробности за това как те ще го превърнат в свой собствен финансов успех за милиарди.
В разговор с анализатори миналата седмица главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай заяви, че броят на клиентите на компанията в облака, които са се регистрирали за използване на моделите на генеративния AI, налични на нейните платформи, е нараснал 15 пъти от април до юни, но не предостави конкретни цифри.
През 2018 г. Пичай заяви, че AI ще има „по-дълбоко“ въздействие върху човешкото общество, отколкото откриването на огъня. В интервюта, конферентни разговори и обаждания през тази година той многократно заяви, че генеративният AI е огромна бизнес възможност за технологичния гигант и че работи за вплитането му във всички продуктови линии на компанията.
Microsoft, която подписа сделка за няколко милиарда долара с OpenAI, за да използва технологията на стартъпа в собствените си продукти, твърди, че генеративният AI вече ѝ печели нов бизнес. Над 11 000 компании са използвали инструментите на OpenAI, предоставени от подразделението за облачни услуги на Microsoft.
„Това са почти 100 нови клиенти, добавяни всеки ден през това тримесечие“, заяви миналата седмица главният изпълнителен директор Сатя Надела в разговор с анализатори. Той добави, че броят на фирмите, които се регистрират за използване на инструмента за кодиране на изкуствен интелект GitHub Copilot, се е удвоил за тримесечие.
В четвъртък главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси изрази предпазливост по време на разговора за приходите на компанията. Досега гигантът до голяма степен е разчитал на своя доставчик на облачни услуги Amazon Web Services за навлизането си в областта на генеративния изкуствен интелект.
„Според мен сме на няколко крачки от маратона“, каза Джаси. „Смятам, че той ще бъде трансформиращ и че ще промени практически всяко познато ни потребителско преживяване. Но мисля, че е много рано. Мисля, че повечето компании все още се ориентират как да подходят към него.“
Говорейки за технологията, главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук заяви в конферентен разговор през май, че „има редица въпроси, които трябва да бъдат решени“.
Но в четвъртък по време на разговора за обсъждане на приходите на компанията с анализаторите той уточни, че компанията всъщност работи по генеративния AI „от години“ и че AI е „неразделна част от почти всеки продукт, който създаваме“.