Подводните тунели, които свързват Фарьорските острови
Мрежата включва и единствения в света подводен тунел с кръгово кръстовище
На Фарьорските острови непредсказуемото време – свирепи ветрове и дъжд и гъста мъгла могат да направят пътуването с кола огромно предизвикателство. Именно тунелите разрешават проблема – островите са построили 17 на сушата и четири подводни – включително и единствения в света подводен тунел с кръгово кръстовище. Мрежата улеснява навигацията на самоуправляващата се островна държава, част от Дания.
Островите са разположени в Северния Атлантик по средата между Исландия и Шотландия и удивляват посетителите с непокътната природа на вулканичните острови.
Въпреки че сме 18 острова, често се шегуваме, че заради тунелите се противопоставяме на факта, че сме острови“, казва Сузана Сьоренсен, маркетинг мениджър на Visit Faroe Islands пред CNN.
Два от тунелите са нови, а Тейтур Самуелсен, главен изпълнителен директор на Eystur-og Sandoyartunlar, компанията, управляваща тунелите, ги описва като „нашата Айфелова кула или Биг Бен“. Според него туристите минават през тях понякога дори само за да видят изкуството вътре в тях.
Тунел, изпълнен със скулптури
Всеки ден през новия почти 11-километров подводен тунел Ейстурой, минават по над 6000 коли. Той свързва Стреймой, най-големият от Фарьорските острови и дом на Торсхавн (една от най-малките столици в света), с Ейстурой, следващия по големина на архипелага остров.
В допълнение към зашеметяващите природни пейзажи, Ейстурой е дом на G! Фестивал, изключително местно и международно музикално събитие, което се провежда всеки юли в крайбрежното село Syðrugøta.
Изграждането на тунела Ейстурой отнема около четири години, като бе открит през декември 2020 г.
Тези подводни тунели са създадени чрез използване на метода на пробиване и взривяване: пробиване на дупки в базалта – здрава, магмена скала – и след това опаковане на дупките с динамит.
В най-ниската си точка тунелът е на около 187 м под морското равнище.
Тунелите са проектирани от водещите световни инженери и геолози, така че безопасността по отношение на Атлантическия океан не е проблем“, казва Самуелсен.
Всъщност шофирането е някак магическо, като акцентът е скулптурно кръгово кръстовище с променящи се цветове, което е толкова впечатляващо, че някои го сравняват с Аурора Бореалис или медузи, светещи на слънчева светлина.
„Кръговото кръстовище – наречено „медузата“ – със сигурност е туристическа атракция“, казва Сьоренсен. Мнозина правят няколко завоя около кръговото движение, за да се насладят на хипнотизиращата сцена.
С кръговия тунел времето за шофиране от столицата Торсхавн до остров Ейстурой е намалено от около 60 минути на около 15 минути. Освен това е по-лесно да посетите други острови.
Уважаваният фарьорски художник Трондур Патурсон получи поръчка да създаде тази жизнена инсталация.
„Имаме много изкуство на Фарьорските острови и бихме искали да подкрепим нашите артисти. В допълнение, то разрушава монотонността в дълъг, тъмен тунел, така че е добър за безопасността при шофиране“, казва Самуелсен.
Патурсон казва, че намерението му е било да представи как фарьорските острови, въпреки че живеят в сурова среда, са издръжливи, обединени в своите постижения чрез съвместна работа. Но за мнозина кръгът от взаимосвързани фигури напомня за традиционния фарьорски верижен танц, който се наблюдава на националния им празник на 29 юли.
Освен визуалното, тунелът е наситен и със слухово изкуство. Музикантът Йенс Л. Томсен композира ефирния звуков пейзаж, който можете да слушате, като настроите FM97, докато шофирате. Изживяването е създадено чрез „записване на звуците от строителството, както и тишината в тунела“, казва Томсен. Вместо да използвам конвенционални инструменти, „тази техника ми позволи да намеря гласа на тунела“, добавя Томсен.
Светещи в тъмното тотеми
Тунелът Ейстурой не е единственото ослепително подводно изживяване.
От декември 2023 г. Стреймой и малкият остров Сандой са свързани с най-новия подводен тунел Сандой. Около 1000 превозни средства на ден се движат по участъка от приблизително 10.5 км, който в най-ниската си точка е 155 м под Северния Атлантик.
Тук също ще откриете, че визуалното и слухово изкуство са очарователни. Покрай грубите базалтови стени почти дузина светещи изображения препращат към някои от героите във фарьорския фолклор като епископ, който държи бойна брадва, стара вещица и жена тюлен.
Това е творението на виден фарьорски художник, който поставя съвременен поглед върху древните пещерни рисунки.
Сунлейф Расмусен, известен фарьорски композитор, създава акустичния пейзаж. Той разчита на някои от звуците на тунела, включително на капеща вода по време на строителството, както и на музика от вокалиста на поп групата Snowflakes, за да създаде това изобретателно електроакустично произведение.
Това създава сюрреалистично изживяване за онези шофьори, които се настройват на FM100, докато навигират по този тунел до Сандой, където ги очакват бели, пясъчни плажове, високи пясъчни дюни – единствените в този архипелаг – и обширно езеро, идеално за каяк.