Повече български стоки в чужбина - по-силна икономика
Уникалният бизнес модел е ключът към чуждите пазари, смята Илия Арбов, регионален мениджър на \"Фикосота\" за България и Румъния
"Фикосота" е една от най-бързо развиващите се компании в България, която се занимава с производство и продажба на бързооборотни стоки в различни категории – перилни и почистващи препарати, козметика за тяло и коса, бебешка грижа, тоалетни хартии, солени и сладки снаксове, млечни продукти. Компанията е основана през 1994 г. и е изцяло българска, а към момента марките й се продават в 45 държави. За плановете и развитието на „Фикосота“ пред Economic.bg разказа Илия Арбов, регионален мениджър за България и Румъния.
- Г-н Арбов, как българските продукти могат да станат конкурентни?
За да бъде една българска компания конкурентна на чужди пазари са необходими решителност и смелост. Тя трябва да създаде силни марки, да разработи свой уникален бизнес модел, стъпвайки на чуждия опит, но без да го копира, да инвестира в маркетинг и да развива непрекъснато своите продукти. Колкото повече български компании се осмелят да излязат навън, толкова повече ще се повиши конкурентоспособността и на нашия пазар, което ще се отрази положително и на икономиката ни.
- Как успяхте да наложите марките си навън?
Важно е да си поставяме ясни приоритети и да определим на кои пазари искаме да влезем и с кои марки. Самата идея да започнем бизнес на някой пазар, докато не се реализира, си остава просто идея. Изключително важна е предварителната подготовка и проучването на пазара - кое е подходящото портфолио, с което да стартираме, как ще се възприеме продуктът от потребителя, какво ще бъде посланието ни и как ще го комуникираме. Имаме и локални екипи, които са отговорни за конкретния пазар и освен потребителя, следят активно и конкурентната среда. Този ни подход наложи и откриването на офиса в Сингапур през 2013 г. и в Ню Йорк през 2014 г. Сега работим активно и за няколко западни пазари като Холандия, Германия, Испания, Италия. Фокусираме се върху дадени приоритети и ги следваме, експанзията не може да се прави самоцелно или неорганизирано.
- Кои са най-продаваните продукти на компанията?
Maretti е марката ни, която се предлага на най-много пазари. Тя е представена на 45 пазара, като на 25 от тях рекламираме активно, включително и с телевизия. Друга марка, която има голямо покритие е Pufies. Нашите пелени за еднократна употреба могат да се открият в 22 държави, но работим активно за отваряне на нови пазари. От гледна точна на регионалния бизнес - България, Румъния, Украйна, Македония, водещи в настоящия момент са също и марките Savex, Semana, Milde, Емека и Teo. Това предопределя и условното разделение на марките ни в компанията, на световни и регионални.
- Какви са резултатите на "Фикосота" за миналата година?
За миналата година компанията има оборот над 220 млн. лв. като над 55% от продукцията ни е реализирана извън България. България продължава да бъде водещият ни пазар, но сме изключително доволни и от резултатите в Румъния, особено през последните 2 години. 2014 г. бе изключително важна за нас и поради отварянето на офиса ни в САЩ, и навлизането на нови пазари в Азия чрез офиса ни в Сингапур. Украйна също е важен пазар за нас, но в момента обстановката е такава, че трудно се прави бизнес и още по-трудно се мисли дългосрочно за продажбите на пазара.
- Какви са бъдещите ви амбиции?
Ще работим активно за налагане на нашите марки на все повече пазари. Визията ни е да бъдем една от най-успешните компании, производител на бързооборотни стоки, произхождаща от Източна Европа, и продаваща по цял свят.