Правим промените, преди да е назряла необходимост от тях
Проучванията на потребителите ни разкриват бъдещи трендове и неадресирани пазарни ниши
Николай Арнаудов, директор Стратегическо планиране в Кока-Кола ХБК България:
Николай Арнаудов има над 15 години опит в FMCG индустрията като бранд мениджър Milka и Suchard в Крафт, маркетинг мениджър и търговски директор във Frito-Lay, в момента е част от Кока-Кола ХБК България, където слага началото на първия в България Commercial Excellence екип.
Г-н Арнаудов, иновациите се превърнаха в постоянен ускорител на бизнеса. Какво ново, важно за клиенти и потребители, въведохте напоследък в Кока-Кола ХБК България?
Стремим се нашите иновации да следват тенденциите, за да сме сигурни, че изграждаме устойчив бизнес. Урбанизацията и смаляването на домакинствата, включително и в България, доведе до основна промяна в нашите опаковки за консумация вкъщи - вместо гамата от 1.25л и 2л вече имаме нова гама 1л, 1.5л и 2л за газираните безалкохолни напитки. Така даваме възможност на по-малките домакинства да избират лесно и удобно продукт с точното количество, което консумират. Стараем се Coca-Cola, Fanta и Sprite да имат вариант без съдържание на захар, за да отговорим и на очакванията на потребители, които намаляват калориите в диетата си.
Вие сте директор Стратегическо планиране, или т. нар. Commercial Excellence. Какъв е вашият ангажимент в компанията?
Наша основна цел е да правим промените, преди да е назряла необходимост за тях. Commercial Excellence e нова функция за сектора на бързооборотните стоки в България, но в другите държави от групата на Кока-Кола ХБК съществува. Условно бих разделил работата ни в три направления: увеличаване на приходите, управление на категориите и пазарни проучвания. Най-осезаемите промени са по линия на дигитализацията на бизнеса ни.В момента около 50% от нашите хладилници имат възможност за дигитално свързване, което ни помага да предложим най-точния асортимент на клиентите и да подсигурим по-доброто им сервизно обслужване. Търсим нови възможности за проучвания на потребителите, свързани с бъдещи трендове и неадресирани пазарни ниши.
Сигурно ще кажете, че Coca-Cola е без конкуренция, но на практика се конкурирате с много други производители. Как стигате до сърцата и до хладилника на потребителите?
Имаме много конкуренти, тъй като присъстваме в 8 различни категории напитки в България: газирани напитки, сокове, вода, студен чай, енергийни напитки, алкохол и др. Да работиш с богато портфолио като нашето е привилегия. Coca-Cola е иконичен бранд на над 130 г. който е изградил емоционална връзка с потребителя, Schweppes и Fanta отдавна са в сърцето на българина, стараем се да осигуряваме лесен достъп до нашите напитки. Широкото ни портфолио помага да сме 24 часа на разположение - от закуската - с Cappy, през дневните поводи за консумация - с нашите газирани напитки, до нощните часове, когато идва времето за качествен алкохол като The Macallan, Jack Daniel‘s, Finlandia. Хидратацията с „Банкя“ и „Роса“ е важна по-всяко време. България ще бъде и един от първите пазари на Кока-Кола ХБК, където през 2020 г. ще лансиранеме ритейл линията на Costa Coffee.
Производството има и екологични аспекти. Знаем проблема с пластмасата и трудностите с транспортирането и рециклирането на стъклото. Какво правите в отговор на това?
Ще започна оттам, където имаме безспорен успех - каналът HoReCa (хотели, ресторанти, кафенета), чрез стъклените бутилки за връщане успяваме максимално да намалим отпечатъка си върху природата. Благодаря на всички, които ни помагат в това – партньори, клиенти, потребители. През 2018 г. рециклирахме 95% от генерираните отпадъци в нашето производството. През 2019 г. като част от ангажимента на системата на Кока-Кола „Свят без отпадъци“ над 1000 наши служители и техните семейства се включиха в Световния ден за почистване в 14 населени места у нас и превърнахме 10 спирки на градския транспорт в София в контейнери за разделно събиране на отпадъци.