Предстои ново поскъпване на еднократните пластмасови кутии за храна
Две години по-късно въвеждането на санкции за липса на достъпни алтернативи все още предстои
От 1 януари 2025 г. кутиите за храна (със и без капак) ще се таксуват по минимум 30 стотинки за брой, а чашите за напитки и техните капаци и капачки – по минимум 15 стотинки за брой. Бутилките за напитки с вместимост до три литра, включително техните капачки и капаци, ще трябва да съдържат най-малко 25 на сто рециклирана пластмаса, изчислени като средна стойност за всички бутилки от PET, пуснати на пазара. Изключение правят стъклени или метални бутилки за напитки с изработени от пластмаса капачки и капаци, както и бутилките, предназначени и използвани за храни в течно състояние за специални медицински цели.
Какво налага тези мерки?
Промените са свързани с прилагането на Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, приета с ПМС № 354 от 26.10.2021 г. и обнародвана в Държавен вестник бр. 91 от 2 ноември 2021 г. С този подзаконов нормативен акт в българското законодателство е транспонирана Директива (EC) 2019/904 относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда.
В резултат от въвеждането на Наредбата, през 2023 г. търговците за първи път започнаха да таксуват пластмасовите кутии за храна от заведенията за бързо хранене и от топлата витрина на супермаркетите. Това предизвика бурни дебати в социалните мрежи и цялото онлайн пространство, включително и заради липсата на достатъчно информация за причината за въвеждането на тази такса. Тогава некомерсиалната онлайн платформа „Ние, потребителите“ проучи правната уредба в Европейския съюз и практиките в други страни в Европа и света и предостави данни и разяснения на широката общественост.
Каква е целта на директивата?
Директивата е част от новите правила на Европейския съюз за намаляване на морските отпадъци, 70% от които са пластмасови продукти за еднократна употреба. Сред тях са съдовете за хранителни продукти и пластмасови чаши, опаковките и обвивките за хранителни продукти (напр. на чипс или бонбони), съдовете за напитки и чашите, тютюневите изделия с филтри (напр. цигарени фасове), мокрите кърпички, балоните и леките пластмасови торбички, пластмасовите клечки за уши, прибори за хранене, чинии, сламки, бъркалки, пръчки за балони и др.
Европейските институции настояват, че когато са налични алтернативи на достъпни цени, ще е забранено предлагането на съответните пластмасови продукти за еднократна употреба на пазара и това ще ограничи нарастващото замърсяване на околната среда.
Директивата също така е важен елемент в преминаването на ЕС към кръгова икономика.
Как се изпълнява целта на директивата в България?
В търговските обекти в България не се предлагат достъпни за потребителите алтернативи, с което няма как да се изпълни целта на Директива (ЕС) 2019/904 и съответно – на подзаконовия нормативен акт, с който тя е имплементирана в българското законодателство. На клиентите категорично се отказва поставяне на насипна храна в собствени кутии, докато в десетки държави в Европа и останалата част от света се предприемат мерки за стимулиране на търговците да обособяват в своите обекти „зони без опаковки“ и да разкриват такива магазини, дори се провеждат комуникационни кампании за насърчаване на хората да купуват храна, като носят собствени контейнери. Има и изградени депозитни системи.
Нелоялни търговски практики
От наблюденията на практиката в България, жалбите на гражданите (вкл. до „Ние, потребителите“) и достъпните в дигиталното пространство коментари на потребители в първата година след въвеждането на Наредбата може да се направят изводи за нарушения на законодателството относно обозначаването на цените и коректността на практиките.
В някои от станалите известни през 2023 г. случаи, когато потребителят пожелае, напр. маслините да му бъдат поставени в плик (с цел употреба на по-малко пластмаса) и служителят на щанда се съгласи на това (по изключение), на касата се начисляват 20 ст., независимо от това, че клиентът не е получил пластмасова кутия с аргумента, че така е заложено в системата за тези групи продукти – това е нарушение на Закона за защита на потребителите. В други случаи, в някои обекти, където на хладилни щандове са били подредени предварително напълнени кутии с маслини, салати, гозби и др., е липсвала информация, че опаковките се таксуват по 20 ст. (клиентите разбират за това едва когато видят касовите си бележки) – това отново е нарушение на Закона за защита на потребителите.
Експеримент на „Ние, потребителите“
През февруари 2023 г. (месец след влизането в сила на Наредбата) експеримент на „Ние, потребителите“ потвърди, че в повечето търговски обекти за продажба на гозби в насипно състояние, потребителите са задължени да използват пластмасовите кутии и да заплащат за тях по 20 стотинки (съгласно подзаконовия нормативен акт), като категорично им се отказват каквито и да било алтернативи. При запитване на продавачите: Как с тази практика се ограничава употребата на пластмаса?, никой не може да даде разумен отговор – в повечето случаи служителите вдигат рамене или казват, че изпълняват законите на „веригата“. При повече настояване, насочват към гише Информация или към шефовете в обекта, където пък заявяват: „Обадете се на телефона за клиентите“, а при посочване на пример с други държави, въвели практиката за поставяне на храна в кутии на потребителите, отвръщат: „За съжаление, тук сме в България!“.
Така, човек дори да желае да допринесе със своето поведение за намаляване употребата на вредните пластмаси и замърсяването на околната среда, на практика не е в състояние (освен ако изцяло не се откаже от покупката на продукти, които се поставят в пластмасовите кутийки).
Увреждане на интересите на потребителите
Гозбите в насипно състояние се купуват често от по-възрастни хора и от такива с един член в семейството, за които готвенето е по-нерентабилно. От друга страна, наблюдава се тенденция, особено сред по-младите поколения, към по-екологичен начин на живот. И едните, и другите обаче нямат възможност да реализират потребностите си.
Същевременно, държави като Италия, Германия, Испания, Унгария, Австрия, Великобритания, Естония, Белгия, Кипър, Дания, Гърция, САЩ, Канада и др., прилагат , дори имат интерактивни карти на обектите със зони без опаковки, стикери на витрините на магазините и т.н.
Подробна информация можете да прочетете в труда на SEAS AT RISK, озаглавен „Най-добри практики за намаляване на употребата и постепенно елиминиране на пластмасите за еднократна употреба в Европа“.
След набирането на тази информация потребителската организация изпрати писма до Министерство на околната среда и водите, Българска агенция по безопасност на храните и до президента на Република България (по-късно ще стане ясно защо). С писмото от свое име и от името на потребители отправи апел за предприемане в най-кратки срокове на действия по компетентност за иницииране на законодателни промени и/или провеждане на необходимия диалог със заинтересованите страни, който да убеди търговците (често прокламиращи модернизиране на дейността и обслужването на клиентите, вкл. инициативи за уж социална отговорност) в необходимостта от правилното и пълноценно прилагане на Наредбата, което включва и предоставянето на възможност за достъпни за потребителите алтернативи на пластмасовите кутии, когато пазаруват храна от витрините на веригите за хранителни стоки.
Какво е становището на МОСВ?
В отговор на официално поставения от „Ние, потребителите“ въпрос Министерство на околната среда и водите посочва
„Съгласно чл. 4, ал. 1 от ННВОППВОС бизнес операторите, които използват пластмасови продукти за еднократна употреба по Приложение № 1, част А, за пълнене с храни, включително напитки, и готови ястия, на мястото на продажбата на краен потребител, прилагат мерки за намаляване на тяхното потребление. Разпоредбите на чл. 4, ал. 3 посочват, че е необходимо лицата по ал. 1 да осигуряват алтернативни варианти, заместващи пластмасовите продукти за еднократна употреба по Приложение № 1, част А.
В допълнение Ви информираме, че са предвидени изменения в Закона за управление на отпадъците и неговите подзаконови нормативни актове с цел обезпечаването и стриктното изпълнение на заложените в ННВОППВОС мерки и задължения. След влизане в сила на плануваните промени ще бъдат въведени имуществени санкции за нарушителите.
Същевременно ведомството излезе и с официално становище на официалната си интернет страница и пред медиите, че гражданите могат да изискват алтернатива на пластмасовите чаши и кутии в търговските обекти.
Използването на собствени кутии е забранено
Според БАБХ използването на клиентски съдове е в нарушение на действащото законодателство за безопасност на храните, съществено повишава риска от замърсяване на храните и разнасяне на зарази. Същевременно от там не дават ясен отговор на въпроса може ли да се очаква промяна в изискванията за хигиена и безопасност на храните с цел използване на кутии за многократна употреба.
Примерът на Италия
Още след приемането на Директива (ЕС) 2019/904 от 5 юни 2019 г., с указ на президента и със Закон 141, от 12 декември 2019 г. (в сила от 13 декември 2019 г.) се преобразува Законодателният указ от 14 октомври № 111 / 2019, който съдържа важни нововъведения, вкл. по отношение на „мерки за насърчаване на насипни или течни продукти (член 7):
- безвъзмездна финансова помощ на средни и големи търговски оператори, които оборудват места за продажба на потребители на хранителни продукти и перилни препарати (насипни или наливни) или за откриване на нови магазини, които предоставят изключително продажба на насипни продукти;
- на клиентите е разрешено да използват собствените си контейнери, стига да са за многократна употреба, чисти и подходящи за употреба на храни, а операторът може да откаже използването на контейнери, които счита за неподходящи от хигиенна гледна точка (с нарушена цялост, с дъх, без капаци и т.н.).
Добри практики от други държави
Франция е една от държавите, в които потребителите могат да пазаруват със собствени опаковки за многократна употреба. Проведени са множество кампании за насърчаване на практиката, а магазините и ресторантите с тази опция имат специални стикери на витрините и гишетата си и могат да бъдат открити на интерактивна онлайн карта.
Е-карта на магазини с възможност клиентите да носят собствени опаковки има и в Словения. Тази карта е една от трите практични функционалности на онлайн платформа, създадена с цел намаляване употребата на пластмаса.
Собствена марка и стикери за идентифицирането на магазините, където клиенти могат да донасят свои съдове за изнасяне на храна за вкъщи, са разработени и в Швеция. В столицата Стокхолм инициативата „Донесете своя“ има за цел да привлече повече търговски обекти и клиенти, които се стремят към намаляване на екологичния отпечатък. Организация работи със собствениците на магазини, за да увеличи използването на продукти за многократна употреба – кутии за обяд, чанти, чаши за многократна употреба и др.
Магазини със специален сертификат и в Испания предоставят възможност насипни храни като салати, варива, месни продукти и др. да се купуват в многократни опаковки.
Естония организира кампания за повишаване осведомеността по темата, като едно от основните послания в нея е да се носи собствена кутия и чанта. Потребителите са приканвани да планират пазаруването, да купуват на едро и по-малко опаковани стоки.
В акцията под наслов „Консумирайте разумно“ известни личности изпробват различни екологични инициативи и покупки на продукти без опаковка.
И в австрийската столица Виена има магазини без опаковъчни материали. Продукти като плодове, зеленчуци, макарони, варива и др. се поставят в стъклени буркани, които потребителите закупуват от там или си носят от вкъщи.
Започнала плахо в Дания, инициативата клиентите да си носят собствени контейнери, да вземат безплатни или да си закупят в магазина, постепенно прераства до франчайз с много национални търговски обекти.
В магазини в Полша също се продават продукти в собствени опаковки на клиентите.
Какви са стъпките?
В повечето държави, в които практиката за използване на съдове за многократна употреба, се прилага, инициативата за това е била на корпорациите и бизнесите. Има примери и за активно участие на правителствата и местните власти. Напр., в Италия, още когато през 2019 г. Директивата за намаляване употребата на пластмаса беше приета, са направени промени в националното законодателството – добавен е текст, който изрично допуска кутии на клиенти при условие, че са чисти, здрави и с капаци и т.н. и предвижда възможност продавачът да откаже продажбата, ако не отговарят на поставените условия.”
Готови ли са потребителите в България?
Изразените от хората мнения в социалните мрежи са разнопосочни – от крайното отричане да се ползват собствени съдове до подкрепящите действията за въвеждането на реална възможност за това.
След повдигането на темата от „Ние, потребителите“, по-екологично ориентирани граждани проявиха настоятелност и в редица случаи успяваха да убедят търговците да поставят поне продукти, за които не е наложително да са в пластмасови кутии, в найлоново пликче и да сторнират на касата предварително зададената такса за опаковка. Някои също се обърнаха към институциите, като близо година след запитването от страна на „Ние, потребителите“, МОСВ отговаря на един от тях по следния начин:
„От страната на Министерство на околната среда и водите сме предприели действия за изменение на Закона за управление на отпадъците, в което са предвидени административни мерки към търговците за непредоставянето на алтернативи на пластмасовите продукти за еднократна употреба, предлагани в магазините. Към момента няма пречка от страна на МОСВ и на Закона за управление на отпадъците по отношение на това гражданите да носят собствени съдове за многократна употреба.“
Съгласно Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, поскъпването на пластмасовите кутийки за храна ще продължи с по 5 стотинки до 2027 г., когато те ще струват най-малко 40 стотинки.
Подкаст на „Ние, потребителите“ по темата: https://www.youtube.com/watch?v=9yD8g0fQccE
Съвместна тематична рубрика с платформата „Ние, потребителите“, в която информираме потребителите за правата им.