Пътните строители не могат повече да финансират държавата
Браншът готви протест в сряда срещу Народното събрание, за да "стресне политиците"
Инж. Стефан Чайков, председател на Браншовата камара „Пътища“
Пътностроителният бранш не може повече да финансира държавата, заяви пред БНР председателят на Браншовата камара „Пътища“ инж. Стефан Чайков. Той подчерта, че ако Народното събрание не гласува парите за пътните фирми, те няма как да започнат планираните ремонти на пътищата в страната.
При задължение в размер над 1.1 млрд. лв. е абсолютно невъзможно да започнем да работим отново за своя сметка, при положение, че нямаме яснота кога държавата ще може да се разплати", допълни Чайков.
Припомяме, че парите за пътностроителният бранш попаднаха във фокуса на Народното събрание, след като народни представители от "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и БСП внесоха проект на решение, по предложение на регионалния министър Гроздан Караджов, с което на практика се разрешава плащане на 655 млн. лв., които държавата дължи на фирмите за ремонт и поддръжка на пътища. Парите за пътищата обаче станаха заложник на избора на шеф на БНБ, обяви Гроздан Караджов.
Новият бюджет на АПИ не включва пари за разплащане на старите задължения. МРРБ поиска санкция от парламента да преструктурира бюджета си и да ни плати половината от парите, тъй като при галопираща инфлация, средствата, които ни се дължат, вече не покриват и 30% от дейностите, които биха могли да се извършат с тях през миналата година", напомни Чайков.
Председателят на Браншовата камара потвърди, че в сряда фирмите ще протестират отново, но за разлика от миналата година, когато недоволството им бе насочено срещу ресорното ведомство, този път браншът ще протестира срещу действията на Народното събрание. Чайков заяви, че така се надява "да стресне политиците."
Според представители на "Продължаваме промяната" обаче проекторешението не е изчистено юридически. В интервю за Nova зам.-председателят на ПГ на "Продължаваме промяната" Петър Куленски напомни, че по време на предишното управление за периода 2018-2021 г. са сключени редица договори за ремонт и поддръжка на пътищата, за които заяви, че част от тях заобикалят правилата за възлагане на обществени поръчки.
По тези договори вече има реално извършени дейности и ние трябва да одобрим плащания, за да могат тези дейности да бъдат разплатени. Нашето мото обаче е „нулева толерантност към корупцията”. Затова имаме нужда от допълнително време, за да създадем механизми за контрол, за да сме сигурни, че нито един лев няма да бъде изтеглен в сакове, чували, че няма да потече към нечии чекмеджета и нощни шкафчета”, обясни Куленски.
Той обеща, че парите ще бъдат изплатени и средства за пътни ремонти и поддръжка ще има. Куленски отрече да са използвани процедурни хватки и отлагане.
По време на разглеждането на проекторешението миналата седмица в Регионалната комисия се чуха критики от страна на ГЕРБ към бившия служебен министър Виолета Комитова. Според бившите управляващи именно Комитова е виновна за ситуацията в момента, защото според споразуменията, подписани с пътните фирми, действащите им договори трябва да бъдат прекратени в периода април - юни.
В проекторешението, предложено за разглеждане, е изрично записано, че се предлага този срок да се удължи до септември, за да може Пътната агенция да продължи да възлага дейности по ремонт и поддръжка на пътната мрежа, но и за да има време да сключи нови договори по новите обявени обществени поръчки.
В интервю за БНР Комитова посочи, че нейният екип е оставил подготвена обществена поръчка, която е била планирана за пускане още през януари, така че АПИ да има достатъчно време да сключи новите договори, в които са били заложени суми, отговарящи и на исканията за индексацията от страна на строителния бранш.
Ние оставихме в МРРБ почти готова обществена поръчка за текущ ремонт и поддръжка, която се надявахме да бъде публикувана през януари, така че до края на юни, до когато фирмите работят по старите си договори да имаме избрани нови изпълнители. За съжалание, тази поръчка малко се забави. Не мога да обясня по какви причини, министър Караджов би трябвало да обясни това", заяви Комитова.