Ренесансът на шахмата
Интересът към мисловната игра нарасна осезаемо заради ограничителните мерки и сериала „Дамски гамбит“, а това роди редица нови възможности за бизнес
Гамбит в шахмата означава дебют, при който играчът прави жертва с цел много по-силно развитие на фигурите си след това. Не е ясно какви жертви са направили от Netflix, за да създадат мини сериала „Дамски гамбит“, но развитието, което той донесе на популярната игра, вече е повече от впечатляващо.
Дълги години шахът губеше популярност, беше встрани от публичния интерес и дори спортните медии все по-рядко отразяваха събития, свързани с този мисловен спорт. България е сред малкото държави със световен шампион по шахмат, но дори и това рядко е било повод за широк обществен интерес. Турнирите са малки, почти липсва публика, а най-популярното лице на шахмата у нас (и не само) си остават пенсионерите, играещи пред Народния театър в София или в други градски паркове.
Причините за този спад в популярността са много и разнообразни. От една страна, новите видеоигри и различни други интерактивни забавления изглеждат много по-впечатляващи във визуално отношение. Стрийминг платформите, виртуалната реалност и всевъзможни нови форми на забавление се конкурират за нашето свободно време. От друга страна, шахът малко или много е по-трудна за усвояване игра, което се оказва психологическа бариера за навлизането на нови фенове.
Всичко се промени
с един филм – мини-сериала “Дамски гамбит“ на Netflix, който излезе през октомври 2020 г. и е заснет по едноименния роман на Уолтър Тевис. В случай, че не сте го гледали, той разказва за измислената шахматистка Бет Хармън – останала сирак от малка, научила правилата от служител в пансиона и достигнала до върховете на световния шах.
Героите са измислени, но във филма са включени множество паралели с истински световни шампиони и други моменти, свързани с историята на шаха. Самата Бет Хармън, според мнозина, е своеобразна художествена версия на Боби Фишер – един от най-великите шахматисти на всички времена. В сериала дори са включени някои от най-популярните реални срещи. Истинската партия „Нощ в операта“, например, сочена от мнозина за най-великата в историята на шаха, в която Пол Морфи побеждава двама опоненти, докато гледа опера, е вмъкната съвсем между другото при приятелска блиц среща на героинята с друг измислен играч. Тези паралели не са случайни. Консултанти на продукцията са множество известни имена в шахматните среди, включително и самият световен шампион Гари Каспаров.
Филмът прави впечатление също и със страхотната си режисура, силни диалози и динамичен сюжет, в който централна роля има борбеният дух на Бет Хармън, позволил й да се издигне от пансиона до световната титла. Формула, която изглежда успява да спечели вниманието на зрителите. Само през първите 28 дни от пускането на сериала, той е гледан от 62 милиона зрители, което е повече от всички други лимитирани сериали в историята на Netflix. Всичко това създава страхотен фон за популяризиране на древната логическа игра и
резултатите не закъсняват
През седмиците след пускането на сериала продажбите на шахматни дъски в САЩ бележат ръст от 125%, като в някои магазини те буквално са разпродадени. В eBay ръстът в търсенето е дори два пъти по-голям, а някои специализирани магазини за шахматни продукти отчитат впечатляващото 1000% увеличение в продажбите си. Това включва както комплекти за игра, така и шахматни часовници, книги и всевъзможни аксесоари.
В същото време запитванията в Google на тема „как да играя шах“ достигат деветгодишен рекорд. А 37 години след своето издаване, романът „Дамски гамбит“, по който е направен филмът, изненадващо за мнозина става бестселър на New York Times.
Ръст бележат на практика всички сегменти, свързани с популярната мисловна игра – от продажбата на продукти, през шахматните уроци, специализираните сайтове и канали, както и наградните фондове в турнирите.
От един от най-популярните сайтове на тази тема в света – Chess.com – вече потвърдиха, че само през месеца след пускането на „Дамски гамбит“ по Netflix са се сдобили с 2.8 милиона нови абонати. Този показател е бил по около 1 милион месечно от март насам, което показва, че сред причините за нарастналия интерес е и
влиянието на пандемията
и свързаните с нея ограничения. Отново в месеца след старта на сериала в друг известен уебсайт – Lichess.com – са проведени общо 78 милиона стандартни шахматни партии. За справка, година по-рано те са били наполовина по-малко.
Очевидно е също, че влиянието на интернет помага много за по-голямата популярност на играта. Ако преди години повечето шахматисти трябваше да чакат новото издание на някое шахматно списание, за да могат да проиграят актуална партия от последните големи турнири, то днес те могат да я видят още същия ден в някой от специализираните YouTube канали за шах. Видео стриймингът се превръща във важна нова платформа, която позволява да гледаме хиляди партии – от някои от класическите игри от преди сто години, до срещи за световната титла, проведени практически вчера.
Много гросмайстори откриват в YouTube алтернативни възможности за развитие във време на ограничения и правят свои канали. Сред тях личат имена като унгарската международна майсторка Анна Рудолф, известна със своя канал Anna_Chess, както и Леви Розман – американски международен майстор, който в YouTube е известен като GothamChess. Над всички тях изпъква Agadmator - зад това име се крие хърватският шахматист Антонио Радич, чиито YouTube канал през септември надмина 1 милион абонати – много сериозен брой за профил, посветен на тема като шахмата.
Големите имена в шаха също започнаха
да капитализират тази популярност
Гари Каспаров, сочен от мнозина за най-добрия шахматист, живял някога, стартира проекта Kasparovchess.com. Сайтът предлага уроци по шахмат от някои от най-добрите играчи в света, както и уникалната възможност да премерите сили със самия Каспаров. Той вече получи инвестиция от френския технологичен и развлекателен гигант Vivendi.
Друго известно име – настоящият световен шампион Магнус Карлсен – също направи залог на ръста в популярността на играта. Неговата Play Magnus Group, включваща множество сайтове и обучителни проекти, също привлече сериозна инвестиция – този път от Норвежката фондова борса за своето развитие.
Тези гросмайстори са само две от известните имена, които през последните месеци стартираха сериозни бизнес начинания, свързани с шахмат. Всички в общността на този мисловен спорт вече са убедени, че за него тепърва предстоят интересни времена. Една мисловна игра, създадена преди векове като стратегическо упражнение за царе и пълководци, днес отбелязва истински ренесанс и е на път да заеме своето заслужено място като средство за забавление, но и за трениране на мисълта в съвременната дигитална епоха.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.