Рим предупреди авиокомпаниите си да внимават с българските партньори
Възможно е Брюксел на наложи мониторинг на ГД ГВА заради слаб контрол над бранша
Четири български авиокомпании отдавна се следят под лупа от европейските органи за наблюдение на гражданската авиация. За това информира авторитетният италиански блог за гражданска авиация Italiavola, позовавайки се на информация от държавните авиационни власти в Рим - ENАC (Ente Nazionale per l'Aviazione Civile). В тази връзка ENAC официално предупреждава италианските авиокомпании Alitalia, Air Dolomiti, Cargolux, Air Italy, Blue Panorama, Neos и Ernest да бъдат особено внимателни преди да решат да сключват договори за „мокър лизинг” с четири български авиокомпании (б.а. – „мокър лизинг” е специфичен термин, който означава, че самолетът се наема заедно с екипажите му и се експлоатира според свидетелството за авиационен оператор на лизингодателя, т.е. – под контрола на авиационните власти на страната, в която той е регистриран).
Принципно сключването на договори за „мокър лизинг” често се практикува от авиокомпаниите в ЕС, както в пиковите туристически сезони, така и при аварии на самолети, а също и при разработване на нови дестинации, поради факта, че това спестява допълнителни разходи на наемателя, а също и разправии със своите авиационните власти.
Една от причините за това предупреждение на ENАC е фактът, че българска авиокомпания, собственик на само един самолет, е сключила договори за „мокър лизинг” с турска авиокомпания за наемане на 15 самолета. На практика това е грубо нарушение на Регламент 1008/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета на ЕС, тъй като на европейския пазар безпрепятствено се вкарват самолети и екипажите им от трета страна, която дори не е и кандидат-член на Европейския съюз.
По-важната и основна причина за предупреждението на ENАC обаче са лошите резултати, установени при наземните проверки на самолетите на четирите български авиокомпании по европейските летища, което явно говори за недостатъчен надзор от страна на нашата ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГД ГВА).
Защото ако проблеми при наземните проверки са били установени на един-два самолета на една наша авиокомпания, това би могло да се приеме за нормално – в крайна сметка, който не работи, той не греши. Но фактът, че те са четири явно говори за системна липса на контрол от страна на ГД ГВА.
На практика предупреждението на ENАC директно означава, че гражданската въздухоплавателна администрация на Италия няма доверие на българската. И това е съвсем нормално, тъй като ГВА явно е „пропуснала” факта, че не може да има такава реална оперативна нужда, която да застави една авиокомпания, собственик на само един самолет, изведнъж да наеме на „мокър лизинг” 15 машини., и то – от страна, която не е член на ЕС. Още повече, че Регламентът задължава авиокомпаниите от ЕС при нужда първо да потърсят самолети на „мокър лизинг” от авиокомпании, регистрирани в страни, членки на Общността и едва, след като не намерят такива, да пристъпят към търсене извън ЕС.
Авиационни експерти коментираха пред Economic.bg, че ако ГД ГВА не докаже, че държи здраво контрола на авиобранша, Брюксел може да пристъпи към постоянен мониторинг и в крайна сметка – дори да отнеме правата на въздухоплавателната ни администрация.
Нека припомним, че само допреди 10 години България беше единствената страна в цялата история на ЕС, на която беше наложена предпазна клауза, и то – именно заради гражданската авиация.