Състезание, в което умът и дисциплината побеждават
Смела визия, печеливша стратегия и голяма доза късмет са фактори, които във времето на постоянни промени остават важни за бизнес растежа
Смела визия, печеливша стратегия и голяма доза късмет са фактори, които помагат в растежа. Качество, иновации и хора са три важни стълба в развитието на всеки бизнес. Хората, разбира се, имат ключовата роля във всичко това. Как да заложим правилната стратегия за развитие и да оптимизираме процесите – беше сред темите на форума Business Excelence 2022.
Напред – но как
В началото на
2015 г. Гугъл търси локални доставчици в над 35 държави и предлага лидерска
програма за управителите на дигитални агенции, с които ще работи. Правят подбор
на хора, които да проведат амбициозната програма във всяка една държава, като тяхното
обучение е в Буенос Айрес. Първата тема е „Стратегия и стратегическо
целеполагане”. В аудиторията са 12 души, изпълнени с очакване да видят подхода
на Гугъл по тези важни въпроси. Но вместо готов отговор, им казват, че от тях
се очаква да предложат ноу-хау как се прави стратегия. Дават им възможност сами
да изберат начина, по който да водят тренингите. Но след като установяват
основните принципи и правила, по които да става обучението по стратегическо
планиране, всичко се преобръща на 180 градуса и е наложен пълен контрол. Този
личен опит показва на Пламен Петров, управляващ партньор на „Екоинокс
Партнърс”, че е необходима свобода на мисълта и креативност, когато се създава
стратегията на един бизнес. Но установи ли се каква да е тя, всички трябва да я
следват неотклонно. Най-често обаче подходът е обратен – твърдост при
създаването на стратегията и абсолютна свобода при нейното изпълнение. И
проблемите не закъсняват.
Скорост
Светът много бързо се променя и дългосрочните стратегии вече не работят. Образно казано, стратегията вече не се пише на камък, а се променя в движение съобразно обстоятелствата, смята Дарина Стоянова, изпълнителен директор на „Престиж-96”.
Стратегията е инструментът, с който визия да бъде осъществена, уточнява Ивайло Нецов, изпълнителен директор за България на платформата за доставки на храна foodpanda. Преди повече от 2 години ръководената от него компания си поставя за цел да предлага най-добрата услуга за доставка на храна. Тогава в българския офис работят 20-ина души, като не всички от тях са в състояние да следват темпото, с което компанията се развива. Трудното решение е какъв да е подходът към тях – дали да останат и да спъват развитието, или този проблем да се гледа от призмата на „бизнесът си е бизнес”. Според Нецов бързият живот налага и бързи промени в компанията. Едната скорост е тази, с която се развива бизнесът, а другата – скоростта, с която хората се променят. Това е като ластик - опънеш ли го прекалено, той започва да се къса. Колкото по-голяма става компанията, толкова повече разтягаш този „ластик” и толкова повече пробойни започват да се появяват.
Пътят нагоре
"Престиж” е сред най-големите компании в хранително-вкусовата индустрия в България. Компанията има два завода и за нея работят над 600 души. „Качество – иновации – хора” са три основни елемента в стратегията й за развитие и растеж, които са верен ориентир в непрестанната промяна. Качеството и иновациите имат отношение към това какво компанията прави. А хората отговарят за това как тя го прави, посочва Дарина Стоянова. И добавя: „Ценим обратната връзка с потребителите, като за нас са важни както положителните отзиви, така и критиките. Работим на над 30 пазара и качеството за нас е свързано с удовлетворяване на вкусовете на всеки пазар, но и със спазване на всички законови изисквания. За всичко това няма унификация, а се иска добро познаване на особеностите на всеки пазар. Три лаборатории в „Престиж” се занимават с научно-развойна дейност и с контрола на производството. Прилага се контрол на целия процес – от доставчиците и самото производство, до всичко онова, което стига до клиента. Иновациите са отговорност в стремежа потребителите да получават нови вкусове, нови продукти, които са в крак със съвременните тенденции. Проучванията показват, че жизненият цикъл на продуктите е много съкратен – той е под две години. Затова над 800 продукта в категориите, в които оперира „Престиж”, се лансират всяка година на пазара, но много малка част от тях успяват да се задържат задълго. При всички промени хората обаче запасват своята ключова роля за изпълнението на стратегията. Неповторим е духът на екипа”.
Конкурентна надпревара
Има два варианта да се справим с конкурентите на пазара – единият, да ги купим, другият да ги надвием. Станеш ли монополист на пазара, после е лесно, но за да биеш конкурентите, трябва да подобриш качеството на продуктите, на процесите и на услугите. Въпрос на стратегия е как да постигнеш високата цел и как после да задържиш качеството. При всички случаи е необходимо добро познаване на пазара и поемане на голяма доза риск. Екипът трябва винаги да е нащрек и всеки да е максимално отдаден, уверява Ивайло Нецов. Той напомня, че тънък момент в управлението е да се намери балансът между грижата за хората и твърдостта към тях. Мениджърите трябва така да пресират екипите си, че те да работят на 110%, но не и на 130%, тъй като в един момент ефективността внезапно спада на 80%. Когато хората работят малко над възможния максимум, това дава възможност на компанията да се развива ускорено, без да влиза в зоната на прегаряне.
Но
как компанията ще върви напред, зависи и от това къде тя иска да стигне.