Ще са нужни години на световния туризъм да се възстанови от коронавируса
Бумът на пътуванията преживя страховита криза от края на януари насам
~ 5 мин.
Страните по света бяха нетърпеливи да спечелят пари от увеличаващата се мощ на китайските пътешественици. Магазините рекламират стоките си на мандарин, САЩ и Япония предлагат 10-годишни визи, а хотели и безмитни търговци приемат китайските приложения Alipay и WeChat Pay.
Бумът на пътуванията обаче преживя страховита криза от края на януари насам, когато коронавирусът засегна континентален Китай и може да минат години, преди световната туристическа индустрия да се възстанови, пише в свой анализ CNN.
За да се овладее вируса, милиони китайци останаха в домовете си, отменят се хиляди полети, а държавите налагат ограничения за всеки, идващ от континентален Китай.
Изключителните ефекти се усещат по целия свят. Туристическите компании и круизните линии отменят пътуванията заради намаляващото търсене. Международни панаири и конференции от Хонконг до Италия са отменени. А хотелите, които обикновено са залети от китайски туристи, седят празни.
Залогът е милиарди долари
През последните години броят на китайските туристи рязко скочи. Над 180 милиона китайци имат паспорти, в сравнение с около 147 милиона притежатели на американски паспорти. А когато китайците пътуват в чужбина, харчат много.
Китайските туристи са извършили 150 милиона изходящи пътувания през 2018 г., изразходвайки огромните 277 милиарда долара за пътуванията си в чужбина, според Световната организация по туризъм на ООН.
В Азия притокът на китайски пътешественици е благодат. Миналата година най-добрите дестинации за пътуващите от континентална част на Китай са били в Азия, според проучвания на изходящия туризъм в Китай. Това означава, че места като Тайланд, Япония, Южна Корея и Виетнам ще загубят много. Хонконг и Макао, и двете основни дестинации за континентални туристи, също ще пострадат.
"Китай е единственият най-голям пазар за пътуване с изходящи пътувания в света по отношение на разходите", казва Матю Дас, икономист от Tourism Economics.
Фирмата понижи прогнозата си за 2020 г. за пътуващите от Китай заради коронавируса по-рано този месец. И заяви, че ако огнището продължи по-дълго и е по-тежко от кризата със SARS от 2003 г., това може да доведе до 25 милиона по-малко изходящи пътувания на китайски пътници през тази година. Това би могло да заличи разходи в размер на 73 милиарда долара.
Международната организация за гражданска авиация заяви, че най-тежко засегнатите страни вероятно ще са Япония и Тайланд.
Организацията изчисли по-рано този месец, че Япония може да загуби 1,29 милиарда долара приходи от туризъм, следвана от Тайланд с 1,15 милиарда долара.
Хотелите и авиокомпаниите са изправени пред огромни загуби
Marriott заяви в четвъртък, че има ниска заетост в целия Азиатско-тихоокеански регион заради огнището. В Макао заетостта се понижи до 1% в един момент, заяви изпълнителният директор и президент Арне Соренсън при разговор с инвеститори. Полуавтономната китайска територия, един от най-добрите хазартни центрове в света, затвори казината за две седмици този месец заради заразата.
Веригата отчита анулации на резервации вече и в други региони - например Южна Корея и Италия.
По-рано този месец ръководителите на Hilton предупредиха за вероятно намаление на резервациите от китайски туристи в Азия и Съединените щати. Това ще коства между 25 и 50 милиона долара от приходите за цялата година на компанията, заяви изпълнителният директор и президент Кристофър Насета.
Глобалната авиоиндустрия също е изправена пред огромни финансови загуби и първия си спад в трафика за повече от десетилетие заради коронавируса.
Международната агенция за въздушен транспорт (IATA) предупреди миналата седмица, че въздействието върху търсенето може да струва на авиокомпаниите повече от 29 милиарда долара.
Кризата с коронавируса вероятно ще намали световния трафик с 4,7%, изтривайки по-ранната прогноза на IATA за растеж и отбелязвайки първия общ спад в търсенето след световната финансова криза през 2008 и 2009 г.
Десетки авиокомпании отмених полетите си до Китай още в началото на февруари, а вече множество превозвачи не летят и до Северна Италия, където е обявена епидемия.
Круизната индустрия също е в криза
Очакваше се Китай да стане най-големият пазар за круизи в света до 2030 г., според скорошно проучване на Международния институт за корабоплаване в Шанхай. Кризата на борда на круизния кораб Diamond Princess обаче може да промени това.
Съдът се превърна в плаваща карантинна зона по-рано този месец, след като десетки пътници бяха поразени от коронавируса. Около 700 случая, включително най-малко четири смъртни случая, са свързани с огнището на кораба.
"Китай може да бъде затворен за пътуване за круизи за година или повече и дори след като бъде отворен отново, много потенциални потребители могат да правят негативни връзки, което може да ограничи траекторията на растеж в дългосрочен план", казва Джеймс Хардиман, анализатор от Wedbush.
Китай беше вторият по големина пазар за пътници на круизни кораби през 2018 г. с близо 2,4 милиона плавания на китайци през тази година, според последния глобален доклад на Международната асоциация на круизните линии. Съединените щати останаха топ пазара, като през 2018 г. на круиз са пътували над 13 милиона американци.
Ще пострада и вътрешния туризъм в Китай
Епидемията удари по време на ваканцията за китайската Нова година - време, когато милиони в Китай пътуват у дома за семейни събития. Пекин предприе изключителната стъпка за удължаване на празника до средата на февруари, за да се опита да овладее огнището. Приблизително половината страна остава под ограниченията за пътуване.
Така коронавирусът може да доведе до 90 милиона по-малко вътрешни пътувания и 115 милиарда долара загубени разходи, според най-тежкия сценарий, определен от Tourism Economics.
Китайските авиокомпании също ще бъдат силно засегнати. Изследователската фирма Cirium установи, че повече от 200 000 вътрешни полети в Китай са отменени между 23 януари и 18 февруари. Първите три авиокомпании, които са най-засегнати през това време, са китайските превозвачи Lucky Air, China Southern и Xiamen Airlines - всеки е отменил близо 50% от полетите си.
Възстановяването може да отнеме години
Бумът на пътуванията обаче преживя страховита криза от края на януари насам, когато коронавирусът засегна континентален Китай и може да минат години, преди световната туристическа индустрия да се възстанови, пише в свой анализ CNN.
За да се овладее вируса, милиони китайци останаха в домовете си, отменят се хиляди полети, а държавите налагат ограничения за всеки, идващ от континентален Китай.
Изключителните ефекти се усещат по целия свят. Туристическите компании и круизните линии отменят пътуванията заради намаляващото търсене. Международни панаири и конференции от Хонконг до Италия са отменени. А хотелите, които обикновено са залети от китайски туристи, седят празни.
Залогът е милиарди долари
През последните години броят на китайските туристи рязко скочи. Над 180 милиона китайци имат паспорти, в сравнение с около 147 милиона притежатели на американски паспорти. А когато китайците пътуват в чужбина, харчат много.
Китайските туристи са извършили 150 милиона изходящи пътувания през 2018 г., изразходвайки огромните 277 милиарда долара за пътуванията си в чужбина, според Световната организация по туризъм на ООН.
В Азия притокът на китайски пътешественици е благодат. Миналата година най-добрите дестинации за пътуващите от континентална част на Китай са били в Азия, според проучвания на изходящия туризъм в Китай. Това означава, че места като Тайланд, Япония, Южна Корея и Виетнам ще загубят много. Хонконг и Макао, и двете основни дестинации за континентални туристи, също ще пострадат.
"Китай е единственият най-голям пазар за пътуване с изходящи пътувания в света по отношение на разходите", казва Матю Дас, икономист от Tourism Economics.
Фирмата понижи прогнозата си за 2020 г. за пътуващите от Китай заради коронавируса по-рано този месец. И заяви, че ако огнището продължи по-дълго и е по-тежко от кризата със SARS от 2003 г., това може да доведе до 25 милиона по-малко изходящи пътувания на китайски пътници през тази година. Това би могло да заличи разходи в размер на 73 милиарда долара.
Международната организация за гражданска авиация заяви, че най-тежко засегнатите страни вероятно ще са Япония и Тайланд.
Организацията изчисли по-рано този месец, че Япония може да загуби 1,29 милиарда долара приходи от туризъм, следвана от Тайланд с 1,15 милиарда долара.
Хотелите и авиокомпаниите са изправени пред огромни загуби
Marriott заяви в четвъртък, че има ниска заетост в целия Азиатско-тихоокеански регион заради огнището. В Макао заетостта се понижи до 1% в един момент, заяви изпълнителният директор и президент Арне Соренсън при разговор с инвеститори. Полуавтономната китайска територия, един от най-добрите хазартни центрове в света, затвори казината за две седмици този месец заради заразата.
Веригата отчита анулации на резервации вече и в други региони - например Южна Корея и Италия.
По-рано този месец ръководителите на Hilton предупредиха за вероятно намаление на резервациите от китайски туристи в Азия и Съединените щати. Това ще коства между 25 и 50 милиона долара от приходите за цялата година на компанията, заяви изпълнителният директор и президент Кристофър Насета.
Глобалната авиоиндустрия също е изправена пред огромни финансови загуби и първия си спад в трафика за повече от десетилетие заради коронавируса.
Международната агенция за въздушен транспорт (IATA) предупреди миналата седмица, че въздействието върху търсенето може да струва на авиокомпаниите повече от 29 милиарда долара.
Кризата с коронавируса вероятно ще намали световния трафик с 4,7%, изтривайки по-ранната прогноза на IATA за растеж и отбелязвайки първия общ спад в търсенето след световната финансова криза през 2008 и 2009 г.
Десетки авиокомпании отмених полетите си до Китай още в началото на февруари, а вече множество превозвачи не летят и до Северна Италия, където е обявена епидемия.
Круизната индустрия също е в криза
Очакваше се Китай да стане най-големият пазар за круизи в света до 2030 г., според скорошно проучване на Международния институт за корабоплаване в Шанхай. Кризата на борда на круизния кораб Diamond Princess обаче може да промени това.
Съдът се превърна в плаваща карантинна зона по-рано този месец, след като десетки пътници бяха поразени от коронавируса. Около 700 случая, включително най-малко четири смъртни случая, са свързани с огнището на кораба.
"Китай може да бъде затворен за пътуване за круизи за година или повече и дори след като бъде отворен отново, много потенциални потребители могат да правят негативни връзки, което може да ограничи траекторията на растеж в дългосрочен план", казва Джеймс Хардиман, анализатор от Wedbush.
Китай беше вторият по големина пазар за пътници на круизни кораби през 2018 г. с близо 2,4 милиона плавания на китайци през тази година, според последния глобален доклад на Международната асоциация на круизните линии. Съединените щати останаха топ пазара, като през 2018 г. на круиз са пътували над 13 милиона американци.
Ще пострада и вътрешния туризъм в Китай
Епидемията удари по време на ваканцията за китайската Нова година - време, когато милиони в Китай пътуват у дома за семейни събития. Пекин предприе изключителната стъпка за удължаване на празника до средата на февруари, за да се опита да овладее огнището. Приблизително половината страна остава под ограниченията за пътуване.
Така коронавирусът може да доведе до 90 милиона по-малко вътрешни пътувания и 115 милиарда долара загубени разходи, според най-тежкия сценарий, определен от Tourism Economics.
Китайските авиокомпании също ще бъдат силно засегнати. Изследователската фирма Cirium установи, че повече от 200 000 вътрешни полети в Китай са отменени между 23 януари и 18 февруари. Първите три авиокомпании, които са най-засегнати през това време, са китайските превозвачи Lucky Air, China Southern и Xiamen Airlines - всеки е отменил близо 50% от полетите си.
Възстановяването може да отнеме години
Досега са отменени милиони резервации, казва Джейн Сън, главен изпълнителен директор на сайта за резервации Trip.com. Те са както за вътрешни, така и за международни пътувания. Но тя каза, че компанията вече вижда признаци на сдържано търсене.
Милиони китайци може да имат желание да пътуват, но трудно изгубените позиции трудно се компенсират.
Световният съвет за туризъм и пътувания анализира предишни големи вирусни епидемии и установи, че средното време за възстановяване на броя на посетителите до дестинация е 19 месеца.
Tourism Economics заяви, че търсенето на пътувания в Китай вероятно ще започне да се увеличава по-късно тази година или до 2021 г.
Но пълното възстановяване може да отнеме много повече време. Изследователската фирма прогнозира, че изходящите и вътрешните пазари на Китай няма да се възстановят напълно до 2023 г.