Скоро полети ще може да се изпълняват само от един пилот
Предложението идва от производителите на самолети, но авиоиндустрията е разделена
Европейският авиационен регулатор отхвърли стремежа на индустрията да позволи самолетите да се управляват само от един пилот от 2030 г. Въпреки това регулаторът обмисля да позволи някои дейности да се извършват от един човек, но само при определени полети, като това може да се случи още през 2027 г., предава Reuters.
Европейските производители на самолети Airbus SE и Dassault Aviation SA поискаха да се разреши един пилот да управлява самостоятелно летателните машини, но единствено когато достигнат круизна височина*. Въпреки това отново двама пилоти ще трябва да присъстват в пилотката кабина при излитане и кацане.
Пилоти, които имат медицински проблеми или твърде малко летателни часове, няма да могат да пилотират сами", обясни Андреа Боярди, мениджър в Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA).
Боярди заяви, че самостоятелното летене се обсъжда при товарни и пътнически полети. Заради съпротива на пътниците обаче е много вероятно първоначално соло пилотиранията да се извършват при превоз на товари и пратки.
Предложението на авиационната индустрия е провокирано от недостига на работна ръка. Облекчаването на регулациите ще позволи на пилотите да си починат по време на пътувания на дълги разстояния, без да е нужно да имат заместници на борда.
Боярди обаче каза, че по-ранно предложение от индустрията за пилотиране само от един пилот от 2030 г. е „абсолютно нереалистично“, тъй като автоматизацията не е напреднала достатъчно и самостоятелното летене изисква високо ниво на безопасност.
Самостоятелното летене, дори в круизна фаза, се нуждае от одобрение от Международната организация за гражданска авиация на ООН, отделни авиокомпании и техните съюзи на пилоти. Очаква се агенцията на ООН да започне да проучва въпроса в началото на тази година.
Боярди заяви, че само най-модерните самолети, оборудвани за по-високо ниво на безопасност от заложените минималните стандарти за сертифициране, могат да се използват за самостоятелно летене в круизна фаза. Те ще включват Airbus A350s и потенциално Boeing 787s и 777Xs.
Така соло пилотирането в круизна фаза най-вероятно ще започне да се практикува към 2027 г. Първоначално ще има за цел подобрена почивка на пилота по време на редовни полети. Уморен летец би могъл да спи пълноценно за по-дълго и в по-добри условия, вместо да вземе кратки непланирани дрямки в пилотската кабина. Ако безопасността бъде доказана, в крайна сметка екипажите на дълги разстояния, които сега изискват трима или четирима пилоти, могат да бъдат намалени до двама.
Дори ограниченото самостоятелно летене обаче разделя авиокомпаниите и поражда обществени страхове, като същевременно предизвиква нарастваща реакция сред пилотски групи като Европейската асоциация на пилотската кабина.
Федералната авиационна администрация (FAA) на Канада е напълно наясно с нашата позиция, че двама пилоти в кабината са най-безопасни“, каза президентът на Канадската асоциация на пилотите на въздушни линии (ALPA) Тим Пери.
FAA отказа коментар. Transport Canada заяви, че ще „следи развитието“ на темата.
Хонконгската Cathay Pacific Airways вече пък е водила разговори с производителите на самолети за операции с намален екипаж, заяви главният изпълнителен директор на Air France Ан Ригайл.
Източник от индустрията, запознат с проекта на Airbus, казва, че A350, използван за полет с един пилот, ще разполага с допълнителни автоматизирани защити срещу заплахи като пожар и повреда на двигателя, но и ще поддържа функции за автопилот при повече операции, отколкото в момента.
Airbus посочва в изявление, че проучва концепцията за единичен пилот във фазата на круиза. Dassault не отговори на исканията за коментар, а Boeing прехвърли въпросите към регулаторите.
*Круизна фаза – период, при който самолетът е на максималната височина на полета, където прекарва най-дълго време за максимална икономия на гориво. Тогава натоварването на екипажа е по-малко, отколкото при излитане или кацане.