Смолянски ученици с миниплантация от мурсалски чай
Те отглеждат билката, създават бизнесплан и изработват от нея чай, бонбони и сапун
Професионална гимназия по икономика „Карл Маркс“, гр. Смолян (ПГИ) отглежда мурсалски чай в училищна оранжерия от 10 години, а през 2023 г. училището се явява на състезание по природни науки и екология, където учениците успяват да спечелят второ място. Темата на състезанието е свързана с култивирането на мурсалски чай и получаването на различни продукти от него, като желирани бонбони, наречени „Мурсалини“.
След като се връщат от състезанието, учителите в ПГИ „Карл Маркс“ решават да разширят тази дейност, като разработват проект и кандидатстват по Национална програма „Иновации в действие“. Така в училището се създават 4 различни клуба по извънкласни дейности. Те са ръководени от учителите Елмира Бонкалова-Косова, Ева Бакалова, Емилия Стойкова-Алдумирова, Валентина Велкова с идеята да се внедрят екоиновации, които в бъдеще могат да се развият в различни модули, които да се въведат в учебните планове като нови предмети.
Цикълът на производство
Целият цикъл на производство се осъществява съвместно от учениците в 9. А и 9. Б клас, и техните учители. Участниците от клуба по екология „Силивряк“ се грижат за снабдяването със семена, засаждането на стръковете с мурсалски чай, отглеждането и пикирането на разсада, като използват методите на биологичното земеделие. Учениците от клуб „Зелени предприемачи“ разработват бизнес план, правят маркетингово проучване, създават лого и мото за продуктите, а в „Арт ателие“ изработват техните етикети и опаковки. Клуб „Активни младежи“ пък са ангажирани с популяризирането и рекламната кампания на продуктите, които ще се предлагат на пазара. Те разказват в театрална постановка легендата за мурсалския чай.
Идеята ни беше да въведем кръговата икономика в нашата практика. В двора на училището е нашето „опитно поле“. В клуб „Силивряк“ сме се ангажирали с това да не добавяме никакви изкуствени торове към билката, а подсилваме разсада с компост от растителна биомаса - сухи листа и прясно окосена трева - който приготвяме в двора на училището“, заяви пред Economic.bg Ева Бакалова, учител по биология, химия и икономически дисциплини в ПГИ „Карл Маркс“, гр. Смолян.
„След като в рамките на две-три години отгледаме чая, го берем, изсушаваме стръковете, от които вече може да се приготвя билков чай, а от него произвеждаме продукти, като желирани бонбони „Мурсалини“, студен чай „Мурсанада“, както и сапун „Мурсалица“, допълни тя.
По думите ѝ всички в колектива на училището приемат идеята изключително позитивно и всеки помага с каквото може.
„Вече имаме засадени около 120 коренчета разсад в двора на училището - това място е нашата „мини плантация“. В различните клубове вече са направили заготовки – избрали са бутилките и етикетите за студения чай, също и дизайна на опаковките на желираните бонбони“, каза още Ева Бакалова.
Според нея ученето чрез правене и преживяване е изключително полезен подход, чрез който учениците се мотивират, експериментират и се учат на труд, като прекопават градини и наблюдават целия технологичен процес на производство на мурсалски чай.
Едно от предизвикателствата беше, че дейностите са в извънкласна форма, което налага учениците да са в училище по цял ден. Този процес би се улеснил, ако се провежда в учебно време, но за това ще работим в бъдеще“, допълни Бакалова.
Тя обясни, че клубовете имат идеята в междучасията да предлагат студения си чай на съучениците си, които често купуват различни вредни газирани напитки. През учебната година учениците продават продуктите си - сушени билки от мурсалски чай, желирани бонбони и компост в пликове - на благотворителните базари, които се организират в училището. В клуб „Силивряк“ пък ще изработят информационна книжка за мурсалския чай, а учениците от „Активни младежи“ ще я преведат на чужди езици.
В училището ни се опитваме да разнообразяваме учебния процес по всякакъв възможен начин. Важно е, че нашите ученици прилагат на практика знанията си за ботаническата характеристика на билката, за лечебните ѝ свойства, за приложението ѝ, както и по какъв начин да предложат готовите продукти на пазара. Общо взето те прилагат наученото по предметите биология, екология, стокознание, предприемачество, информационни технологии“, подчерта Ева Бакалова.
Тя се надява, че учениците още повече ще развихрят въображението си, защото така ще могат да измислят по-разнообразен асортимент от продукти. По проекта са предвидени съвместни инициативи на клубовете като есенен иновационен лагер, срещи с ботаници от Смолян и др.