Социалните медии пръскат „поведенчески кокаин“ и пристрастяват умишлено
Създаването на пристрастяващи функции е продиктувано от самия бизнес модел на платформите
~ 3 мин.
Социалните медийни компании умишлено пристрастяват потребителите към своите продукти, за да оптимизират финансовите си печалби. Около това мнение се обединиха представители на различни организации в Силициевата долина, включили се програма Панорама на BBC.
„Сякаш те заразяват с поведенчески кокаин, пръскат го навсякъде по вашия интерфейс и това е нещо, което ви кара да се връщате обратно, и обратно, и обратно“, коментира в ефир бившият служител на Mozilla и Jawbone Аза Раскин.
Според него зад всеки екран на телефона обикновено стоят хиляди инженери, които са работили по това в опит да допринесат максимално за пристрастяването. Една такава, наглед безобидна, функция е тъй нареченото „скролване до безкрай“, проектирано през 2006 г. именно от Раскин.
Днес тази опция е нещо, превърнало се в навик за мнозина, които просто прокарват пръст надолу през съдържанието и не кликват, нито забелязват какво подминават. „Ако не дадете на мозъка си време да навакса вашите импулси“, обяснява Раскин, „просто продължавате да скролвате“.
Той изтъква, че когато е работил по въпросната иновация, определено не е имал за цел тя да доведе до пристрастяване. Затова сега се чувства виновен от ефекта.
За много от неговите колеги в днешно време обаче проектирането на подобни функции е водещ мотив. Той се обуславя от самия бизнес модел на големите компании, за които IT специалистите работят. „За да влезете в следващия кръг на финансиране, за да повишите цената на акциите си, времето, което хората прекарват в приложението ви, трябва също да се увеличава“, обяснява Раскин.
Изгубеното време
Бившият служител на Facebook Санди Паракилас сравнява социалните медии със слот машините. Самият той решава да спре да използва социалната платформа през 2012 г., когато напуска компанията. „Чувствах се все едно отказвам цигарите“, посочва още той и обяснява, че социалната услуга е формирала навик у него да я използва, като в крайна сметка се е оказал пристрастен.
Също като Раскин, и Паракилас изтъква заложения в основата на тези продукти бизнес модел. „Той е проектиран да ви ангажира и да изсмуче възможно най-много време от живота ви, за да продаде това внимание на рекламодателите“, коментира той.
Междувременно гиганти като Apple и Facebook всячески се опитват да внушат, че целта им не е точно тази. Инвеститорите на компанията от Купертино по-рано настояха производителя на смартфони да реагира на повишаващата се зависимост към мобилните устройства. Няколко месеца по-късно Apple обяви, че в новата iOS 12 ще има нова функция, която ще подсказва на човек кога да спре използването му.
Facebook, която иначе пледира, че цели да свързва хората по света, също лансира инструмент за управление на времето в платформата. По този начин компанията, чието реноме пострада сериозно напоследък, иска да си върне доверието на потребителите и да демонстрира ангажимента си към благополучието на своите потребители.
„Like”- мания
Един от най-съблазнителните аспекти на социалните медии за потребителите е възможността за „харесване“, която те упражняват чрез палци нагоре, сърца и други еуфорични знаци. Лия Пърлман, един от изобретателите на „Like” бутона във Facebook, коментира, че се е пристрастила към това да социалната мрежа в търсене на непрестанното одобрение на останалите.
Постепенно тя започнала да съизмерва чувството си за самооценка спрямо броя „харесвания“ на своите публикации. „Когато имах нужда от валидиране – влизах във Facebook“, припомня си тя.
Пърлман също напуска Facebook и също след това опитва да се освободи от придобитата зависимост.
Уязвимите тийнейджъри
И докато възрастните, които все пак познават и света преди социалните мрежи, успяват да осъзнаят проблема и да ограничат използването на тези платформи, то нещата не са така лесни за подрастващите. Проучванията показват, че има връзка между прекомерната употреба на социални медии и депресията, самотата и редица други психически проблеми.
Във Великобритания например тийнейджърите прекарват средно по 18 часа седмично в използване на телефона си. Голяма част от тях влизат именно в социалните мрежи.
Миналата година бившият президент на Facebook Шон Паркър призна, че е спомогнал за раждането на чудовище, визирайки бума на социалните платформи. „Само Бог знае какво правят с мозъка на децата ни“, възкликна публично той. Паркър е категоричен, че съвременните медийни канали умишлено се възползват от човешката уязвимост.