Стартъпи „горят“ пари в опит да пуснат електрически камион на пазара
Новосъздадените компании са притиснати утвърдените автомобилни производители, които също работят усилено
Няколко стартиращи фирми за товарни електрически превозни средства (EV) изгарят бързо паричните си наличности, надпреварвайки се да пуснат на пазара микробуси или камиони. Целта на стартиращите компании е да започнат да продават преди средствата им да свършат или клиентите да изберат да купуват от утвърдените автомобилни производители, като Ford Motor Co или General Motors Co, пише Reuters.
Подтикнати от желанието да създадат следващата Tesla, група производители на търговски електромобили от двете страни на Атлантическия океан станаха публични чрез сливания с компании за придобиване със специална цел (SPAC), набирайки стотици милиони долари в опит да постигнат успеха на Илон Мъск. Сред тях са Arrival Inc, Canoo Inc, Lordstown Motors Corp, Electric Last Mile Solutions Inc и REE Automotive Holding Inc.
Но инвеститорите се разочароваха от стартъпите за електромобили и способността им да се конкурират с утвърдените производители на автомобили, изпращайки акциите им близо до пиковите им цени. Това повиши натиска за бързо производство на работещи товарни превозни средства, ако искат да наберат свежи пари в една индустрия, където пускането на пазара на едно превозно средство може да струва 1 млрд. долара.
На този етап е жизненоважно превозните средства да бъдат предоставени на клиентите“, каза Даниел Барел, главен изпълнителен директор на израелския производител на електрически шасита REE Automotive.
Фирмата проведе тестове на превозни средства с клиенти близо до Детройт и ще представи прототип на ван за Обединеното кралство тази седмица.
Само тогава те могат да вземат истинско решение за покупка“, добави Даниел Барел.
Шасито на REE използва „ъгли“, или самостоятелни електрически двигатели в колелата, със спирачки и кормилно управление, разположени във всички или някои от колелата на превозното средство, които не се нуждаят от оси или задвижващи механизми, освобождавайки повече място във вътрешността на вана.
За да стигне до пазара по-бързо, REE използва доставчици като American Axle за електрически двигатели и италианската Brembo за спирачки. Компании като EAVX и Morgan Olson, звена на производителя на каросерии за търговски превозни средства JB Poindexter & Co, ще предоставят стандартизирани каросерии за камионите на REE в САЩ.
Искаме да останем верни на това, което имаме, и да позволим на другите да внесат техния опит за останалото“, каза вицепрезидентът по инженерство Питър Доу в инженерния център на REE в Нанитън, Англия.
Часовникът тиктака
Акциите на REE са с почти 90% под дебюта си през юли 2021 г. Компанията имаше 239 милиона долара в брой в края на март и очаква да инвестира до 120 милиона долара през 2022 г., за да разшири производството си през 2023 г.
Ние сме на път, имаме бюджет, имаме всичко необходимо, за да го пуснем на пазара“, каза главният изпълнителен директор Барел, докато демонстрира тестово превозно средство близо до Детройт
Той добави, че REE има достатъчно пари, за да издържи и след края от 2023 г.
Други обаче вече имат проблеми.
ELMS подаде молба за ликвидация през юни, позовавайки се на недостатъчно финансиране, докато Lordstown трябваше да продаде активи на тайванския производител по договор Foxconn.
През май Canoo разкри „съществени съмнения“ относно способността си да продължи като действащо предприятие, но наскоро получи тласък, кога Walmart Inc поръча 4500 превозни средства.
Получаването на повече пари може да бъде трудно.
Пазарът в момента не е идеалният за набиране на капитал“, каза Дакота Семлър, главен изпълнителен директор на базираната в Лос Анджелис Xos Inc, която вече има 200 електрически камиона, работещи по пътищата на САЩ за куриери, включително Amazon.com Inc.
Xos имаше 132.7 милиона долара в брой в края на март и може да събере още 125 милиона долара чрез сделка за закупуване на акции с подразделение на американската инвестиционна фирма Yorkville Advisors.
В момента е трудно
Утвърдените производители на автомобили засилват натиска.
FedEx Corp разполага със 150 електрически камиона BrightDrop, извършващи доставки около Лос Анджелис.
Чувството е сякаш сте в бъдещето сега“, каза шофьорът на FedEx Нелсън Гранадос пред репортер на Reuters, докато извършваше доставки по време на пътуване с електрическия BrightDrop.
FedEx поръча 2500 камиона BrightDrop, стимулиран от комбинацията от технологията на 18-месечната компания и производствения капацитет на GM, каза пред Reuters главният директор по устойчивостта на FedEx, Мич Джаксън.
Потенциалните нови участници са взели под внимание.
Британската стартираща компания за електромобили Bedeo прави електрически задвижвания за ванове за автомобилен производител номер 4 в света – Stellantis NV – и каза по-рано тази година, че разговаря с инвеститори за изграждането на собствени ванове.
Въпреки постиженията си – превозни средства със задвижващи системи Bedeo са изминали над 50 милиона км – ръководителите казват, че сега инвеститорите са предпазливи да се конкурират с подобни на електрическия ван Transit на Ford.
Мащабното набиране на капитал е трудно в момента“, каза Андрю Уайтхед, главен изпълнителен директор на подразделението на Bedeo Protean Electric.
Главният изпълнителен директор на Bedeo Осман Бойнер каза, че вместо това по-късно тази година компанията ще започне да преобразува съществуващите дизелови ванове, използвайки електрическите двигатели на Protean в колелата, така че да могат да работят в електрически режим в градове с нискоемисионни зони и с дизел при по-дълги пътувания.
Bedeo също така разговаря с производители на автомобили за производство на малки, специализирани производствени серии от около 5000 микробуса за тях.
По-неизгодни условия
Стартиращите компании за електромобили намаляват.
Rivian заяви по-рано тази година, че нейните 16 милиарда долара в брой към края на март са били достатъчни, за да финансира втория си завод в САЩ за 5 милиарда долара, планиран да отвори през 2025 г., но обяви в края на юли, че ще съкрати работната си сила с 6%, за да намали разходите.
Amazon поръча 100 000 микробуса от Rivian, чиито акции паднаха с повече от 80% от пика малко след първоначалното публично предлагане през ноември 2021 г.
Британският производител на електрически ванове и автобуси Arrival също планира да намали разходите. Компанията имаше 500 милиона долара в брой в средата на юли, почти 45% по-малко от приблизително 905 милиона долара в края на 2021 г. Акциите ѝ са с почти 93% под дебюта си през март 2021 г.
Главният финансов директор Джон Возняк каза в изявление, че преструктурирането ще финансира операциите на Arrival до края на 2023 г.
Стартъпът е започнал поетапни изпитания с United Parcel Service Inc, която е поръчала до 10 000 микробуса Arrival.
Ние вярваме, че ще продължим да имаме достъп до финансиране от редица различни източници“, каза Возняк. „Условията обаче може да са по-неблагоприятни, а сумата и времето остават несигурни, поради което компанията обяви мерките, които предприема, за да запази парите в брой.“
Стартиращите компании, които избягват да стават публични чрез сливания със SPAC, сега чакат пазарът да се подобри.
През февруари базираната в Стокхолм Volta Trucks събра 230 милиона евро финансиране за увеличаване на производството на електрически камиони.
Говорителят Дънкан Форестър каза, че Volta разполага с прототипи на камиони в ръцете на клиентите и е напът да започне серийно производство в началото на 2023 г. Има списък с поръчки на повече от 6500 камиона, оценени на около 1.4 милиарда евро.
По-късно през 2023 г. Volta ще се опита да получи средства или чрез нов кръг за набиране, или чрез първично публично предлагане.
От гледна точка на инвеститорите това ще бъде различен разговор, защото ще можем да демонстрираме опит в пускането на превозни средства на пазара“, каза Форестър.