Стратегия на емоцията
Българският спорт не е тъжна приказка
Десислава Колева – Иванова е главен маркетинг директор на WINBET. Тя е магистър по спортна журналистика от Национална спортна академия. От осем години отговаря за всички маркетингови комуникации на WINBET. Ръководи екип от талантливи професионалисти с нестихващ интерес към актуалните тенденции в рекламата и хазартния бранш. В сводното си време обича да се занимава със спорт, да чете книги и да пътува.
Казват, че създаването на бизнес стратегия е един от най-важните процеси в управлението на всяка компания. Казват още, че създаването на стратегията не е непременно трудно, ако знаеш отговорите на „Къде сме сега?“, „Къде искаме да отидем?“ и „Как ще стигнем дотам?“. Но стратегиите се пишат от хора и това може да промени играта из основи, още повече когато компанията е в бранш, който е тясно обвързан със спорта, където вълнението, страстта, еуфорията от победата и разочарованието от загубата са толкова важни елементи.
Ако има компания, в която знаят как се прави стратегия, в която тези емоции са толкова съществени, това безспорно е WINBET. За трийсет години на пазара WINBET измина пътя от една игрална зала в един по-малък град до вероятно най-големия бранд на българския хазартен пазар. Каквото и да мислите за хазарта като явление и бизнес, WINBET е една от най-разпознаваемите чисто български марки. И сред основните причини за това е масивното ѝ присъствие в българския спорт.
В което, на пръв поглед, май няма особена бизнес логика, предвид новините за тъжното състояние на българския спорт. Епизодичните проблясъци на отделни спортисти и златните спомени от славното минало все по-трудно подслаждат горчилката от посредственото представяне на националния отбор по футбол, постоянните драми в някога успешни у нас спортове като борба, вдигане на тежести, волейбол и баскетбол, тревожното състояние на детския и юношеския спорт и т. н.
Главният маркетинг директор на WINBET Десислава Колева - Иванова обаче категорично не е съгласна и определено е готова да добави много по темата:
Г-жо Колева, каква е стратегията на WINBET за партньорство и подкрепа на българския спорт?
Спортът е преди всичко емоция, чак след това резултати, статистика, медали и бюджети. Нашата компания е в бизнеса с развлечения, а в него се залага основно на преживяването, на онези трудно описуеми усещания, които носи играта. Ако трябва да побера само в няколко думи нашата стратегия за сътрудничество с българския спорт, това е „стратегия на емоциите“ – постигаме целите си, като залагаме на конкурентния, състезателния дух на спорта, но и на страстта на феновете, които неистово подкрепят „своите“ както в победите, така и в пораженията.
Защо изобщо някой, който има успешен бизнес, би обърнал внимание на такава тъжна приказка като българския спорт?
Като казвам, че това е „стратегия на емоцията“, не искам да кажа, че тя не стъпва на здрава бизнес основа. Абсолютно сме наясно какво е състоянието на българският спорт и то не е непременно тъжно. Затова лесно мога да дам достатъчно бизнес причини защо WINBET избира да рекламира чрез него. Но това изобщо няма да е цялата истина, защото би означавало да игнорирам много голяма част от философията на компанията и разбиранията на хората, които работят в нея. Да си партнираме със спорта за нас е „правилното нещо“. Ние знаем, че положителните промени идват от положително настроени хора, които искат и могат да ги постигнат. Вярвам, че в WINBET сме точно такива хора и цялата трийсетгодишна история на компанията е доказателство за това. Убедени сме, че и в българския спорт има достатъчно хора, които работят здраво, които притежават не само визията за своя спорт и своята организация, но и нужната култура за работа със спонсори. Ако като компания можем да си го позволим, не виждаме причина да не им помогнем с нашата реклама и с нашия опит.
Как избирате в кой спорт и чрез кой клуб, федерация или състезание да рекламирате, на кого да бъдете спонсор?
Търсим най-добрите начини и най-ефективните канали, за да популяризираме своя бранд и това, което предлагаме. Най-общо казано, като букмейкър за нас е логично да искаме да комуникираме марката и предложенията си сред спортните фенове. Логично е също да искаме да асоциираме бранда си с успешни спортисти и отбори. Не е случайно, че работим с най-успешния български футболист за всички времена Христо Стоичков и с най-успешния български футболен клуб ЦСКА.
Но вие не работите само с най-успешните…
Точно това е най-важното за нас, когато става дума за спонсорство и реклама в спорта. Имаме клиенти в цялата страна и за тях е важно какво се случва със спорта не само на национално ниво, а и в техния собствен град. За тях са много важни клубове като „Ботев“ (Враца), „Дунав „(Русе), „Чавдар“ (Етрополе), баскетболния и футболния „Черноморец“, волейболния „Нефтохимик“ в Бургас, прекрасния женски отбор по хандбал на Бяла. Понякога дори по-важни от столичните грандове, защото, да речем, там тренират децата им. Затова работим и с тях. Ще поясня, че макар че нямаме право да си партнираме с детско-юношески школи, нашата подкрепа за професионалните формации на такива отбори означава, че те могат да заделят повече средства за академиите си.
Искате да комуникирате с клиентите си, но вече споменахте едно от ограниченията пред вас като рекламодател. Как бихте коментирали последните промени в Закона за хазарта и как се отразиха те на бизнеса ви и на спонсорствата, които имате?
Законът си е закон, той трябва да се спазва и както винаги ние правим точно това. Никога не сме рекламирали върху спортните екипи на деца и юноши, така че точно това не е проблем за нас. Но да - тези промени имат директен ефект върху нашия бизнес. Например, по-малко хора посещават сайта и залите ни. Същевременно, виждаме значителен ръст в посещенията на нелицензирани, тоест незаконни сайтове за хазартни игри и спортни залози, а това е проблем, който тепърва ще се разраства, но все още доста се подценява. Принудени сме да преосмислим възможностите и бюджетите си и да ограничим финансовата подкрепа, която оказваме на българския спорт. Това обаче не означава, че имаме намерение да спираме да си партнираме с него. В рамките на своите възможности ще продължим да работим със спортни клубове, организации и промоутъри на спортни събития, които споделят нашата визия и ценности, които могат да ни помогнат да постигнем своите бизнес цели, но и с които заедно да можем да доставим на клиентите си точно онази трудно описуема емоция, която спортът и играта носят в себе си.