Строителните фирми призоваха депутатите да им дадат парите за пътища
Представителите на бранша заплашват държавата със съдебни дела, както и да оставят пътната инфраструктура без поддръжка
Браншова Камара „Пътища“ призова Народното събрание да включи в актуализацията на бюджета нужните средства за продължаване на ремонтите и строителството на важни инфраструктурни обекти. В своя позиция до медиите организацията заявява, че е крайно обезпокоена от изнесената в публичното пространство информация относно неосигурените средства за разплащане на държавата със строителите.
Пътните фирми се обръщат към председателя на парламента Никола Минчев, като посочват, че до момента Агенция „Пътна инфраструктура“ е разплатила зимното поддържане и само 50% от дължимите средства по изпълнените дейности, имайки предвид онези 655 млн. лв., които парламентът одобри.
Въпреки че промените в Закона за държавния бюджет могат да се предлагат само от Министерския съвет, между двете четения депутатите имат възможност да променят параметрите на актуализацията, като единственото условие е да не се увеличава заложения от финансовия министър дефицит. Тоест народните представители ще трябва да намерят допълнителни приходи или да съкратят разходи, ако искат да осигурят милиардите за пътните фирми.
Текущ ремонт и поддръжка
Общата претенция на бранша обаче е в размер на 1.2 млрд. лв., като останалите над 500 млн. лв. трябва да бъдат изплатени след решение на междуведомствената комисия, която проверява дали изпълнените дейности на фирмите отговарят на претенциите им. През уикенда, в интервю за bTV, финансовият министър Асен Василев посочи, че Комисията трябва да съобщи резултатите през тази седмица.
В писмото до Минчев Камарата напомня, че няма заложени средства в актуализацията на бюджета за разплащане на старите задължения и обезпечаване на довършването на започнатите ремонти по над 270 участъка от републиканската пътна мрежа. Въпросните обекти, които бяха замразени миналата година, трябва да бъдат довършени до септември, а фирмите да получат още 1.2 млрд. лв. за тях. Те също бяха одобрени с решението на НС през април. Регионалният министър Гроздан Караджов ги спомена преди няколко дни, когато стана ясно, че е поискал общо 3.9 млрд. лв. за МРРБ.
Ситуацията, в която държавата поставя пътния бранш, е необяснима и неприемлива. Последствията от неспазването на решението на Народното събрание ще доведе до прекратяване на ремонтните дейности и увеличаване на критичните пътни участъци. Поддържането на републиканската пътна мрежа е от значение за националната сигурност на Република България", се посочва в позицията.
Камарата отново напомня, че пътните фирми имат правото да потърсят по съдебен път главниците, ведно със законоустановените лихви и да предявят претенции за пропуснати ползи. "Подобни действия ще бъдат породени единствено и само от действията и бездействията на изпълнителната власт и ще натоварят допълнително бюджета на държавата с разходи в размер на над 150 млн. лв.", посочват пътните строители.
Те заявяват, че ако поддръжката на пътища спре през най-натоварения период, когато много хора пътуват, има риск много пътни участъци да останат в лошо състояние, "което ще бъде предпоставка за ПТП и загуби на човешки животи."
Магистрала "Хемус" и Видин – Ботевград
Пътищарите посочват, че нито във вече приетия бюджет, нито в предстоящата актуализация има заложени средства за разплащане на изграденото и продължаване на строителството на нови участъци от автомагистрала „Хемус“ и по направлението Видин – София.
Подобна политика ще обрече на допълнителна деградация и липса на икономическа перспектива цели региони, които и сега са най-бедните в целия Европейски Съюз", смята Камарата.
Пътните строители са недоволни, че въпреки многобройните им писма, срещи и протести, проблемите на сектора не се решават. Те заявяват, че през есента вече ще бъде късно за привеждане на пътната инфраструктура в добро експлоатационно състояние.
Индексацията на всичките строителни договори
Камарата акцентира и върху отхвърлената 15-процентна индексация на всички строителни договори, която трябваше да стане факт с промени в Закона за обществените поръчки. Без нея компаниите са обречени заради галопираща инфлация, поскъпване на строителните материали, високи цени на електроенергията и горивата, както и войната. Забавянето на разплащанията от страна на държавата води след себе си до драстични затруднения в бранша и контрагентите, което обрича на фалит и невъзможност да посрещат своите разходи стотици фирми, пишат още те.
Държавата не само че не подкрепя един от структуроопределящите отрасли, но и с отхвърлянето в Народното събрание на решението за промени в ЗОП, с които се даваше възможност за въвеждане на методика за индексация на цените в строителството, обрича компаниите на декапитализация."
Управителният съвет на ББК „Пътища“ се обръща към парламента и всеки един от народните представители "да осъзнаят своя граждански дълг и да предприемат навременни действия по решаването на всички проблеми в пътно-строителния бранш."
"Апелираме в предстоящата актуализация да бъдат предвидени необходимите средства за обезпечаване изпълнението на Решението на същото това Народно Събрание. В противен случай отговорността за пагубното състояние на инфраструктурата на Република България и вливането на стотици български граждани в социалната системата ще бъде Ваша. В случай на липса на адекватна реакция на поставените проблеми си запазваме правото да предприемем всички разрешени от закона да действия, които да защитят живота и здравето на гражданите на нашата Родина!"