Световни медии се оплакват от срив в трафика заради Facebook
Медиите, които публикуват новини за политика и икономика, са най-силно засегнати
Компанията, собственост на Meta, тихомълком направи промени през последните месеци, които драстично намалиха трафика на препоръчани потребители към медиите, пише CNN Business на база разговори с издатели.
Ако сте издател, то вече сте били порязани“, споделя един от източниците на медията, без да се споменава неговото име.
Той е отчел спад от 30% в трафика си през този месец в сравнение с година по-рано. Друг издател споделя за спад от 40%.
И двамата стоят зад медии, които генерират новини, насочени към здравословния начин на живот. Оказва се, че медиите, които публикуват новини, свързани с политика и икономика, са най-силно засегнати.
Facebook унищожи трафика на всички“, казва издател на една от големите новинарски медии в САЩ.
Назад във времето благодарение на Facebook медиите генерираха огромен трафик. Неговият обем обаче намаля значително през последните години.
Говорител на Meta отказа коментар. Но промените, които виждат издателите, са в крачка с настроението към новините, които ръководителите на компанията изразяват публично. След години опити да се харесат на новинарските издатели е очевидно, че Марк Зукърбърг и неговата компания се насочват към излизане от новинарския бизнес.
Единственият изход от ситуацията, според Оливър Дарси, написал материала в CNN, е законодателите по света принудят големи технологични компании като Meta да плащат на издателите за съдържанието, публикувано в техните платформи. В отговор Facebook заплаши да изтегли изцяло новинарско съдържание от държави, които приемат подобно законодателство. Когато Канада прие подобно законодателство това лято, Meta изтегли новинарско съдържание от своята платформа в страната, решение, което предизвика значителен удар.
Мета отдавна твърди, че издателите се нуждаят от Facebook повече, отколкото Facebook се нуждае от издатели. „Новините не са съществена част от Facebook в световен мащаб“, каза компанията в публикация от март, добавяйки, че „по-малко от 3% от това, което хората виждат в своите емисии във Facebook, са публикации с връзки към новинарски статии“.
Издателите, с които говорих, пише Дарси, също подозират, че Meta не е склонна да изпраща потребители извън сайта към техните платформи предвид желанието си да доминира на рекламния пазар. В Канада издателите са поискали от антитръстовия регулатор на страната да провери дали компанията вреди на тяхната „способност да се конкурират ефективно на онлайн рекламните пазари“.
И, разбира се, като се имат предвид опитите на Meta да се конкурира с TikTok, компанията трябваше да направи допълнително място в своите платформи за кратко видео съдържание, изтласквайки новините по-далеч от картината.
Независимо от мотивите, разпадането на компанията с новини е още едно препятствие в грозен пейзаж, пълен с несигурност и смут, в който издателите правят всичко възможно да се справят – някои по-добре от други.
„Издателите на новини преминават през три балона, спукващи се едновременно“, каза един от издателите, с които говорих. „Първото е, че вече никой не го е грижа за (Доналд) Тръмп; второ, пандемията свърши; и сега Facebook го няма.”