Събев: С един билет ще може да се пътува от Силистра до Ню Йорк
Транспортният министър обеща оставки и уволнения за всеки в транспорта, който дава лоши финансови резултати или услуги за гражданите
Скоро човек ще може да пътува с различни видове транспорт чрез общ мултимодален билет, който ще се издава електронно. Идеята е пилотният проект по този модел да започне със стартирането на вътрешните полети Русе-София. Това ще позволи с един единствен пътен документ да се пропътува разстояние, например, от Силистра до Ню Йорк, като се използват няколко превозни средства – авто и въздушни.
Това стана ясно от думите на новия транспортен министър Николай Събев в ефира на bTV тази сутрин. Той каза още, че полетите Русе-София, за които се говори активно от няколко месеца, може да стартират следващия април – „ако всичко е наред“.
Относно предизвикалото известни насмешки изказване на премиера Кирил Петков от вчера, че има нужда от втори мост по Дунав (б.р. – и в момента има два, един при Русе и втори при Видин), Събев даде да се разбере, че става дума за паралелен такъв край Русе. Идеята му е да вдигне капацитета и скоростта на преминаване. Министърът изтъкна още, че в самото коалиционно споразумение има заложен план в българската част от реката да има общо четири моста.
Събев потвърди и идеята заетите в жп сферата да използват влакове вместо автомобили за придвижването си по работа. От думите му стана ясно, че тя е свързана с командировките в други градове. „Разходите за тях ще се разрешават само ако са в системата на БДЖ“, посочи министърът.
Имам приблизителна представа, че няма сериозен държавник и стопанин в сферата към този момент“, каза още Събев в отговор на въпрос за кражбите в сектор транспорт.
Той изтъкна, че оставки ще има за всеки ръководител в системата, който дава лоши финансови резултати и лошо качество на услугата. Думите му идват, след като още в първите си дни начело на министерството уволни директора на „БДЖ – Пътнически превози“. Паралелно с това си действие Събев даде и заявка за дълбока реформа.
Реформата има само една цел – България да има високоефективна транспортна система.“
Събев е категоричен, че БДЖ, което от години е в тежко състояние, може да излезе на печалба. „Това не е магия, а математика и икономическо моделиране“, коментира той. По думите му предстоящата оздравителна програма ще бъде комуникирана с обществото редовно и на всеки етап.
Той вярва също, че заложените от ЕК скорости за 160 км/ч при пътническите и 100 км/ч при товарните влакове до 2040 г. може да бъдат достигнати в България дори по-рано.