Съюз между санкционирани: Русия доставя горива на Иран
Русия започна износ на гориво за Иран, използвайки железопътен транспорт. Това се случва след като традиционните купувачи започнаха да избягват търговията с Москва, според три източника от индустрията и данни за износа, цитирани от Reuters.
Русия и Иран, и двете под западни санкции, изграждат по-тесни връзки, за да подкрепят икономиките си и да подкопаят западните рестрикции, които Москва и Техеран смятат за неоправдани.
Западните санкции срещу руски петролни продукти заради инвазията на Владимир Путин в Украйна промениха глобалните пазари на горива с танкери, които сега поемат по-дълги маршрути, а доставчиците избират екзотични дестинации и начини за транспорт.
Иран е под санкциите на Запада от години с ограничен достъп до световните пазари.
Петролните министерства на Русия и Иран не отговориха на исканията за коментар от Reuters.
Миналата есен руският вицепремиер Александър Новак обяви началото на суаповите доставки на петролни продукти с Иран, но реалните доставки започнаха едва тази година, казаха източници на Reuters.
През февруари и март Русия е доставила до 30 000 тона бензин и дизел на Иран, казаха пред Reuters два източника, запознати с данните за износа.
Трети източник потвърди търговията, но не успя да потвърди обемите.
Всички обеми са доставени по железопътен транспорт от Русия през Казахстан и Туркменистан. Един от източниците каза, че някои товари с бензин са били изпратени с камини от Иран до съседни държави, включително Ирак.
Иран е производител на петрол и има свои собствени рафинерии, но напоследък потреблението му надвишава вътрешното производство на гориво, особено в северните му провинции, каза търговец на пазара на петролни продукти в Централна Азия.
Русия е доставяла малки количества гориво на Иран с танкери през Каспийско море, какъвто беше случаят през 2018 г., казаха двама търговци, запознати с въпроса.
Руските петролни компании в момента се интересуват от износ на дизел и бензин за Иран по железопътен транспорт, тъй като износът по море е изправен пред високи тарифи за навло и таван на цените, наложен от страните от Г-7.
Въпреки това железопътният износ се сблъсква с тесни места по маршрута, казаха източниците.
Очакваме доставките на гориво за Иран да се увеличат тази година, но вече виждаме няколко проблема с логистиката поради задръстванията на железниците. Това може да попречи на износа да процъфтява“, каза един от източниците, запознат с доставките за Иран.