Таксиметровите шофьори искат по-високи тарифи в София
Браншът се включва в националния протест на 28 септември на автобусните превозвачи
Таксиметровите шофьори в София настояват за по-високи дневна и нощна тарифи, както и държавата да поеме по-голяма част от патентния им данък за 2022 г., който дължат на общината. Браншът ще се включи в националния протест на 28 септември на автобусните превозвачи заради заповедта на здравния министър, която ограничава работата на заведенията и нощните клубове.
Заради подобни мерки браншът алармира, че е загубил 70% от работата си. Протестните действия на такситата могат да дадат тласък на обсъжданията на тарифите от транспортна комисия в Столичния общински съвет (СОС). Те вече се превърнаха в основна тема на две поредни заседания на комисията.
Икономически мерки за нас няма. Всеки един шофьор е самоосигуряващо се лице и "60/40", "80/20" не работят за нас“, коментира пред Economic.bg председателят на Национален таксиметров синдикат (НТС) Красимир Цветков.
Като самоосигуряващи се лица, шофьорите поемат разходите за гориво, за местните авансови данъци, за ремонт и лизинг на колите. Ролята на таксиметровите компании е единствено да продават адреси и автомобили на лизинг. Така без достатъчни приходи шофьорите не могат да покриват разходите си.
Само за последната година и половина основното гориво се вдигна от 1.30 до 2.15 лв. И това няма да е крайно увеличение“, обяснява Цветков. Той допълва, че държавата няма визия за таксиметровия сектор.
Новите тарифи за София
Максималните и минимални тарифи, по които таксиметровите компании возят, се определят от общинските съвети, съгласно Закона за автомобилните превози. Браншът обаче не е обединен около една тарифа. Така например председателят на Съюз „Такси“ Кирил Ризов предлага минималните тарифи да се увеличат с 25%. Друг представител на таксиметров синдикат предлага увеличение с 45%, имайки предвид по-високите цени на горивата. Най-драстичното предложение за увеличение идва от Националния таксиметров синдикат.
Тарифите трябва да се актуализират веднъж годишно по закон“, коментира председателят на НТС. Според него такава актуализация не е правена от 9 години. Заради това и ценовият шок за потребителите ще е по-голям, ако СОС одобри предложените нови тарифи.
Синдикатът предлага минималната дневна тарифа да скочи от 0.77 лв./км до 1.42 лв./км, а нощната – от 1.30 лв./км до 1.74 лв./км По отношение на максималните тарифи, предложението е дневната да е 2.25 лв./км при сегашна цена от 0.88 лв./км, а нощната – 2.76 лв./км при сегашна цена от 1.60 лв./км.
„Сегашните тарифи не са базирани на себестойност“, коментира Цветков и допълни, че заплатите на служителите в Столичния градски транспорт са по-високи от тези на таксиметровите.
Браншът е обединен по отношение на алтернативния данък. Таксиметровите шофьори настояват алтернативният данък за 2022 г. да остане 300 лв. с оглед на това, че не се знае колко още пъти работата им може да бъде ограничена заради потенциален локдаун. Съгласно Закона за местните данъци и такси налогът е между 300 и 1000 лв. Конкретният размер се определя всяка година от общинските съвети до 31 октомври.
Методологията, която синдикатът предлага за минималните и максималните тарифи
Именно методологията на образуване на минималните и максималните тарифи може да сложи край на ежегодните искания на бранша за по-високи цени.
Методологията ще автоматизира процеса и няма да се водят разговори всяка година. В по-голяма степен, ние мислим в една посока. Трябва да обмислим предложенията в конкретика“, коментира общинският съветник Зафир Зарков на едно от заседанията на транспортна комисия.
Методологията, която Националният таксиметров синдикат предлага, се опира на направени изчисления на синдикатите, като са взели предвид, че шофьорите трябва да получават поне 1600 лв. заплата при 8-часов работен ден. Включена е надбавка за нощен труд – 6 лв./час, както и стандартния дневен пробег, който шофьорите изминават. По данни на синдиката един таксиметров автомобил в София изминава средно по 154 км на смяна, от които 57% са в режим „заето“, а 43% са без клиенти.
Включени са и разходите за пълно осигуряване на базата на средната работна заплата за страната, по данните на НСИ.
Нашите осигурителни права са нарушени. След 10-15 г. ще дойде една вълна от хора, които няма да могат да се пенсионират“, прогнозира председателят на НТС.
По изчисления на НТС всеки месец разходите на един таксиметров шофьор достигат до 3200 лв. Синдикатът взима предвид факта, че повечето шофьори работят с автомобили под наем и не заплащат някои разходи директно (като ГТП, застраховка), а индиректно чрез наема за превозното средство. Според изчисленията на НТС 45% от таксиметровите наемат автомобилите самостоятелно, заплащайки наем от 30-50 лв. за 24 часа. Останалите 55% осъществяват дейността си на двусменен режим с партньор. Съответно разходите са наполовина, но също и печалбата.
„Именно предложената методология е новият момент за СОС“, коментира председателят на транспортната комисия Карлос Контрера на едно от заседанията.
На какъв етап са преговорите в транспортната комисия на СОС?
По всичко личи, че по отношение на тарифите ще се водят още разговори. Транспортната комисия очаква предложения от бранша именно по отношение на методиката и компонентите по нея. Преговорите вървят по-гладко по отношение на алтернативния данък. Кметът на София Йорданка Фандъкова вече е изпратила писмо до министерство на транспорта и министерство на финансите за размера на данъка за 2022 г. Предстои становище, а в рамките на бюджетната процедура ще се вземе и решение.
Някои общински съветници са наясно със ситуацията на таксиметровия бранш в София и са склонни да подкрепят исканията. Борис Бонев насочи разговорите към саморегулация на бранша с оглед на това, че има „няколко гнили ябълки, които пречат на хората да видят исканията като разумни и правилни“. От своя страна синдикатите предложиха изготвяне на Етичен кодекс, който е предложен вече на комисията. Общинският съветник Андрей Зографски подчертава, че пазарът в София е пренаситен от таксиметрови компании, а услугата е лесна и достъпна за хората. Но именно заради това пренасищане бизнесът не покрива себестойността на услугите си.
Предвид поскъпването на живота, цената на газа, на тока, инфлацията, е редно да има увеличение на цената на услугата, но все пак трябва да има някаква мяра – минимум 25% увеличение от сегашната база“, предлага Калоян Паргов.
Всички общински съветници са обединени около идеята, че за да бъде оправдано поскъпването, качеството на таксиметровата услуга трябва да се подобри.
С какви привилегии се ползва браншът покрай коронакризата?
В края на миналата година СОС определи алтернативният данък да бъде в размер на 850 лв. за настоящата 2021 г. По инициатива на бившия транспортен министър Росен Желязков обаче държавата плати по-голяма част от сумата. Около 550 лв. бяха поети от държавния бюджет чрез допълване на бюджета на Столична община с над 4.5 млн. лв. Така таксиметровите шофьори трябваше да заплатят само 300 лв. заради противоепидемичната обстановка в страната.
От 2 май в сила влезе и по-високата първоначална такса след промени в Наредба 34 за таксиметровия превоз на пътници. Отново бившият транспортен министър Желязков направи реверанс пред сектора. Таксиметровите компании избираха в какъв размер да вдигнат таксата – от два до три пъти от минималната цена на километър пробег, като за София тя е съответно 0.77 лв. и 0.88 лв. Така първоначалната такса бе увеличена между 1.54 – 2.27 лв. през деня, а през нощта – от 1.76 лв. до 2.58 лв. Заради повишението някои компании намалиха цената за повикване, но други я запазиха.
Последната отстъпка, макар и индиректна, която властта направи към таксиметровите, бе орязването на нощния транспорт в София. Благодарение на решението на СОС таксиметровите шофьори може да поемат повече клиенти поне до края на годината.