Таксиметровите шофьори в София пак ще плащат по-нисък данък
Членовете на Транспортната комисия в общинския съвет обаче не успяха да вземат решение за поскъпването на услугата
След заседание на Транспортна комисия в СОС:
Таксиметровите компании в София за трета поредна година си издействаха по-нисък патентен данък за превоз на пътници. Налогът ще запази минималната си стойност от 300 лв. Предложението на бранша, което бе входирано за разглеждане преди почти месец, бе прието единодушно от членовете на Транспортната комисия в Столичния общински съвет (СОС).
Реално го гледаме за трети пореден път. Апелът ми е към представителите на бранша, когато се обсъжда държавният бюджет, те да бъдат активни, за да може в него да се осигури финансиране за компенсирането на разликата“, заяви председателят на транспортната комисия Карлос Контрера („Патриоти за София“).
Предложението трябва да бъде разгледано и във Финансовата комисия, а едва след това гласувано на заседание на СОС.
Патентният данък за таксиметровите коли е 850 лв. годишно, но в предишните 2 пандемични години шофьорите заплащаха 300 лв., като разликата от 550 лв. бе поемана от държавния бюджет. Такситата в столицата са около 5000, което означава, че става въпрос за компенсация от около 2.7 млн. лв.
Калоян Паргов (БСП) коментира, че преди заседанието на Комисията е разговарял със служебния министър на транспорта Христо Алексиев, който го е уверил, че предложението е депозирано в Министерство на финансите, за да може да влезе при подготовката на Бюджет 2023 г.
Казвам пресни данни от процеса там. Нашата работа ние трябва да я свършим сега, а тяхната предстои, като се конституират комисиите“, коментира Паргов.
Максимални и минимални тарифи
И ако точката за патентния данък мина единодушно и безпроблемно, то предложението за поскъпване на таксиметровата услуга с 20% продължи повече от час и половина. Освен общински съветници, се изказваха и представители от бранша. Заседанието на комисията течеше на фона на протест на сектора.
Тонът бе вдигнат от Светослав Борисов, работещ в „ОК Супертранс“, който заговори за цената на метана, която скочи през последните месеци най-осезаемо. По думите му цената на горивото в Германия е 99 цента и стига до 1.30 евро, а в България от 4 месеца е 6.50 лв. за килограм. Борисов отбеляза, че браншът не е получил никаква помощ по време на здравната криза.
Искате ли да ви дам ключовете, да покарате малко и да видите после дали ще ви излезе сметката? Ние не се осигуряваме, вас ви осигурява държавата. Предайте на вождове ви, на всички, че следващия път бой ще ядете“, коментира емоционално Борисов.
Всъщност „спирачка“ пред вдигането на цените е това, че в СОС няма „математическо мнозинство“, което да подкрепи поскъпването. Контрера обясни, че постъпилите предложения от различните браншови организации са били разгледани, като исканията за увеличение на максималните и минималните цени са били различни. След заседание на Транспортна комисия, материалите са били изпратени към Дирекция „Транспорт“ за изготвяне на доклади. По думите на Контрера след това те са изпратени към представителите на всички политически групи.
До миналата седмица в сряда никой не взе отношение. Когато поставих въпроса на председателски съвет, защото това са теми, които изискват консенсус, се стигна до разправия. Докладът за данъка е подписан от мен, но за цените не бе подписан и заради това не е внасян, защото без математическо мнозинство, не може да внасяме предложение, което едва ли ще бъде подкрепено“, заяви Контрера.
По думите му представителите на бранша трябва проведат разговори с ГЕРБ и ДБ, които „имат обструкции по въпроса“. Докладът е изготвен и стои на масата за подпис, допълни Контрера.
Емил Игнатов, управител на една от големите компании в София, припомни, че общинският съвет един път в годината трябва да актуализира цените „или нагоре, или надолу“. По думите му доклад трябва да има, та дори и в него да се казва, че цените не трябва да бъдат променяни. Според бранша услугата би поскъпнала с 20 ст. Игнатов заяви, че конкуренцията не позволява фирмите да си правят своеволия по отношение на цените.
Ние искаме минималната да бъде определена, за да не може никой да слиза под нея и да се борим за качество“, заяви Емил Игнатов.
Борислав Игнатов („Демокративна България“) коментира, че това е против всякакви пазарни логики и че всъщност компаниите се страхуват да возят на по-висока цена от минималната в момента заради евентуален отлив на клиенти.
Вие се страхувате от конкуренция и искате да имате подпрян долен праг“, коментира той
Конрера напомни, че не трябва да се мисли само за цени, а и за това, че услугата се ползва от граждани, които минават през същия ценови шок и евентуалното ново повишение може да доведе до отлив на пътници.
Методика за цените
Независимият общински съвет Борис Бонев пък заяви, че е най-добре да се приеме Методика, която автоматично да определя цените всяка година. Разговорите за подобна методика се водят от миналата година. Компонентните, които би включвала, са процент натрупана инфлация по данни на НСИ, процент на прогнозна инфлация по данни на Министерство на финансите и цената на природния газ по цени от КЕВР. Това означава обаче, че услугата може да поскъпне с повече от 20%, ако цените се определят по заложената Методика.
Оказа се обаче и за параметрите в Методиката няма консенсус. Собственикът на приложението TaxiMe Христо Чернев предложи единствено да се взима предвид годишната инфлация. Така в момента тя е 19% по данни на НСИ и исканото увеличение от 20% напълно кореспондира с фактическата икономическа обстановка. Калоян Паргов (БСП) обаче заяви, че освен цена на природен газ, трябва да се вземат предвид и цените на останалите горива.
Не стана ясно и на каква цена возят повечето таксиметрови в столицата. Чернев защитаваше тезата, че 70% от колите возят на „чувствително по-висока цена от минималната“. Зафир Зарков (ГЕРБ) пък коментира, че „кратка справка с компаниите показва, че около 80% возят на минимална или на цена с 2-3 ст. до нея“. Стойо Стоев от Съюз „Такси“ пък заяви, че „около 90% от бранша вози около минималната тарифа, а 10% - около максималната“.
В крайна сметка общинските съветници решиха да се съберат на Председателски съвет във вторник, за да „решим дали ще го внасяме или не този доклад, защото без гаранции за консенсус няма как да мине през общинския съвет“, констатира Контрера.