Социалната субсидия ще осигури допълнителните 225 млн. лв. за новите влакове
В края на миналата седмица БДЖ пусна дългоочакваната обществена поръчка за закупуването на 42 нови мотрисни влакове
В края на миналата седмица „Холдинг БДЖ“ пусна дългоочакваната обществена поръчка за закупуването на 42 нови мотрисни влакове, както и за тяхната поддръжка и ремонт за период от 15 години. Индикативната стойност на търга е 675 млн. лв., като 450 млн. лв. са предвидени за машините, а 225 млн. лв. за тяхното обслужване.
В интервю за Economic.bg през месец май обаче изпълнителният директор на холдинга Владимир Владимиров посочи сумата от 420 млн. лв. за закупуване на 41 нови мотриси, каквато беше и първоначалната идея. За пари за ремонт тогава не се говореше публично.
Затова тези допълнителни 225 млн. лв. се оказаха донякъде изненада, макар че поддръжката трябва да бъде задължителен елемент от поръчката, ако не искаме да се повтори ситуацията с покупката през 2008 г. на мотрисите Siemens, при които основният проблем беше именно липсата на поддръжка.
Разбивката на Владимиров в интервюто през май, когато сумата все още беше само 420 млн. лв., показа, че 350 млн. лв. ще дойдат от капиталовия трансфер на държавата към БДЖ за период от 10 години (10 x 35 млн. лв.) и ще се търсят отнякъде останалите 70 млн. лв.
За втората част от търга, а именно за техническата поддръжка на доставените мотрисни влакове за период до 15 г., е индикативната сума в размер от 225 млн. лв. За Economic.bg от БДЖ уточниха, че средствата ще дойдат от субсидията по договора за извършване на обществена превозна услуга. Справка показва, че тази социална* субсидия е в размер от 175 млн. лв. годишно. От холдинга отбелязват, че и в момента тези средства се разходват за поддръжка на подвижен състав.
*Социална субсидия – Тази субсидия се дава по договор за извършване на обществена превозна услуга - т.е. осигуряване на благоприятен транспорт с условия и цени, включващи карти за намаления и преференции. Освен това се осигурява и транспорт до най-отдалечените и не толкова апетитни за транспортните компании места.
Освен всичко обаче имаме и едни 100 млн. лв., които с постановление на Министерски съвет бяха отпуснати на БДЖ, а използването им ще може да се случи през 2020 г. Средствата бяха предоставени целево на железниците за закупуване на нови влакове, но без да се казва защо се дава тази държавна помощ и няма ли да бъдем санкционирани от Брюксел, ако не поискаме предварително нотификация за тези средства.
От БДЖ обясниха пред Economic.bg, че при изготвянето на самата процедура са обсъдени няколко варианта за доставка на нов подвижен състав. В резултат на това за закупуването на новите влакове е предвидена сумата от 450 млн. лв.
Бързи или бавни влакове?
Първоначалната идея на дружеството бе да закупи мотриси, които да развиват скорост от 220 км/ч с 350 места. В поръчката обаче фигурират влакове с максимална скорост 160 км/ч и 230 места. Преди да бъде обявен търга за новите влакове, в медиите се тиражираше информация, че „нарочно“ се намаляват параметрите (като скорост и брой седалки), за да отговарят те на точно определена фирма. От БДЖ обаче казват, че в техническата спецификация е посочено, че мотрисите трябва да бъдат конструирани за скорост на продължителна експлоатация от 160 км/ч и конструктивна скорост до 200 км/ч, което „не може да бъде разглеждано като намаляване на параметрите“.
Относно броя на седалките, от 350 на 280, дружеството обяснява, че изборът е направен целесъобразно с данните за пътникопотока по дестинации. „При необходимост на композиции с по-голям капацитет е заложена възможност за обединяване на мотриси“, пишат от холдинга в отговор на Economic.bg
Иде ли ренесансът?
Търгът обхваща и задължение на компанията победител да поддържа мотрисните влакове за период от 15 години, включително капитални ремонти до изминаването на 2 800 000 км от всеки влак. Документацията за процедурата по обществената поръчка е изготвена от Ernst & Young. Преди година дружеството отправи запитване към 4 водещи компания за евентуалната индикативна стойност на доставката на 41 мотрисни влака, както и поддръжката им за определен период след това.
Най-ниската оферта, която успява да се вмести в предварително обявените 420 млн. лв. е била на полската ПЕСА - с 390 млн. лв. Най-високата оферта е на Siemens - 630 млн. лв., до която се доближава и индикативната стойност на поръчката сега. Останалите 2 компании, които са се включили в запитването на дружеството – Щадлер Рейл Мениджмънт и Шкода Транспортейшън, са дали съответно - 563 млн. лв. и 564 млн. лв.