Tesla мисли да инвестира в литиева рафинерия
Според Илон Мъск подобно съоръжение е „печатница за пари“ и ще подсигури батериите за автомобилната му компания
Tesla Inc обмисля създаването на литиева рафинерия на брега на Мексиканския залив в Тексас. Компанията се стреми да осигури доставките на ключовия компонент, използван в батериите, на фона на нарастващото търсене на електрически превозни средства, съобщава Reuters.
Потенциалното съоръжение за рафиниране на литиев хидроксид за батерии, което Tesla рекламира като първото по рода си в Северна Америка, ще преработва „суров руден материал до състояние, годно за производство на батерии“, каза компанията в заявление, подадено до Тексаския контролен офис.
Решението за инвестиране в Тексас се основава и на възможността за получаване на облекчения върху местните данъци върху имотите, каза Tesla.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск по-рано каза, че фирмата може да се наложи да навлезе директно в минната и рафиниращата индустрия в голям мащаб, тъй като цените на лития скачат.
Мъск също говори за необходимостта от повече играчи в индустрията за рафиниране на литий. „Не можете да загубите. Това е лиценз за печатане на пари“, каза той по време представянето на финансовите резултати на компанията за второто тримесечие.
Осигуряването на стабилно снабдяване с компоненти за батерии се смята за критично за Tesla, тъй като е изправена пред ожесточена конкуренция на бързо развиващия се пазар за електрически автомобили.
Ако бъде одобрено, строителството може да започне през четвъртото тримесечие на 2022 г. и ще достигне търговско производство до края на 2024 г., каза Tesla в заявлението от 22 август.
Съгласно плана, Tesla ще доставя крайния продукт от рафинерията с камиони и железопътен транспорт до различни обекти за производство на батерии на Tesla, поддържащи веригата на доставки на батерии за електрически превозни средства.
Tesla също каза, че ще използва по-малко опасни реагенти и ще създава използваеми странични продукти в сравнение с конвенционалния процес.
Литиево търсене
Цените на лития скочиха рязко тази година поради нарастващото търсене от автомобилния сектор. Китай остава най-големият литиев производител в света, докато конкурентни проекти в Съединените щати и Европейския съюз са изправени пред редица неуспехи.
Ако планът на Tesla се осъществи, производителят на автомобили може да стане първият в сектора, който инвестира директно в рафинирането на литий, докато другите автомобилни производители се борят да сключват сделки с миньори и рафинерии.
„Производителите на автомобили се опитват да гарантират, че имат контрол върху доставките на литий, като се предпазват от всяка геополитическа ситуация, която може да възникне в бъдеще, когато доставките бъдат нарушени“, каза Арпит Агарвал, директор на фирмата за рисков капитал Blume Ventures, която подкрепя стартиращи компании за електромобили, като Euler Motors и Yulu.
Tesla ще спечели и от по-ниските логистични разходи, както и от стимулите, които може да получи от правителството на САЩ, добави той.
Производителите на батерии също се стремят да увеличат производството в Съединените щати, където преминаването към електромобили може да се ускори, тъй като страната прилага по-строги регулации и затяга допустимостта на данъчния кредит.
Самата Tesla подписа петгодишно споразумение за доставка с австралийската Liontown Resources по-рано тази година, докато конкурентните производители на електромобили Stellantis и Byd са инвестирали в миньори по целия свят.
CATL, най-големият производител на батерии в света, също взе дялове в миньори на литий.