Tesla разочарова Уолстрийт въпреки силната печалба
Изпълнителният директор Илон Мъск намекна, че може да напусне Tesla след няколко години
Производителят на електрически автомобили Tesla не успя да отговори на очакванията на Уолстрийт в сряда с финансовите си отчети, както и да постави ясна цел за доставки на превозни средства през 2021 г. Инвеститорите пък се надяваха на значително увеличение в планираните доставки тази година.
Разочароващите резултати идват, след като акциите на Tesla, водени от изпълнителния директор Илон Мъск, нараснаха с близо 700% през последните 12 месеца, което се основаваше на очакванията, че Tesla бързо и изгодно ще се разшири. Така след представянето на отчетите ценните книжа на Tesla поевтиняха с 5%.
„В рамките на многогодишен хоризонт очакваме да постигнем 50% средногодишен ръст на доставките на превозни средства. След няколко години може да нарастваме по-бързо, очакваме това да се случи и през 2021 г.“, заяви компанията в изявление, цитирана от Reuters.
Докато Tesla е увеличила доставките като цяло, в сряда компанията заяви, че средната продажна цена на превозно средство е спаднала с 11% на годишна база, като повече потребители преминават към по-евтините Модел 3 и Модел Y.
Производителят на електрически автомобили отчете приходи за четвъртото тримесечие от 903 млн.долара, много над тези година по-рано, но под прогнозата на анализаторите от 1.08 млрд. долара. Нетната печалба пък е 270 млн. долара, много по-малко от 780-те млн. долара, очаквани от Уолстрийт.
Приходите са нараснали с 31% за годината, а коригираният доход е нараснал с повече от 6700% от скромната печалба, публикувана на тази база през 2019 г. - първата година на печалба на автомобилния производител. Нетната печалба за 2020 г. е 721 млн. долара, в сравнение с нетна загуба от 862 млн. долара година по-рано.
Главният финансов директор на Tesla, Закъри Къркхорн, заяви в сряда, че компанията „работи изключително усилено, за да се справи с глобалния недостиг на полупроводници, който озадачи автомобилната индустрия“, но не даде подробности.
През четвъртото тримесечие Tesla достави 180 570 превозни средства, което е тримесечен рекорд, въпреки че на косъм пропусна амбициозната си цел за 2020 г. от половин милион доставки.
След безпрецедентното представяне на Tesla през 2020 г., инвеститорите очакваха значителна победа в печалбите и друга голяма цел за доставки на автомобили през 2021 г.“, каза Харис Ануар, старши анализатор в Investing.com.
Инвеститорите и анализаторите искаха да научат повече за темповете на растеж на Tesla, включително кога тя ще осигури повече приходи за своите автоматизирани функции за шофиране, но те получиха малко конкретни отговори.
Tesla позволява на клиентите да закупят надстройка на софтуер от 8 000 долара, която се нарича „Пълно самоуправление“, но все още не е резервирала голяма част от тези приходи, тъй като функцията все още не е широко разпространена за потребителите.
Под ръководството на Мъск, Tesla значително разшири своя отпечатък през 2020 г., преодолявайки пандемия и икономическо сътресение със стабилни продажби и печеливши тримесечия в момент, когато много автомобилни производители отчитаха загуби. Успехът му позволи на Tesla да се присъедини към индекса S&P 500, като се противопостави на дългосрочните скептици, заложили срещу компанията.
Високопоставеният изпълнителен директор, който също е начело на производителя на ракети SpaceX, заяви в сряда, че очаква да управлява Tesla още няколко години, но добави, че
би било хубаво да имам малко повече свободно време в ръцете си“.
През 2020 г. Tesla увеличи производството си в Китай и миналия месец започна да продава местния си спортен автомобил Model Y там на цена, според анализатори, която ще наруши конвенционалния пазар на премиум автомобили. Но компанията е изправена пред нарастваща конкуренция от местни претенденти, включително Nio Inc и Xpeng Inc.
Tesla също започна изграждането на фабрики за производство на превозни средства и батерии в близост до Берлин, Германия и Остин, Тексас.
Електрическото състезание
Няколко производители на автомобили планират да пуснат нови EV модели тази година, включително спортни превозни средства, които да се конкурират с Model Y, като Mustang Mach-E на Ford Motor Co и ID.4 на Volkswagen AG. Предизвикателствата пред все още пуснатия Cybertruck на Tesla идва от електрическия камион Hummer на General Motors Co.
Tesla заяви в сряда, че обемното производство на Cybertruck ще започне през 2022 г.
Нарастването на конкурентите в продажбите на EV също ще изсуши доходите на Tesla от регулаторни кредити за околната среда, които тя продава на други производители на автомобили.
През четвъртото тримесечие 401 млн. долара, или 4% от автомобилните приходи на Tesla, идват от тези кредити.