Tesla записа рекордна тримесечна печалба
Добрите резултати са подкрепени от продажбата на зелени кредити и биткойни, автомобилите все още не носят достатъчно пари
Tesla Inc. с лекота надхвърли очакванията за продажбите си през периода януари-март и отчете рекордна тримесечна печалба. Принос за добрите резултати имат както търсенето на автомобили, така и продажбата на биткойни, отбелязва CNBC. Акциите на компанията обаче потънаха с 3% след обявяването на отчета късно в понеделник.
От документа става ясно, че компанията е спечелила 93 цента на акция срещу 79 цента, които анализаторите от Refinitiv очакваха. Приходите ѝ за тримесечието възлизат на 10.39 млрд. долара при очаквания за 10.29 млрд. долара – сумата е със 74% повече спрямо същия период на миналата година.
Нетната печалба достигна тримесечен рекорд от 438 млн. долара. Тя обаче е подкрепена от продажбата на зелени кредити за 518 млн. долара през периода и на биткойни за 101 млн. долара. Затова критиците изтъкват, че автомобилите – основният продукт на Tesla – все още не им носят достатъчно пари.
Все пак бизнесът с електрически превозни средства се развива положително. За първото тримесечие на 2021 г. са доставени 184 800 автомобила Model 3 и Model Y, надминавайки очакванията и записвайки рекордни числа за компанията. За периода обаче не е произведен нито един седан от по-висок клас – Model S или SUV Model X. За трите месеца до края на март Tesla е доставила малко над 2000 такива коли, но произведени по-рано.
При обявяването на финансовите резултати Илон Мъск посочи, че новата версия на седаните Model S най-накрая ще започне да се доставя на клиентите от май 2021 г., а Model X – през третото тримесечие на годината. Проблемите с веригата за доставки вероятно ще останат предизвикателство за Tesla и през тази година, посочи още главният изпълнителен директор на компанията.
През 2021 г. Tesla отчита над 20% ръст на доставките на превозни средства, което предполага най-малко 750 000 пласирани коли през тази година.
Фактът, че компанията е увеличила продажбите на превозни средства с повече от 100% на годишна база, но е увеличил сервизните центрове само с 28%, а мобилният автопарк само с 22% обяснява защо някои клиенти на Tesla са изправени пред разочароващо дълги периоди на изчакване за ремонт. Разширяването на услугата не е в крак с обема на продадените превозни средства.
Tesla каза, че е преодоляла проблемите с недостига на чипове, който измъчва автомобилната индустрия през последните месеци. От електромобилната компанията обясниха, че са се ориентирали бързо към нови микроконтролери, като същевременно разработва фърмуер за нови чипове, произведени от нови доставчици. Имената им обаче не бяха разкрити.
Относно автономните автомобили, Мъск за пореден път изтъкна своята визия и каза, че камерите, а не радарите са по-добрият подход. „Нашата базирана на изкуствен интелект софтуерна архитектура все повече зависи от камерите – дотолкова, че радарът става ненужен по-рано от очакваното. В резултат на това нашият екип на FSD (Full Self-Driving) е изцяло фокусиран върху развитието на визуално базирана автономна система“.
Междувременно приходите от бизнеса за производство и съхранение на енергия са се удвоили през първото тримесечие на 2021 г. спрямо същия период на предходната година. Избухването на COVID в началото на 2020 г. забави тази дейност на Tesla. Приходите ѝ обаче спаднаха от 787 млн. долара през четвъртото тримесечие до 595 милиона долара през първото тримесечие на 2021 г.
Наскоро Tesla увеличи цените на своите соларни покриви с 50%. Сега има и условие - всеки, който поръчва слънчеви фотоволтаици (включително соларни керемиди на Tesla), да поръча и Powerwall - домашната система за съхранение на енергия на Tesla.
Идеята на Мъск е домовете със соларни покриви и батерии от Tesla да функционират като „гигантска разпределена програма“, която може да помогне на сегашните електрически компании да доставят на клиентите си цялата електроенергия, от която се нуждаят, на фона на нарастващото търсене и увеличаващите се метеорологични явления.