Трайно връщане в офисите едва ли ще има в бъдеще
Голяма част от мениджърите са на мнение, че продължителността на работната седмица трябва да се преразгледа
Бизнесът е готов да премине към „хибриден“ модел на работа – и от дома, и от офиса, което означава, че трайно връщане в офисите след пандемията едва ли ще има. Това става ясно от проучване на световния лидер в областта на HR решенията Adecco Group. То е проведено през май сред 8000 служители и топ мениджъри на възраст между 18 и 60 години, които досега са работили в офис.
Изследването показва, че работният свят е готов за нов „хибриден“ модел на работа, като за три четвърти (74%) от анкетираните служители комбинацията от офис и дистанционна дейност е най-добрият начин занапред. Според тях най-оптималният модел на работа е за прекарване на половината от времето в офиса (51%), а другата половина на отдалечено работно място (49%). С този модел са съгласни и топ мениджърите в компаниите, като почти осем от десет (77%) от тях заявяват, че компаниите им ще получат предимство, адаптирайки се към новите работни процеси, които пандемията Covid-19 налага.
„Светът на работата никога няма да се върне към нормалното, което познавахме преди да настъпи пандемията. Внезапната и драматична промяна в начина на работа ускори нововъзникващите тенденции като гъвкаво работно време, нуждата от високо ниво на емоционална интелигентност при лидерите и преквалификация, до такава степен, че те вече са фундамент за успешното развитие на компаниите“, коментира Ален Дехейз, главен изпълнителен директор на Adecco Group.
Друг интересен извод от анализа на компанията е, че 69% от анкетираните смятат, че е „отминало времето“ на 8-часовия работен ден и основният фокус и оценката на служителите трябва да се прави въз основа на постигнатите цели, а не на отработеното време. Голяма част от топ мениджмънта на компаниите (74%) също е съгласен, че продължителността на работната седмица трябва да се преразгледа.
Изолацията по време на пандемията показа още, че е нужен нов набор от лидерски умения, които ще останат изключително важни за съвременното лидерство и занапред. Емоционалната интелигентност се очертава като определяща черта на днешния успешен мениджър, като пандемията извади на преден план и важността на меките умения (soft skills) при лидерите на компаниите.
Последната тема, която разглежда проучването, е за доверието и отговорностите в новия работен свят. Компаниите бяха изправени пред предизвикателството да подкрепят служителите си по време на кризата и в резултат на това доверието в корпорациите се е увеличило. 88% от анкетираните казват, че техният работодател отговаря или надвишава очакванията им за адаптиране към предизвикателствата на пандемията. Но с това засилено доверие идват и повишени очаквания. Докато бъдещето на труда е колективна отговорност, 80% от служителите смятат, че техният работодател е отговорен за осигуряването на по-добър режим на работа след преразглеждане и възстановяване на нормите, в сравнение със 73%, които казват, че правителството е отговорно. 72% са съгласни, че това е индивидуална отговорност, а 63% вярват, че е в ръцете на профсъюзите.