Трябва ли работещите от вкъщи да получават по-ниско заплащане?
Бизнесът освобождава дистанционни позиции, заменяйки ги с хибридни и с присъствени
Работещите от вкъщи са изправени пред опасността да започнат да получават по-ниско възнаграждение от своите колеги в офиса. Причината за това е желанието на европейските фирми да пестят разходи и да повишат производителността на заетите, показва проучване, цитирано от Euronews.
Отдалечените позиции бързо се премахват, а на тяхно място идва хибридният модел на работа. Дори много от големите технологични компании по света вече изискват от служителите си да са на място в офиса, което е коренна промяна спрямо пандемичния модел, за който мнозина си мислеха, че ще остане завинаги.
Скорошно проучване, публикувано от платформата за управление на разходите Pleo, предполага, че почти едно на всеки пет европейски малки и средни предприятия (МСП) обмисля да намали заплатите на дистанционните работници.
Този тип фирми представляват 99% от всички юридически лица в ЕС.
Торбьорн Финк, главен оперативен директор на Pleo, каза пред Euronews Business, че компаниите „ще се фокусират върху спестяване на разходи през 2024 г.“.
Нашият доклад показва, че 1 от всеки 4 анкетирани вижда това като основна тема за 2024 г.“, добави той. „Но не е сигурно откъде ще дойдат такива спестявания. Някои (около 20%) споменават намаляването на заплатите на дистанционните работници като начин за постигане на спестявания.“
Финк отбеляза също, че много от анкетираните компании биха могли да подобрят информираността си за собственото си финансово състояние и да затегнат коланите си по други начини, които не включват намаляване на заплатите на дистанционните работници.
Някои компании всъщност посочват, че ще увеличат дистанционната работа, за да намалят офисните разходи“, каза той.
И добавя, че е от съществено значение тези МСП да получат „точен преглед на това как се извършват разходите и да вземат решения, базирани на данни“.
Как ще се отрази на пазара на труда в Европа?
Идеята да се плаща по-малко на работещите от вкъщи не е нова, но дебатът продължава да води. Едната страна твърди, че отдалечените работници, които не пътуват до офиса и имат свободата да живеят където искат им намалява значително разходите спрямо тези, на работещите на място.
Други казват, че дистанционните работници са също толкова продуктивни, колкото техните колеги в офиса и дори намаляват разходите за работодателите, така че тяхната работа трябва да бъде компенсирана еднакво.
Холандската мултинационална консултантска фирма за човешки ресурси Randstad каза пред Euronews Business, че е изключително важно да се третират равнопоставено всички служители, независимо от местоположението им.
Трябва да се уверим, че създаваме равни условия, където всички таланти се третират по справедлив начин, за да отключим по-добри резултати както за хората, така и за организациите“, казаха от фирмата.
Много бизнес лидери изказаха гласно своето презрение към работата от вкъщи.
Британският бизнес магнат лорд Алън Шугър, известен със своята позиция против работата от вкъщи, каза още през 2022 г., че тези, които работят от разстояние, трябва да получават по-малко заплащане. Други изпълнителни директори също бяха много откровени за недостатъците на дистанционната работа, като главният изпълнителен директор на Goldman Sachs Дейвид Соломон го нарече „отклонение“.
Технологичният гигант IBM наскоро призова мениджърите да дойдат в офиса или да напуснат работата си; Dell и SAP наредиха на служителите си да се върнат в офиса, поне частично; L’Oréal реши, че два от петъците всеки месец всички трябва да са в офиса.
През 2023 г. се увеличиха разговорите между служители и работодатели относно гъвкавата работа и този дебат ще продължи през 2024 г.“, каза Рандстад. „Нашите данни показват, че над една трета (35%) от работниците сега се очаква да бъдат в офиса по-дълго от преди шест месеца, като малко под половината (41%) съобщават, че техният работодател е станал по-стриктен относно присъствието в офиса в миналото няколко месеца.“
Загуба на талант?
Тъй като все повече и повече компании започват да освобождават отдалечени работни места, агенциите за подбор на персонал предупреждават, че компаниите рискуват да загубят таланти.
Според последния доклад на LinkedIn „Глобално състояние на отдалечената и хибридна работа“ търсенето на дистанционна работа от страна на бъдещите служители значително е надвишило предлагането. Техният доклад, направен в края на 2023 г., предполага, че 50% от работниците предпочитат хибридни и отдалечени роли пред тези на място.
И може да не направят компромис с работното си място. Според Рандстад по-младите поколения ценят баланса между професионалния и личния живот толкова високо, колкото заплащането и имат силно желание за гъвкавост.
„Ясно е, че някои работодатели опитват да върнат служителите обратно в офиса, но съществува значителен риск, тъй като този натиск може да доведе до загуба на таланти в посока бизнесите, които запазват тази гъвкавост, каза фирмата.
Установихме, че над една трета (37%) от работниците биха обмислили да напуснат работата си, ако бъдат помолени да прекарват повече време в офиса. Една четвърт (25%) дори са действали в съответствие с това и са напуснали работата си, защото не осигурява гъвкавост.“
Консултантската фирма за човешки ресурси казва, че „работодателите трябва да обърнат внимание на гъвкавостта по начин, който насърчава културата, представянето и ангажираността“.
Коя държава предлага най-много хибридни работни места?
Въпреки големия брой търсещи работа, които отказват да направят компромис с отдалечеността, работодателите намаляват тези позиции и се обръщат към хибридни предложения, като вид компромис между желаната гъвкавост на служителите и целта на компанията за присъствие в офиса.
През декември 2023 г. съотношението в САЩ беше относително ниско, като отдалечените възможности възлизаха на една десета от общия брой позиции, а хибридните роли – 13%.
В Европа обаче съотношението е доста високо: в Обединеното кралство 43% от позициите са хибридни, докато във Франция са 31%. В Германия 31% от работните места, публикувани в LinkedIn, са били рекламирани като хибридни.
Междувременно, отдалечените позиции привличат близо пет пъти повече кандидатури в сравнение с работата на място, според фокусираната върху бизнеса платформа за социални медии.