Търговците се опитват да хитруват през процента на намаление
КЗП е насочила усилията си към онлайн търговията, която търпи бурно развитие по време на пандемията
Димитър Маргаритов, КЗП:
Търговците се опитват да хитруват през процентите на намаление. Затова потребителите трябва да следят цената, така че да не бъдат заблуждавани. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на БНР днес по повод Черния петък. Той даде пример с онлайн офертите, където, независимо от обявеното процентно намаление, е много лесно човек да отвори няколко алтернативни електронни магазина и да провери как вървят офертите там. Така може да си направи сметка за реалната продажна цена, а не да се обърква от бомбастични промоции.
Тазгодишният Черен петък преминава в контекста на необичайна ситуация. Днес вечерта влизат в сила новите мерки на правителството, които ще принудят големите и несъществени търговски обекти да затворят за няколко седмици. Именно извънредната ситуация около коронавируса стимулира и бурното развитие на онлайн търговията през последните месеци. Затова КЗП е насочила усилията си към интернет.
„Ние следим равнището на цените в над 30 онлайн магазина още от октомври месец“, коментира Димитър Маргаритов. Идеята е да не се допуска основното нарушение - изкуствено завишаване на цените непосредствено преди старта на кампанията.
„Вече сме се натъкнали на такива случаи – за мебели, за парфюми и др. Тези търговци ще бъдат санкционирани за нелоялни търговски практики, а ние ще продължим с нашия контрол“, увери председателят на КЗП.
Той подчерта изобретателността на хората, които намират как да се възползват и от бума в онлайн търговията. Тенденцията в интернет е да се появяват фалшиви или подвеждащи оферти.
„Принципният извод е, че коректните и големите търговци не спекулират с потребителите, но се появяват такива мними търговци, които предлагат на пръв поглед много изгодни оферти, а впоследствие се оказва, че не са, или нищо не пристига или драматично се различават“, обяснява Маргаритов.
Често такива търговци се подвизават в социалните мрежи, където обаче КЗП има ограничени правомощия заради липсата на правна уредба.
Моят апел към потребителите е да не се доверяват на оферти, които още на пръв поглед изглежда, че няма как да бъдат реални“.
Ярък пример за подвеждащи реклами са тези за лекарства срещу коронавирус, представяни като панацея. Официалната позиция на СЗО и авторитетните институции е, че такова нещо няма. Затова и хората не бива да се доверяват и да харчат пари за такива неща.
Глобите за нелоялна конкуренция са едни от най-солените. Те могат да достигнат първоначално до 30 000 лв., а при повторно нарушение и до 50 000 лв. По думите на Маргаритов КЗП санкционира средно с по 15-20 хил. лева. Впоследствие наказанията често биват обжалвани, но според него самото им налагане действа респектиращо.