От любов към природата: Ученичка разработва приложение за засаждане на дървета
Огромната сеч в горите тласка Кристина Станкова да намери начин, чрез който да помогне за разрешаването на проблема с обезлесяването
Интересът към предприемачеството и бизнеса се заражда у Кристина Станкова още в 8. клас, когато я приемат да учи в столичното 19. СУ “Елин Пелин”. В онзи момент процесът по разработването на идея е много интересен за нея, а за това допринася тогавашният й учител по предприемачество – Константин Илиев.
“Вдъхновяват ме учителите ми по предприемачество – г-н Константин Илиев и г-н Калин Радулов. И двамата, освен че са учители, се опитват да разработват свои бизнеси. Освен това преподават по много интересен начин”, заяви пред Economic.bg Кристина Станкова, ученичка 10. клас в 19. СУ “Елин Пелин”.
Събуждам интереса на учениците си чрез изобилие от примери, които ползвам всеки час. Това им помага да свържат училището с реалния свят. Несъмнено фактът, че съм млад учител, също ме прави по-интересна личност за подрастващите”, каза Константин Илиев, учител по предприемачество в 19. СУ “Елин Пелин”.
В началото на 10. клас Кристина започва да изучава дисциплината “Учебна компания” в свободноизбираеми часове в училище. В тези часове учениците дискутират различни бизнес идеи, които впоследствие представят на състезанието Teenovator. Така, още от октомври 2022 г., Кристина и съучениците й започват да се подготвят за т.нар. “Уикенд на идеите”, който по същество е едно от двете основни събития на Teenovator и се провежда в края на януари.
“Там за първи път отборът ни представи собствена бизнес идея и получихме обратна връзка от специално жури”, каза още Кристина.
На представянето тя е в екип с още трима свои съученици и тогавашната им идея няма общо с това, което изниква в съзнанието й месеци по-късно. По стечение на обстоятелствата Кристина започва тренировки и не успява да присъства на екипните срещи по “Учебна компания”, които се организират в училище.
“В един момент от време се оказа, че екипите са се разформировали, групите са други, идеите – също. Тогава попитах учителя си по предприемачество – г-н Калин Радулов – дали не мога да участвам сама с някаква идея и той се съгласи”, разказва Кристина Станкова.
Оттогава насетне тя започва работа по своя собствена бизнес идея, която комбинира дигиталните технологии и екологията, и паралелно координира дейността си с учителя си по предприемачество. Самата идея се заражда в съзнанието на Кристина, когато тя започва да обикаля планините и наблюдава огромната сеч в българските гори. Така решава да помогне за разрешаването на проблема с обезлесяването.
През май месец се провежда второто събитие на Teenovator и Кристина презентира своята бизнес концепция - свързана с дигиталното засаждане на дървета - пред различни спонсори, които могат да решат да помогнат за реализирането и финансирането на идеята.
В крайна сметка бяха представени 10 идеи, които са впечатлили журито по някакъв начин, а финалистите бяха трима, но аз не бях сред тях. След това имаше специални награди – от “Америка за България”, “УниКредит Булбанк” и блокчейн компанията LimeChain – аз успях да спечеля тази от LimeChain”, заяви Кристина Станкова.
LimeChain проявява голям интерес към реализацията на идеята на Кристина, след което се уговарят да проведат среща в офиса на компанията през юни, за да обсъдят как ще процедират занапред.
“Тогава дискутирахме всичко подробно, като стигнахме до извода, че трябва до края на август месец да разпиша до най-малките детайли визията за приложението, за да могат програмистите в LimeChain да започнат работа по него”, каза още Кристина.
Какво ще представлява приложението?
Когато човек инсталира мобилното приложение NFTree, той ще има две опции – да се регистрира като обикновен потребител или като работник. При първата възможност се въвеждат име, години и местоживеене, а на дисплея се появява картата на България, на която има три вида цветни точки. Едните са зелени и показват районите, където може да се засади дърво по желание – бор, ела или бреза. Човек може да избере какво дърво да засади според финансовите си възможности и съответно да заплати с карта.
Предполага се, че в този район и други хора ще искат да засадят дървета. Така, когато една поръчка достигне 100 дървета, съответно се изпраща към хора, които са се регистрирали в приложението като работници в района, т.е. се създава мрежа от работници”, обясни Кристина Станкова.
Оранжевите точки на картата в приложението ще показват зони, които са слабо залесени, а червените – райони, където изобщо няма дървета. Така човек може да разбере къде е препоръчително да инвестира в засаждането на дърво. По думите й цената на дигиталното засаждане още не е строго фиксирана, но в нея ще се включва стойността на фиданката и до 10 лв. труд в зависимост от големината на дървото.
Ролята на учителя
Успехите на учениците все пак са и успехи на техните учители – хората, които ги навигират и окриляват. За много от педагозите най-важното нещо е да събудят интереса на учениците си по такъв начин, че да им покажат как това, което говорят е не само актуално, но има и практични приложения. На този принцип работи и Калин Радулов – учител по предприемачество в 19. СУ “Елин Пелин”, гр. София - който успява да помогне на Кристина Станкова по пътя към успеха.
Важно е да се дават много примери, да се правят сравнения с неща, които са по-близо до учениците, но най-вече да събудиш любопитството им да търсят повече информация сами. Да ги развълнуваш за възможностите, които имат, да поемат те инициативата и да започнат да търсят активно информацията, както и да задават сами въпроси”, каза Калин Радулов.
По думите му, когато учениците вземат ученето и самоусъвършенстването в собствените си ръце, мисията на учителя и ментора приключва.
“Тогава учителите оставаме само в помощна и поддържаща роля. Голямата борба е да запалиш искрата и да насочиш младежите в правилната посока. Мотивацията идва след положени усилия и видян резултат”, категоричен е Радулов.
Той разказа, че е помагал на Кристина като неин ментор да успее да структурира идеята си по лесен и разбираем начин. Освен това я запознава достатъчно добре с техническата част, така че тя да може да отговаря на въпроси и да разбере логиката и мащаба на това, което иска да постигне.
“Това включваше помощ при развитието на идеята и презентацията, както и техническа консултация за естеството на блокчейн и NFT. Не на последно място, бях с нея на финала и по време на срещата с LimeChain, които се ангажираха да ѝ помогнат да направи идеята си в реалност като ѝ помогнат с технологичната част и създадат приложение и протокол към него”, обясни Калин Радулов.
По думите му успехът на Кристина все още зависи от нея самата - докъде ще развие и докара проекта.
Това, което е със сигурност неин личен и наш екипен успех, както и прекрасен пример, е, че има ли желание, има и начин, а за млади, амбициозни и мотивирани хора, винаги има кой да подаде ръка”, допълни Радулов.
С поглед в бъдещето
Когато Кристина Станкова завърши средното си образование, възнамерява да се занимава с маркетинг. Първоначалното й желание е било да учи в чужбина, но настоящите събития я карат да размисли и засега смята, че ще остане да учи висшето си образование в България.
Откакто започнах работа по проекта, осъзнах, че и България може да ми предостави много възможности. В страната има много хора, които подкрепят младите. Затова съветвам децата от нашето поколение да не пропиляват времето си, а да работят върху нещо, което има смисъл”, категорична е Кристина.