Обслужват по нов модел бизнеса и гражданите
Свързването на институциите ще струва на държавата 4.5 млн. лв.
Въвеждане на услуги от типа „Епизоди от живота“ и „Събития от бизнеса“ предвижда нов проект. „Трансформация на модела на административно обслужване“ се реализира от правителството с помощта на Националното сдружение на общините в България и е на обща стойност 4 507 300 лева, а изпълнението му трябва да приключи до края на март 2017 г.
Вместо традиционното предоставяне на различни самостоятелни услуги от различни институции, при услугите от типа „Епизоди от живота“ и „Събития от бизнеса“ те се групират от гледна точка нуждите и очакванията на потребителя за обезпечаване на обичайни и често срещани състояния и събития (раждане на дете, промяната в заетостта, заболяване, покупка на недвижим имот, стартиране на бизнес и др.).
При този вид обслужване, с едно ходене до институция хората ще могат да заявят две или повече отделни административни услуги. Така на практика ще бъде поставен край на посредническата роля на заявителите на услуги между отделните администрации, тъй като няма да им се налага да заявяват всяка услуга поотделно, а самите администрации ще са тези, които ще осигурят нужната вътрешна интеграция помежду си.
Данните показват, че при 63% от извършваните административни услуги от гражданите и бизнеса масово се изисква да предоставят информация, която вече е налична в различните държавни служби и администрации. Новите услуги на практика ще спестят време на всеки, който има нужда да получи документ или удостоверение по различен бизнес или личен повод.
Проектът се изпълнява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“. Той има за цел подобряване на организацията и поддържане на регистрите в държавната администрация като се унифицира предоставянето на най-често използваните вътрешно-административни услуги от повече от 60 основни регистъра. Изпълнението му ще позволи да се набележат бързи и конкретни мерки за премахване на нормативните пречки за въвеждане на комплексно административно обслужване.
Проектът е първа фаза на промяна на настоящия модел на обслужване, като в обхвата му се включват надграждане на две стратегически информационни системи и пилотно внедряване в 50 администрации на централизиран механизъм за служебно заявяване и издаване на удостоверения.
Това е стъпка, която ще позволи да започне подготовката за създаване на единни центрове за административно обслужване, предвидени в Стратегията за развитие на държавната администрация до 2020 година. Предвижда се още и пълен преглед на съществуващите регистри, режими и услуги, за да може администрациите да улеснят гражданите и бизнеса.