Грешка за 44 милиона: Колко струва временната поддръжка на част от „Струма“?
Да получиш информация от „Автомагистрали“ се оказва трудна работа, което само затвърждава репутацията ѝ на неясна държавна структура
Колко струва поддръжката на 56 километра от автомагистрала „Струма“? Трудно е да се каже. Вероятно някъде между 167 хил. лв. и 44.07 млн. лв. Но наистина не се наемаме да твърдим със сигурност, въпреки че Economic.bg получи информация/и по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), което отне около месец. Предоставените от Агенция „Пътна инфраструктура“ официални данни, проверени от няколко дирекции, по техните думи, в крайна сметка се оказаха сгрешени с близо 44 млн. лв.
Едно от сигурните неща е обаче, че първоначалният договор за поддръжка на отсечката, сключен през март, е анексиран тихомълком през юли тази година, без публично да се съобщава за промяната. И сумата по въпросния 5-месечен контракт е завишена с почти 135 хил. лв.
Грешка за милиони
В края на октомври екипът на Economic.bg изиска справка по ЗДОИ за направените плащания по договорите за текущ ремонт и поддръжка в страната (ТРП). През последната година се разбра, че първоначалните стойности по тях са надскочени в пъти, а също така – че фирмите са извършвали основни ремонти, прикрити като текущи. Контрактите бяха „почти“ прекратени с решение на 47-ото Народно събрание.
В получената от АПИ справка фигурира и въпросният временен 5-месечен договор за поддръжка на част от „Струма“. От документа става ясно, че към 24 октомври тази година АПИ е разплатило на „Автомагистрали“ малко над 44 млн. лв. (44 074 721 лв.).
Тъй като става въпрос за колосална сума за пътна поддръжка, екипът ни се свърза с експерти от Агенцията, отговарящи за предоставената информация по ЗДОИ. В телефонен разговор те потвърдиха, че в справката не е възможно да има техническа грешка, защото информацията се изготвя и минава през одобрение от няколко дирекции.
Опитахме да се свържем и с „Автомагистрали“, за да попитаме какви дейности са извършвали за тази колосална сума. От пресцентъра на дружеството в телефонен разговор първоначално заявиха, че трябва да подадем писмени въпроси. Подадохме ги, а след 3 дни получихме имейл, че трябва да изискаме информацията по „законоустановения начин“, т.е. по ЗДОИ. Екипът ни подготви въпросите до „Автомагистрали“, като паралелно с това изпрати допълнително искане за информация и до Пътната агенция, отново по ЗДОИ.
Две седмици по-късно, на 24 ноември, и двете институции представиха отговори. Те обаче бяха напълно идентични. Държавното „Автомагистрали“ ни предостави ксерокопие на подготвената информация от Пътната агенция, въпреки че екипът ни бе поставил различни въпроси пред дружеството.
Решение АПИ by Gloria Hristova on Scribd
решение Автомагистрали by Gloria Hristova on Scribd
Според предоставената информация, в първоначално получената справка има техническа грешка, в случая за над 43 млн. лв. Изплатената сума на „Автомагистрали“ по силата на договора не е 44 милиона, а 167 хиляди. В числата обаче дори няма дублиране, така че да приемем, че може да става въпрос за неволна грешка.
В предоставената справка, за цитирания договор е допусната техническа грешка, като посочената стойност 44 074 721 лв. Коректната стойност на изплатените към дата 15.11.2022 г. средства по договор РД-38-1/10.03.2022 г. е 167 033,88 лв.“
Въпросните малко над 167 хил. лв. са преведени за почистване на снега от магистралния участък. Дружеството обаче има да получава още над 318 хил. за почистване, събиране на твърди битови отпадъци и за охрана на пътни принадлежности в обхвата на магистралата. От справката става ясно, че сумата не е все още фактурирана и платена. Тя единствено е сертифицирана.
Посочват, че няма и подизпълнител по договора, въпреки че миналата година стана ясно, че „Автомагистрали“ няма ресурс нито да строи, нито да печели поръчки за милиони. Заради това дружеството превъзлага дейности на частни фирми, маскирани като договори за наем на техника и доставка на материали. Така се строи автомагистрала „Хемус“, както и част от скоростния път Видин – Ботевград.
Припомняме, че в края на миналата година стана ясно, че Автомагистрали“ е укрило договори с подизпълнители на „Хемус“. То не е предоставило на Сметната палата пълния списък с договори за изграждане на магистрала „Хемус“. Липсват три договора за наем на механизация с три различни фирми. Няма го и договорът с фирмата, свързана с тегленето на 53 млн. лв. в кеш от банки, за които МВР и прокуратурата обявиха, че са изнесени в чували.
Хронологията на договора
През февруари АПИ стартира обществена поръчка за временна поддръжка на 56 километра от магистрала „Струма“, тъй като действащият договор с държавното „Автомагистрали“ изтичаше. Целта бе да бъде подсигурено почистването и поддържането на аутобана през оставащите няколко зимни месеца. Прогнозната стойност на търга тогава бе близо 270 хил. лв. без ДДС, като изпълнителят трябваше да поддържа магистралата само 5 месеца.
Оферти подадоха 4 компании, а в надпреварата отново се включи и „Автомагистрали“. Комисията, която оценяваше офертите, отстрани 3 компании с различни мотиви, въпреки че ценовите им предложения бяха по-ниски от тези на държавното дружество. Така през март месец Комисията класира „Автомагистрали“ на първо място с максималните 100 точки. Още тогава стана ясно, че единичните цени, по които дружеството ще работи, са завишени предвид стойностите по предишния договор, по силата на който поддържаше аутобана. Това бе първата обществена поръчка, която държавната фирма печели, след като бившият регионалният министър Гроздан Караджов смени не само нейното ръководство, но и това на АПИ.
През юли обаче стойността на договора е увеличена с почти 135 хил. лв., достигайки почти 405 хил. лв. без ДДС, става ясно от Регистъра на обществени поръчки. Срокът на договора също е удължен с около месец. Така вместо да приключи на 10 август, това става на 30 септември, според решението на НС.
Всичко това се е случило по силата на допълнително споразумение от 21 юли. Мотивите – още тогава половината от стойността на договора е изразходвана. Освен това, според решението на Народното събрание, АПИ се задължава да предприеме действия за поддържането на пътната мрежа.
… с подписване на настоящото споразумение в изпълнение на решението на Народното събрание и на основание чл. 116, ал. 1, т. 3 от ЗОП, АПИ предприема необходимите правни и фактически действия за възлагане на Изпълнителя по договора завършването на вече започнати дейности, както и завършването на нови такива, за да обезпечи поддържането на републикански пътища,…, като увеличава и стойността на договора с 134 999 лв., което увеличение не надвишава 50 на сто стойността на основния договор в изпълнение на ограниченията на чл. 116, ал. 2 от ЗОП“, е посочено в точка 6 от споразумението.
Припомняме, че търгът, който бе обявен за поддръжката на магистрала "Струма", но за срок от 3 години, е за 41 млн. лв. Поръчката стартира в средата на февруари, но бе прекратена през март – малко, след като АПИ избра изпълнител по въпросния временен договор.