Пътуването без багаж ли е бъдещето?
С опаковането на по-малко багаж намаляваме отпечатъка си при пътуване и щадим природата
С настъпването на лятото в северното полукълбо много от нас ще започнат да опаковат куфари, ръчен багаж и пътни чанти, докато се подготвят да тръгнат на почивка. Твърде много дрехи ще бъдат опаковани, разбира се, последвани от слънчеви очила, бански костюми и сандали, миналогодишния лосион за загар и добра книга. Вероятно ще се добави и пуловер или яке, за всеки случай. Може би някои от нас ще преоценят колко багаж наистина трябва да вземем. Повечето няма да го направят, пише BBC Travel.
Но с повече нови начини за намаляване на въглеродния си отпечатък от всякога – и някои дестинации, които си играят с пълната забрана на определени видове багаж – тъпченето на живота ви в куфар може скоро да остане в миналото. В крайна сметка, като опаковаме по-малко, създаваме по-малко въглеродни емисии, намаляваме отпечатъка си при пътуване и ставаме по-щадящи към природата.
За да подчертаем как пътуването по устойчив начин започва първо у дома, ето някои места, които предизвикват отдавна установената идея за опаковане преди да тръгнете – и предлагат преки пътища към по-рационализирана почивка.
Япония
В смел ход към по-устойчива авиационна индустрия, Japan Airlines наскоро стартира пилотна програма, която дава на задграничните пътници опцията да наемат предварително дрехи за престоя си в страната, като по този начин елиминират необходимостта от влачене и товарене.
Провеждайки се до края на август, „Any Wear, Anywhere?“ е създаден, така че пътниците, които се отправят към Япония, да могат да се регистрират или да носят минимален багаж, което означава, че авиокомпанията може по-добре да измери въздействието върху околната среда от обработката на по-малко багаж, както и по-ниското тегло на самолета. След като пътниците пристигнат в Токио, Осака или Фукуока, до хотелите, където са отседнали посетителите, се доставят дрехи по поръчка в различни размери и стилове.
Въпреки че концепцията помага за облекчаване на товара на пътника, не всеки е убеден, че това е правилният подход.
„Това е както хубава идея, така и майсторски клас по отклонение – начин да се почувстваме добре, за да намалим въздействията си“, каза Джъстин Франсис, съосновател и главен изпълнителен директор на базираната в Обединеното кралство активистка ваканционна компания Responsible Travel.
Подобно на доброволните въглеродни компенсации, това премества тежестта на отговорността от авиокомпаниите върху отделните лица. Личната отговорност е важна и иновациите са страхотни, но трябва да внимаваме да не ни разсейват от реалните системни промени, които са необходими: стабилна регулация и по-справедливи данъци върху горивата, например“.
Алпите
По целия свят скиорите се опитват да намалят въглеродните си отпечатъци. Но докато зимните спортни ваканции отдавна са сферата на излишните разходи за извънгабаритен багаж, има елемент на промяна на възприятията. В курортите във Франция, Швейцария и Австрия се появява нова идея: оставете екипировката у дома и я наемете в курорта.
За да намалят пространството за багаж – и също така да намалят необходимостта пътниците да инвестират в спортно оборудване с висока стойност – курортите и компаниите за отдаване под наем наблягат на намаляването и повторното използване чрез отдаване под наем на шапки, ръкавици, очила, панталони и якета – както и обичайните ски, щеки, ботуши, дъски и каски. А за онези, които искат да пътуват с влак или друг обществен транспорт, това вече е хит, от Вербие в Швейцария до курорти в цяла Австрия благодарение на национални услуги като SkiGala.
„Лесно е да стегнете багажа за зимна спортна ваканция, когато знаете, че можете да вземете повечето от екипировката, от която ще се нуждаете, при пристигането си“, каза Криси Роу, старши мениджър по устойчивост в Hotelplan, паневропейска група от специализирани туроператори, включително Inghams и Esprit.
Всеки произведен артикул има въглероден отпечатък, така че е много по-добре артикулът да се използва от множество клиенти и да може да бъде ремонтиран от хора с уменията и инструментите, за да му осигурят по-дълъг срок на годност. От гледна точка на разходите, той също може да бъде по-добър стойност за наемане в курорта, вместо да плащате за регистрирани чанти и извънгабаритни багажи по време на полети“.
Дубровник
Докато Венеция беше първата дестинация, достатъчно смела да обмисли забраната на куфарите с колела, за да запази по-добре пренаселените улици на града през 2014 г., Дубровник превърна аргумента в действие – сега препоръчва на посетителите да оставят подвижния си куфар у дома.
Не за първи път през последните години свръхтуризмът си навлече гнева на местните жители, живеещи в укрепения адриатически град, а теченията, които се въртят под повърхността, накараха туристическата служба на Дубровник да предприеме действия. Пускайки видео с насоки и актуализирани съвети относно подходящия етикет на посетителите по-рано този месец, градът сега препоръчва на посетителите да не увреждат историческите калдъръмени улици, като носят – а не влачат – багажа на колела.
„Често пътниците с повече от 20 килограма багаж просто пълнят куфара си, тъй като смятат, че са платили за него“, обясни Пипа Гандертън, продуктов директор на ATPI Halo, услуга за измерване, намаляване и компенсиране на CO2 и доставчик на решения за устойчиви пътувания.
Същественото решение, което авиокомпаниите могат да обмислят в бъдеще, е добавянето на повече тегловни категории за ръчен багаж. Предлагайки по-малки опции, пътниците, както и дестинациите могат да спечелят, като същевременно намалят емисиите от полетите“.
Африка
Сафари хижи в национални паркове в Кения, Танзания и Уганда предлагат различно предложение за повечето ваканции. Въпреки високата цена, атмосферата винаги е спокойна и разкопчана, с обличане, преобличане, търсейки подходящата визия. Но въпреки че няма забрана за определени видове багаж, ограниченията обикновено са налице и се очаква пътниците да разберат и уважат необходимостта да пристигнат леки.
Тази битка за багажа означава, че компактните чанти с меки страни отдавна са предпочитани от по-голямата част от туроператорите, а багажът с колелца или, още по-лошо, тези с вградена рамка често не могат да преминат през салона за заминаващи и да стигнат пистата.
„Ние винаги съветваме клиентите на сафари да се опаковат леко поради редица причини“, каза Кати Боате, главен изпълнителен директор на Cartology Travel, луксозна туристическа агенция.
Не само има строги ограничения за теглото на по-малките самолети, но много региони използват леки самолети, където не можете да вземете куфари с твърди страни – те просто няма да се поберат в багажното отделение. Освен това просто не се нуждаете от много дрехи, докато сте на сафари. Качествените хижи също доставят тоалетни принадлежности и кърпи, слънцезащитен крем и репелент против насекоми, което ви помага да намалите нуждата си да опаковате багажа вкъщи на първо място.“