YouTube няма да победи Spotify и Apple, смята индустрията
Alphabet ще направи нов опит да създаде платена услуга за музика, която да е широко използвана
От години насам Alphabet (преди Google) – компанията майка на YouTube – опитва да пробие и да се утвърди на пазара за платено слушане на музика. За съжаление, тя така и не успява в своите опити и представителите на музикалния бизнес не смятат, че това скоро ще се промени. Конкуренти като Spotify и Apple Music, както и вече утвърдената безплатна услуга YouTube, пречат на Alphabet да успее да угоди на музикалната индустрия.
Alphabet чрез своята дъщерна компания YouTube планира тази година да пусне нов „убиец” на досегашните услуги за слушане на музика Spotify и Apple Music. Досега платената верния на YouTube – Red – беше основното оръжие на Alphabet да се съревновава с конкурентите си.
В края на 2017 г. Bloomberg писа, че YouTube и Alphabet ще представят новата си услуга през март тази година. По-нова информация от Droid Life обаче гласи, че новата услуга, която може да се казва YouTube Remix, ще дебютира около 8 май. Именно тогава ще започне конференцията за разработчици на подчинената на Alphabet компания Google.
Въпреки създаването на нова услуга, Alphabet и YouTube досега се проваляха в опитите си да победят Spotify и Apple Music. След напрегнати преговори с музикалната индустрия за плащането на лицензионни такси за песните YouTube обикновено прави серия от отстъпки. Сред тях обикновено е и съгласие от страна на сайта за споделяне на видео потребителите да си плащат за слушаните песни. След това предложената от Alphabet музикална услуга изостава зад лидерите в сектора Spotify и Apple, и буксува до следващите преговори между YouTube и музикалните компании. Същевременно безплатният сайт на YouTube, който е най-популярният в света източник на музика, продължава да генерира значителни рекламни доходи.
Опитите на Alphabet да пробие на пазара за стрийминг на музика датират от 2011 г., когато компанията все още се казваше само Google. Тогава технологичният гигант пусна Google Play Music. След това през 2014 г. се появи услугата YouTube Music Key, която впоследствие беше ребрандирана на YouTube Red. Този продукт продължава да работи и да позволява на потребителите да слушат музика и да гледат видеоклипове без реклами. Нито Google Play Music, нито YouTube Red, обаче успяват да оспорят върховенството на Spotify, коментират няколко източника от музикалната индустрия.
Една от причините е, че музикалният сектор толкова няма търпение YouTube да се трансформира в платена услуга за слушане на песни. И именно заради неуспехите на Alphabet да го направи, конкурентните услуги Spotify, Apple Music са във възход.
Според данните на Международната федерация на звукозаписната индустрия (The International Federation of the Phonographic Industry; IFPI) през 2017 г. приходите от музика са нараснали с 8%. Това е трета година на ръст след опустошителен спад в продължение на 15 години. Да се очаква обаче, че YouTube ще помогне за създаването на законна платена музикална услуга, е безсмислено. Това коментира Марк Мулиган, директор на медийната и технологична анализаторска компания MIDiA Research и дългогодишен анализатор в сферата на дигиталната музика.
По думите му компаниите, държащи правата над различните песни, настояват YouTube да предложи платени абонаменти на своите потребители, въпреки че въпросните абонаменти са в пълно противоречие с основния бизнес модел на сайта за видео споделяне. „YouTube прави пари, като продава реклама, а рекламодателите искат да достигнат до възможно най-много потребители. Затова, ако най-платежоспособните потребители бъдат отделени от рекламодателите с помощта на таксата, която биха си плащали, това би било унищожително за основния продукт”, обяснява Мулиган, цитиран от Business Insider.
Според него, каквото и да представи Alphabet на тазгодишната си конференция за разработчици, то ще е продължение на досегашните опити, а не съвсем нова концепция.
И публикацията в Bloomberg от края на миналата година не описва кой знае колко нова услуга. Цитирайки източници, пожелали анонимност, медията съобщи, че необявеният продукт ще предложи „подобно на това при Spotify излъчване на музика и ще включва елементи от YouTube, като видео клиповете”.